yle.fi


Ajojahti - treatment 2. versio

Ajojahti - treatment 2. versio

22. maaliskuuta 2010 Kommentit: 0

Tarina kertoo luottamuksen rikkomisesta, valheesta ja anteeksiannosta. Samalla se kuvaa kahden hädänalaisen ja itseään hakevan ihmisen, opettajana työskentelevän Marin ja hänen oppilaansa Pasin välille pikkuhiljaa syntyvää luottamusta, joka ensin rikkoutuu järkyttävällä tavalla: Pasi syyttää Maria aiheetta koskettelusta.

Elokuva alkaa kuvasarjalla, jossa on nopeita välähdyksiä, kuin jonkun henkilön muistikuvia menneisyyden tapahtumista. Välähdyksissä katsoja tunnistaa koulun liikuntasalin pukuhuoneen ja suihkutilat, josta kuuluu juoksevan veden lorinaa, ja vaatekasan pukuhuoneen penkillä. Sen jälkeen kuva tarkentuu poikien vessaan ja lukossa olevaan oveen, jonka takaa kuuluu vaimeaa nyyhkytystä, jonkun pojan itkua. (Kyse on Ilkan muistosta, vaikka sitä ei katsoja vielä tiedä.)

Sen jälkeen siirrytään elokuvassa nykyhetkeen ja kuvataan päähenkilö Marin aikataulutettua ja kiireistä opettajaelämää: ensin Mari on uimahallissa altaan reunalla vetämässä uimatreenejä oppilailleen. Sen jälkeen katsoja kulkee Marin mukana yläkouluun ja toiseen kerrokseen, kun Mari menee pitämään 9. luokkalaisille terveystiedon tuntia.

Oppitunnin aiheena on seksivalistus ja sukupuolitaudit, mikä luonnollisesti herättää hilpeyttä osassa luokan pojista. Mari kyselee ensin läksyjä Pasilta, jonka vanhemmat asuvat avioeroprosessin vuoksi erillään. Tämä käy ilmi dialogista, kun Pasi vetoaa siihen, etteivät läksyt ole tehty kirjojen jäätyä toisen vanhemman kotiin.

Sitten tunnilla tehdään ryhmätyö sukupuolitaudeista, ja Mari käskee oppilaita menemään kolmen hengen ryhmiin. Katsojan huomio kiinnittyy Pasiin, joka ei mahdu haluamaansa ryhmään, kun häntä ei siihen huolita. Lopulta Mari jakaa ryhmät itse, kun huomaa Pasin tukalan tilanteen. Mari kehottaa oppilaita aloittamaan työt sanomalla viattomasti ”Ruvetaan hommiin!”, mistä seuraa vislausta ja suunsoittoa.

Mari joutuu poistamaan luokasta häirikköoppilaan, joka järjestää kohtauksen: oppilaan mukaan opettaja ei saa käydä kiinni oppilaaseen, sillä se on laitonta ja opettaja joutuu siitä oikeuteen. Mari onnistuu poistamaan oppilaan, mutta luokassa istunut Pasi huomaa opettajien mahdottoman tilanteen pitää kuria.

Mari tavoittaa Pasin katseen tunnin loppuessa. Kun Pasi on lähtenyt luokasta, Mari huutaa hänen peräänsä ja pyytää Pasia auttamaan, viemään välineitä liikuntasalin viereiseen varastoon. Pasi suostuu, mutta myöhemmin muut pojat kiusoittelevat häntä opettajaan ihastumisesta. Tällä lyhyellä episodilla on kauaskantoiset vaikutukset: varastossa Mari huomaa Pasin pahan olon ja lohduttaa Pasia koskemalla tätä olkapäähän. Tapauksella on silminnäkijänä pari oppilasta: ”Hei kato, niillä on herkkä hetki.”

Katsoja seuraa Maria, joka käy opettajainhuoneessa hoitamassa asioita ja juttelee kollegoiden kanssa. Kuvauksen tarkoituksena on näyttää Marin arkea, joka tulee muuttumaan pian painajaiseksi. Kun Mari on lähdössä koulusta kotiin, hänen puhelimensa soi. Soittaja on Marin miesystävä Timo, jonka mustasukkaisesta käytöksestä katsoja saa ensimmäisen vihjeen: Timo haluaa tietää, missä Mari on ja mitä tekee. Samalla kohtaus vihjaa parisuhteen ongelmista, kun Mari ei halua puhua asiasta.

