yle.fi


Ajojahti - henkilöt 1.versio

Ajojahti - henkilöt 1.versio

4. maaliskuuta 2010 Kommentit: 0

Päähenkilön luonnehdintaa:

Mari Lehmusvuori, 35, on liikunnan ja terveystiedon opettaja, jonka tarkkaan kontrolloitu elämä suistuu raiteiltaan pedofiiliepäilyn takia. Mari on suorittaja, jonka elämää hallitsevat työnteko ja liikunta: työnsä ohessa hän valmentaa tyttöjen jalkapallojoukkuetta ja vetää vesijumppaa kerran viikossa, mikä rasittaa muutenkin katkolla olevaa parisuhdetta entisestään, kun yhteistä aikaa ei juuri ole. Kun aikaa jää, Mari harrastaa kuntonyrkkeilyä, käy salilla ja lenkkeilee, mikä näkyy hänen treenatussa vartalossaan: Mari on roolimalli ja esikuva nuorille tytöille. Hänen lupaavasti alkanut uransa yleisurheilijana loppui aikoinaan loukkaantumisiin.

Mari pakenee henkilökohtaisia ongelmiaan työntekoon. Jouduttuaan pois virastaan tutkinnan ajaksi hän joutuu kohtaamaan menneisyytensä kipupisteen, kykenemättömyytensä antaa itselleen anteeksi. Se vaikuttaa myös hänen parisuhteeseensa ja kykyyn hallita kaaosta elämässään. Tilannetta pahentaa Timon koko ajan paheneva mustasukkaisuus. Mari on opetellut elämässään selviytymään, mutta kaiken kaatuessa päälle hän murtuu ja turvautuu kipulääkkeisiin, joita hänelle on määrätty ylirasituksen vuoksi. Hän ymmärtää terveystiedon ammattilaisena lääkkeiden väärinkäytön syyt: hänen täytyy kohdata menneisyytensä voidakseen jatkaa taistelua ylivoimaista vastustajaa vastaan. 

Mari taistelee saadakseen vapautensa, maineensa ja työnsä takaisin. Hankkiakseen todisteita syyttömyydestään hänen täytyy toimia periaatteitaan vastaan, kun vastassa on mediakoneisto ja syytettä ajavat Pasin vanhemmat. Ongelmana on se, ettei Mari voi salassapitovelvollisena kertoa koulun tapahtumista mitään eikä puolustautua julkisesti, mikä asettaa hänet vastustajia heikompaan asemaan ”todistajien” kertoessa omia näkemyksiään tapahtumista. Tarinan edetessä Mari ymmärtää paremmin myös Pasin motiivit eikä syytä tätä vaan haluaa auttaa poikaa, jossa näkee oman itsensä haavoittuvana nuorena.

Keskeisten henkilöhahmojen kuvausta:
Vastustaja 1: Ilkka Pohjanheimo, 43, rikostoimittaja, haluaa ison jutun kyseenalaisin keinoin hinnalla millä hyvänsä. Hänen motiivinsa ovat henkilökohtaisia: lapsuuden kouluaikaiset nöyryyttävät muistot liikuntatunneilta ja opettajan suhtautuminen Ilkan koulukiusaukseen saavat tämän vainoamaan Maria, joka ei liity mitenkään Ilkan vanhaan traumaan. Mari on sijaiskärsijä Ilkan kostossa. Ilkan kyseenalaiset keinot näkyvät mm. hänen haastatellessaan Marin oppilaita, joita hän ohjailee johdattavilla kysymyksillään haluamaansa suuntaan. Samalla Ilkka huomaa Marissa jotain viehättävää, vaarallista, joka kiehtoo miestä Marin urheilullisen olemuksen lisäksi ja joka häiritsee miehen ajojahtia oikeuden nimissä.