Koulun pihalla Mari ohittaa pyörällään Pasin, joka on lähdössä kotiin. Pasi näkee tupakkapaikalla jengin, joista yksi on luokasta äsken poistettu häirikkö. Pojat juttelevat keskenään tunnilla tapahtuneesta ja uhoavat pistävänsä ”ämmän” vielä ruotuun. Pasi hakee jengin hyväksyntää ja osoittaakseen kuuluvansa porukkaan saa idean opettajan kiusaamisesta. Jengi innostuu ja alkaa miettiä tekotapaa. Pasi lupaa lavastaa Marin syylliseksi. Hän haluaa osoittaa muille olevansa kova jätkä, joka ei välitä tippaakaan Marista, vaikka onkin salaa vähän ihastunut viehättävään opettajaansa. Jengi reagoi Pasin ehdotukseen epäilevästi: ”Et varmaan uskalla!” – Pasi kun ei ole ennen tehnyt mitään vastaavaa. Jengi haastaa Pasin ja kokeilee tämän uskollisuutta: mihin kaikkeen Pasi on valmis saadakseen kunnioitusta ja jengin luottamuksen?

Illalla Mari tulee treeneistä kotiin, jossa odottaa vihainen Timo. Mari ja Timo riitelevät Marin pitkistä työpäivistä ja siitä, ettei heillä ole yhteistä aikaa. Katsojalle käy selväksi, ettei parilla mene hyvin: Timo ei halua lapsia, Mari haluaa. Marin elämän pääsisältö on ollut työ, mikä on näkynyt myös makuuhuoneessa: heillä ei ole seksielämää.

Seuraavana päivänä jengi ottaa salaa kännykkäkameralla kuvia koulun suihkutiloissa peseytyvistä koululaisista. Kun muu jengi vartioi pukuhuoneiden ja Marin työhuoneen viereisillä käytävillä, Pasi käy salaa tallentamassa kuvat Marin työkoneeseen. Pasi on vähällä jäädä kiinni, kun koulun vahtimestari tulee liikuntasaliin, mutta ei huomaa Pasia, joka on piilossa Marin työpöydän takana. Myöhemmin vahtimestari Aulis Ryhänen, 60, muistaa ihmetelleensä, miksi säntillisen Marin työhuoneessa paloi valo keskellä päivää.

Pasin valhe alkaa levitä koulussa, ja oppilaat alkavat seurata Marin käytöstä ja supisevat hänestä keskenään. Asia paljastuu Marille erään tunnin päätteeksi, kun asiasta tietoiset oppilaat nostavat haloon Marin pyydettyä takki päällä ja pipo päässä istunutta oppilasta ottamaan vaatteet pois. Mari luulee oppilaiden heittävän kevyttä läppää, kunnes tavallista levottomamman tunnin jälkeen eräs kiltti tyttöoppilas jää luokkaan muiden rynnistäessä ulos. Tyttö kysyy epävarmasti, onko huhuissa perää. Mari saa kuulla osan valheesta. Tyttö ei tiedä kuka on kaiken takana.

Epäilys valtaa Marin, joka kauhistuu, mutta uskoo oppilaiden vain keksineen absurdin, pienen sisäpiirin läpän. Pian Marille selviää, ettei kyse ole läpästä: hän tajuaa, että häntä tarkkailevat paitsi kyseisen ryhmän oppilaat myös muut koulun oppilaat. Huhu on alkanut elää omaa elämäänsä koulussa, jossa tekstiviesteillä juttu on levinnyt oppilaalta oppilaalle. Myös Mari alkaa tarkkailla, kuka oppilaista voisi olla valheen takana.