Vastustaja 2: Pasi Nurmi, 15, oppilas, joka valehtelee Marin koskettaneen häntä koulun pukuhuoneessa ja käytävällä saadakseen avioerovanhempiensa huomion ja maineen poikaporukassa. Pasi on uhri, samoin kuin Mari, mutta kumpikin eri syistä. Tarinan edetessä Pasi tajuaa tehneensä hirvittävän virheen ja yrittää kertoa asiasta vanhemmilleen, jotka eivät kuitenkaan enää kuuntele, vaan jatkavat ajojahtiaan mediamyllyn siivellä.

Muut tärkeät sivuhenkilöt:
Auttaja: koulun vahtimestari Aulis Ryhänen, 60, joka uskoo Marin syyttömyyteen ja päästää tämän sisälle omaan kouluunsa todisteiden hankkimiseksi.
Jengi: koulun porukka, jonka suosioon Pasi pyrkii epätoivoisella teollaan ja joka rankaisee Pasia tottelemattomuudesta, kun tämä on aikeissa tunnustaa.
Timo Jokinen: 41-vuotias Marin poikaystävä on vuorotyössä, taipuvainen mustasukkaisuuteen, ei halua sitoutua. 
 

Kaikille kirjoittajille:

Tarkenna päähenkilösi kehityskaari: mikä on muuttunut henkilössä tarinan alkupisteen ja lopun välillä? Miten muuttuminen vaikuttaa keskeisiin henkilöihin?

Leiki asioiden kääntämisellä päälaelleen – ajattele uudesta näkökulmasta ainakin mielestäsi itsestään selvimmät henkilön ominaisuudet, motiivit ja tavoitteet.

Ajojahti:

Päähenkilösi on ikävän ja kovin kiusallisen, siis draamallisesti erinomaisen ongelman edessä. Lisäksi tämä on nykypäivää, kaikkinainen rötöstely ja entistä rajummin purskahteleva kouluväkivalta ei varmasti jätä enää ketään kylmäksi.

Tärkein tehtäväsi henkilöiden rakentamisessa on päähenkilön ja keskeisten henkilöiden motiivien ja fokuksen tarkentaminen.

Marin ja Ilkan toimintaa määrittelee kummankin menneisyys. Marin osalta ei aivan selviä, millaisesta ”haamusta” on kysymys. Toimittajan motiivi on kostaa Marin kautta kouluaikaiset nöyryyttävät muistot.

Tässä ja Jättiläinen korkokengissä –tarinassa ollaan saman ongelman eli imperfektin äärellä. Draamassa menneiden tapahtumien kertaaminen lyö helposti kapuloita kerronnan rattaisiin ja eteenpäin suuntautuva dynaamisuus laimenee.

Löytyisikö Marin ja Ilkan nykyisyydestä enemmän potkua taistelulle ja kostolle? Esimerkiksi Ilkan tuntemukset Marin viehättävyydestä ja vaarallisuudesta sekä Timon lisääntyvä omistushalu viittaavat tähän suuntaan.

Pasin valhe huomion hakemiseksi eronneilta vanhemmilta on psykologisesti uskottavaa, mutta tässä vaiheessa on vielä mahdollista miettiä muitakin vaihtoehtoja, esim. nuoren hybris ja leikki, joka muuttuukin turhan vakavaksi, nuoren ”jäätyneen lapsen” pelottava tunnekylmyys, yksinkertainen vedonlyönti kavereiden kanssa. Tässä vain muutama esimerkki.

Tarkenna myös Marin keskeinen vastustaja: Mari itse? Pasi? Toimittaja? Media? Koululaisten vanhemmat? Marin parisuhde? Materiaali tarjoaa monia vaihtoehtoja!

Leena Virtanen

 

Lisää näihin:
0
tykkää tästä

Kommentit

Ei kommentteja.

test

  • Ajojahti

    Petra Forstén harrastaa intohimoisesti elokuvia, tanssia ja teatteria. Hän on koukussa rikossarjoihin, joiden loppuratkaisun yleensä arvaa jo alkumetreillä aviomiehensä harmiksi. Petra on utelias ja innostunut heittäytyjä, joka kirjoittaessaan nauttii metsämarjoista valmistamaansa smoothieta.

Pertti

Luovuutta kuvaavat parhaiten sanat ”Mitä jos…?” Siitä on hyvä lähteä.