Mari kertoo asiasta kotona Timolle, joka ei osaa suhtautua asiaan oikein. Seuraavana päivänä Pasi tulee vanhempiensa kanssa kouluun virnistellen leveästi kulkiessaan jengin ohi kohti rehtorin kansliaa. He tapaavat koulun rehtorin, jonka luokse kutsuttu Mari on jo kuullut syytöksen. Pasi tapaa Marin, joka kysyy pojalta, miksi tämä valehtelee. Pasi ei vastaa, mutta Pasin vanhemmat syyttävät Maria kaikesta ja vaativat tämän eroa. He lupaavat ottaa yhteyttä myös poliisiin, koska ovat nyt vakuuttuneet Marin syyllisyydestä, vaikka tällä hetkellä kyse on vasta Pasin sanasta Marin sanaa vastaan.

Mari yrittää jutella asiasta kollegoilleen, jotka eivät suhtaudu asiaan kevyesti vaan jopa alkavat vältellä Marin seuraa. Mari huomaa, miten häntä kohdellaan kalseasti: miten kollegoiden äänekäs puheensorina loppuu juuri silloin, kun Mari astuu välitunnilla opettajainhuoneeseen ja miten opettajat supisevat keskenään Marin selän takana.

Rikostoimittaja Ilkka Pohjanheimo on saanut toimeksiannon: tehdä sensaatiojuttu pedofiiliopettajasta. Pasin isä on soittanut lehden päätoimittajalle, joka on suostunut ottamaan jutun. Pasin vanhemmat hakevat oikeutta ja julkisuutta saadakseen opettajan pois virasta. Heidän mielestään koulu ei tee mitään: Mari on saanut jatkaa työtehtävissään.

Ilkka jalkautuu koululle tekemään omia tutkimuksiaan ja saa oppilailta vihjeen Marin työkoneen arveluttavasta sisällöstä. Hän törmää ensi kertaa Mariin etsiessään tämän työhuonetta. Ilkka ei paljasta tietojaan Marille. Tähän asti Ilkka on kirjoittanut lehtijuttujaan nimettömästi eikä Mari siksi osaa olla varuillaan. Ilkka on aikonut tehdä Marista paljastusjutun, mutta huomaa ihastuneensa Marin viehättävään olemukseen eikä kerro heti tietojaan eteenpäin päätoimittajalle. Ilkan menneisyyden koulukiusausepisodi on vienyt häneltä luottamuksen opettajiin, mutta Marin viehättävyys asettaa Ilkan kostoretkelle esteitä.

Poliisi aloittaa esitutkinnan koululla Pasin vanhempien vaatimuksesta ja löytää Marin työkoneelta raskauttavaa todistusaineistoa, alastonkuvia poikaoppilaista. Pian kuvat leviävät koulussa kännykästä toiseen. Mari tajuaa tilanteensa toivottomuuden ja suostuu tapaamaan Ilkan baarissa illalla. Marin motiivina on saada Ilkka puolelleen, kun hän huomaa Ilkan ihastuneen häneen.

Baarissa Ilkka tilaa viiniä, mutta Mari kieltäytyy ja sanoo lähtevänsä kotiin. Kun Timo soittaa Marin kännykkään, hän valehtelee tälle jääneensä kouluun korjaamaan kokeita. Maria ottaa päähän Timon paheneva mustasukkaisuus. Timo tietää Marin valehtelevan, mutta ei kerro sitä Marille. Mari menee takaisin pöytään ja sanoo Ilkalle, että voisi sitä viiniä juodakin.

Kotona Mari riitelee Timon kanssa Ilkasta ja Pasista. Hän huomaa Timon epäilevän Marin todella kosketelleen Pasia. Timo väittää Marin koskevan mieluummin teinipoikaa kuin avomiestään. Mari saa tarpeekseen ja heittää Timon pihalle. Timo muuttaa asunnosta pois.

Ilkka ja Mari tapailevat pariin otteeseen ja Mari huomaa, ettei Timo ole ollut hänelle se oikea, tosin ei ole Ilkkakaan. Kun Ilkka tajuaa, ettei Mari olekaan tosissaan hänen kanssaan, hän katkeroituu ja käynnistää mittavan median ajojahdin. Ilkka nostaa lööpeissä esiin koneelta löydetyt alastonkuvat ja aiemmin pimittämänsä tiedot ja erottaa oppilaiden lausunnot asiayhteydestään: ”Se puhui meille vaan seksistä.” Ilkka myös löytää ”todistajia”, jotka muistavat Marin pyytäneen Pasia mukaansa välinevarastoon ja ovat nähneet Marin kosketelleen Pasia.
 
Sillä aikaa Mari on huomannut olevansa täysin yksin: hänen postiluukkuunsa ja sähköpostiinsa tulee vihakirjeitä, häntä katsotaan oudosti kaupassa, ja naapurit eivät enää anna lastensa jutella hänen kanssaan. Marin epätoivo kärjistyy, kun hän yrittää mennä vanhempien painostuksesta järjestettyyn vanhempainiltaan. Rehtori kieltää Maria puhumasta lynkkausmielialaa lietsoville vanhemmille, mutta epätoivoissaan Mari kohtaa kiukkuiset vanhemmat ja median edustajat ja vahingossa tulee sanoneeksi sellaista, jonka paikalla olijat käsittävät väärin. (Esim. Mari myöntää koskettaneensa joskus oppilastaan, mutta ei seksuaalisesti).

Seuraavana päivänä asiaa paisutellaan mediassa ja Mari tajuaa pelastautumisensa olevan lähes mahdotonta. Rehtori irtisanoo Marin virastaan tutkinnan ajaksi. Kun Mari on lähdössä koulusta kotiin ja pakkaa tavaroitaan, vahtimestari Aulis tulee Marin työhuoneeseen ja kertoo uskovansa Marin olevan syytön. Mari purskahtaa itkuun ja halaa miestä. Aulis sanoo olevansa käytettävissä, jos Mari häntä joskus tarvitsee. 

Marilta on viety kaikki tärkeä: työ, oppilaat ja maine. Tähän asti Mari on suorittanut elämäänsä tietyn aikataulun ja rutiinin mukaan, mutta nyt hän joutuu kohtaamaan itsensä. Mari päättää ryhtyä taisteluun ja joutuu samalla selvittämään omaa elämäänsä: mikä siinä on todella tärkeää. Hän ymmärtää, että hänen täytyy todistaa syyttömyytensä itse. Mari ottaa yhteyttä lakimieheen, joka kertoo jutun olevan lähes mahdoton ilman todisteita. Mari murtuu, mutta päättää sitten itse hankkia todisteita Pasin syyllisyydestä. Hän soittaa Aulikselle. Lopetettuaan puhelun Mari huomaa puhelimen vastaajaan tulleen viestin. Hän ei kuuntele viestiä, vaan lähtee ulos.
 
Pasi on kauhuissaan huomatessaan, miten Maria ja hänen yksityiselämänsä eroa riepotellaan lehdistössä. Pasi tajuaa homman riistäytyneen käsistä ja yrittää kertoa asiasta vanhemmilleen, jotka syyttävät toisiaan Pasin joutumisesta opettajansa uhriksi. Pasi ei saa kerrottua vanhemmilleen valheestaan, koska he eivät kuuntele häntä vaan luulevat Marin yrittäneen vaikuttaa Pasiin syyllistämällä. Heidän riidellessään keskenään Pasi lähtee huomaamatta ulos. Hän aikoo mennä Marin luo kertomaan totuuden.

Illalla Pasi on menossa Marin luo, kun hän huomaa Marin ja lähtee seuraamaan tätä. Pasi näkee Marin menevän kouluun ja vahtimestarin päästävän Marin sisään. Vahtimestari poistuu sivuovesta eikä huomaa Pasia, joka on jäänyt koulun pihalle odottamaan Maria.

Sattumalta paikalle ilmestyy jengi, jonka Pasi huomaa liian myöhään. Jengi saa tietää Pasin aikoneen tunnustaa ja hakkaa Pasin henkihieveriin koulun pihalla. Koulussa Mari etsii todisteita, Pasin lokerosta ja koulun tietokoneelta, eikä tiedä, mitä koulun pihalla tapahtuu. Jengi ei tiedä Marin olevan lähellä, koska ei ole nähnyt muita kuin Pasin. Pasi ei kerro Marista mitään ja suojelee tätä jengiltä. Hän tajuaa, ettei Mari saa jäädä kiinni.

Mari ei löydä todisteita Pasin syyllisyydestä. Turhautunut Mari löytää koulun pihalta verisen Pasin, jonka vie kotiinsa. Marin ei pitäisi näyttäytyä Pasin seurassa, mutta hän ei voi jättää poikaa pulaan. Koska Mari ei voi viedä Pasia sairaalaan, hän vie ensiaputaitoisena Pasin lähellä sijaitsevaan kotiinsa.

Mari päättää hoitaa Pasin kuntoon ja ottaa tämän paidan pois tutkiakseen tarkemmin pojan vammoja. Samalla hän huomaa merkkejä Pasin käsivarsiin tehdyistä viilloista. Ne Pasi on tehnyt lievittääkseen pahaa oloaan. Mari katsoo Pasiin kysyvästi, mutta Pasi ei vastaa Marille kuin jotain epämääräistä.

Pasi haluaa kertoa Marille totuuden, koska huomaa, ettei valehtelu ole auttanut häntä hänen päämäärissään: hänen vanhempansa riitelevät yhä ja jengiin kuuluminen ei olekaan niin siistiä kuin hän on kuvitellut. Pasi tunnustaa Marille kaiken ja kertoo Marille jengistä, jolta poliisi takavarikoi myöhemmin kännykät, joista löytyy todiste lavastuksesta: yksi valokuva, jota eräs pojista on pitänyt itsellään muistona. Pasi tulkitsee täysin väärin Marissa heränneen äidillisen huolen ja auttamishalun. Hän yrittää kömpelösti suudella Maria, joka väistää Pasin lähentely-yrityksen. Mari ei saa tilaisuutta selittää, koska Pasi lähtee nolona vauhdilla pois asunnosta.

Ilkka on tulossa Marin luokse tekemään juttua ja näkee Pasin poistuvan mopollaan Marin luota kiireellä. Pasi ei huomaa Ilkkaa, joka menee Marin asunnon ovelle. Mari menee avaamaan, koska luulee Pasin tulleen takaisin. Hän yllättyy, kun ovella seisookin Ilkka. Mari ei voi olla varma, onko Ilkka nähnyt Pasin lähtevän Marin luota. Koska Mari ei voi ottaa sitä riskiä, hän suostuu aluksi kuuntelemaan Ilkkaa ja yrittää samalla selvittää, mitä miehellä on mielessään.

Ilkka yrittää ensin hyötyä tilanteesta, mutta kun hän huomaa, ettei Mari innostu hänen ehdotuksestaan harrastaa seksiä, hän alkaa kiristää Maria: ellei Mari suostu seksiin hän tekee lopun Marin urasta kertomalla nähneensä Pasin ja Marin yhdessä. Todellisuudessa Ilkka ei ole nähnyt muuta kuin Pasin poistuvan Marin luota, mutta Mari ei tiedä sitä. Mari ei voi kieltää Pasin olleen kotonaan, kun Ilkka huomaa Pasin ajokypärän eteisen pöydällä.

Mari kuitenkin yllättää Ilkan ja heittää tämän ulos, mutta ei paljasta Ilkalle tietävänsä Pasin salaisuuden. Mari suojelee Pasia Ilkan ajojahdilta, kun ei paljasta Ilkalle Pasin kertoneen hänelle totuuden. Marin halu suojella poikaa ylittää hänen itsesuojeluvaistonsa.

Ilkka uhoaa tuhoavansa Marin uran ja lähtee ulos. Yksin jäänyt Mari muistaa puhelinvastaajaan jääneen viestin ja kuuntelee sen. Viestissä Ilkan ex-tyttöystävä Kristiina kertoo seuranneensa aikansa Ilkan ajojahtia totuuden nimissä. Hän paljastaa Ilkan vanhan salaisuuden, koulukiusauksen. Nyt Mari ymmärtää Ilkan motiivin, vaikka ei sääli miestä. Hän tajuaa voittaneensa taistelun ja ennen kaikkea itsensä.     

Pasi lähtee pois Marin luota ja tuntee olonsa noloksi suudeltuaan opettajaansa. Hän purkaa pahaa oloaan kaahaamalla liian kovaa ja suistuu ojaan. Ensimmäisenä onnettomuuspaikalle osuu Ilkka, joka kokeilee tajuttomana makaavan pojan pulssia ja alkaa etsiä kännykkää takintaskuistaan. Samassa Ilkka tunnistaa pojan Pasiksi, josta ottaa muutaman kuvan ennen kuin soittaa hätänumeroon.  

Elokuvan lopussa Pasi on sairaalassa toipumassa aivotärähdyksestään. Pasin sängyn vieressä hänen vanhempansa riitelevät pojan tilasta ja syyttävät Pasin valehtelukierteestä toisiaan. Ilkka istuu krapulassa, tyytymättömän näköisenä työpöytänsä ääressä ja kirjoittaa otsikon ”OIKAISU” alle tekstiä, jossa paljastuu Marin syyttömyys.

Elokuvan viimeisessä kohtauksessa kuvataan Maria, joka elää elämäänsä tyytyväisenä. Hän on aloittanut elämänsä alusta uudessa työssä eri paikkakunnalla ja ottanut äitinsä tyttönimen.

 

Hyvät kirjoittajat,

Päätin, etten tutustuisi tarinoihinne etukäteen, vaan luen ne vasta nyt, tässä kehitysvaiheessaan. Aikaa palautteen kirjoittamiseen ja lukemiseen jäi kuusi tuntia, joten kirjoitan lyhyesti, kuin muistiinpanoja. Mutta raakileena palaute on vilpitön kohtaaminen materiaalinne kanssa. Ottakaa se dialogina ja kysymyksinä. Osittain vastaan myös Ykkösen kannalta. Mietin niitä suhteessa julkaisemiseen enkä ole pelkästään pedagoginen tai rohkaiseva. Kestäkää sekin.

Mielestäni pisimmällä ovat Jättiläinen korkokengissä, Antilooppi, Sijaisäiti ja Amila.

Muiden kohdalla tarina ei ole valmis. Sen jänneväli ei ole tarpeeksi pitkä, käännettä ei ole ymmärretty tai elementit eivät kerro aiheestaan tarpeeksi. Silloin pitää palata juurille. Pitää ajatella tarina vielä uudelleen. Tarpeeksi suureksi.

Ajojahti

Vaikka tarina kerrotaan teknisesti korrektilla tavalla, se on sisällöllisesti pieni. Toiminta alkaa liian myöhään, valokuvia otetaan toisen näytöksen alussa? Siihen asti mennään pelkällä informaatiolla ja se ei enää nykypäin kerronnassa sovi.

Kumpi on päähenkilö, Mari vai Pasi? Kumman tahtoa seurataan? Kuka pyrkii johonkin? Tarinan panos on lopulta aika pieni Pasin kohdalla – aivotärähdys – eikä Marin tarina ”syyttömänä syytetty” myöskään aiheuta sen suurempaa menetystä.

Kliseistä materiaalia saadaan parisuhdekeskusteluista sekä toimittajan seksiin pakottamisesta.

Miesopettaja ja tyttöoppilas tarinoita on kerrottu paljon. Juttu on tutunoloinen ammattilukijalle. Kuvion kääntäminen ei riitä havainnoksi. Mitä ajojahti väittää? Mitä se näkee maailmasta? 

Panosta pitäisi kasvattaa kovasti, tarinan pitää alkaa aikaisemmin, jollekin sen pitää koitua paljon isommin. Syyttömänä syytetyn Marin pitää ajautua peruuttamattomaan tekoon, tulla syylliseksi johonkin muuhun.

On mentävä ytimeen takaisin!

Harri Virtanen, ohjelmapäällikkö YLE TV1

Lisää näihin:
0
tykkää tästä

Kommentit

Ei kommentteja.

test

  • Ajojahti

    Petra Forstén harrastaa intohimoisesti elokuvia, tanssia ja teatteria. Hän on koukussa rikossarjoihin, joiden loppuratkaisun yleensä arvaa jo alkumetreillä aviomiehensä harmiksi. Petra on utelias ja innostunut heittäytyjä, joka kirjoittaessaan nauttii metsämarjoista valmistamaansa smoothieta.

Pertti

Minulta saatte sen mitä tilaatte ja useimmiten lisäksi sen mitä ette kuvitelleetkaan tilanneenne.