YLE YLE Oppiminen opettaja.tv

Luontoluuppi Kouluportti

Kalajuttuja, osa 2

Rony ivalosta
Kun oltiin menossa mokille viikoksi niin ajateltiin tehdä kalareissu.Ensimmäisenä päivänä minä laitoinkatiskansinne rantaan.sitten kun me tultiin niin me saatiin katiska täyteen kalaa.Siellä oli Haukia ,Ahvenia ,harreja,taimenta , siikaa ja 10kilon taimen.Illalla me mentiin isän kanssa uistattelemaan ja saatiin siellä noin 17 kilon taimen.Sitten mentiin mökille ja seuraavana päivänä kotiin.

Otto, Lapinjärvi
Olin kylässä tutuilla. Menin aikuisen kokeneen kalastajan kanssa kalaan ja minä sain enemmän kaloja kuin hän.minä sain 4 ahventa 5 joitain muita kaloja.Sitten kävimme katiskalla saimme 7 suutaria kaksi saimme itse ja NAMettä ne oli HYVIÄ. TÄÄ TARINA ON TOSI KU VESI.

Vilmalotta, Imatra
En oo käyny koskaan kalassa
Minä en ole koskaan käynyt kalassa, mutta olen onkinut pienellä kepillä. En myöskään pidä kalasta vaikka sitä pitäisi syödä. Olen nähnyt paljon kuvia ja kuullut kun kaverit tai tutut on käynyt kalassa. Oon nähnyt unia kun mie oon saanu sellasen jätti kalan ja se oli tosi hyvää.Terkkuja Sienimäen nelos luokalle myös Juholle ja muille.

pekka, jyväskylän mlk
olin todella lähellä saada kaksi kiloisen hauen

urjo,ulvila
kalajuttu
olin kalassa.sain hauen.se oli iso.

Iiro, Sysmä
Paras kalajuttuni
Mä menin sedän kanssa uistelemaan aamu yöllä. Kun me ei saatu nukuttua. Sitte kun lähettiin niin sedän koira tuli veneeseen.
Eikä meinattu saada sitä veneestä pois. Ja sen jälkeen ei meinattu saada sitä rannalle. Mutta kun mentiin tarpeeksi kauas se meni takaisin nukkumaan. Ajettiin vähän aikaa ni setä katto että sen virveli heilui. Setä luuli että siellä oli pieni hauki no se kelas se sai sen veneen viereen ni siellä olikin iso ahven. No setä
punnitsi sen, se oli josnyt vähän valehdellaan kaks ja puolkiloa. Me mentiin takaisiin rantaan ja paistettiin nuotiolla se koiralle ja mentiin mökkiin sitten rupes nukuttamaan ja mentiin nukkumaan.

PALOSAARI JANNE
minun paraskala on 652g
OLIN ISOVELIN KANSSA KALALLA
UISTELEMASSA

anne, sysmä
paras kalajuttuni
Sain papalta pinta-ongen ja meinasin saada ison ahvenen mummolan laiturilta. Mutta se söi syötin ja pääsi karkuun.

sanna harju
paras kala juttuni
Olin kerran veneilemässä. En saannut mitään ongella. Isi sai sintin ja hauen. Olin vihainen siitä. Sitten mentiin kotiin. Sovittiin että iso kala on minun ja sintti on isin ja seoli kivaa.

joni, sysmä
Oli kaunis kesä-iltapäivä. Kun lähdimme koko perhe kalaan. Ongeimme mato-ongella. Heitin ongen veteen, se tarttui lumpeenlehteen. Kohta kala tarttui onkeen ja aloin nostamaan. Sitten kala pääsi irti ongesta.Kohta lähdimme kotiin. Eikä tullut kalaa.

kimmo, sysmä
Paras kalajuttuni
Olin kerran kalassa Kuhankoskessa. Heittelin virvelillä jonkun aikaa mutta ei tullut kalaa. Ajattelin lähteä pois ja heittää vielä kerran. Silloin nappasi oiken iso kala. Se liikkui vedessä kuin raketti. Aikaa meni paljon saada se ylös. Kala painoi ainakin 2 kiloa.

Laura, Sysmä
Paras Kalajuttu
Viime kesänä kävin perheeni kanssa veneellä kalassa. Me ongittiin ja odotettiin että kalat nappaisivat, vähän ajan päästä minä sain pilkillä 2 kiloisen hauen ja mummo sai isoja ahvenia, veljeni sai pienen kiisken, ja äitini sai isoja ahvenia kanssa. Kun me vaihdoimme paikkaa useasti niin sain aina virvelillä 5 isoa haukea samana päivänä mutta ei yhtä aikaa. Seuraavana päivänä sain vain 3 saman kokosta haukea eli ne hauet olivat 2 kiloisia. Ei nyt enempää viime kesästä mutta kerron tämän vuoden kesästä. Seuraavana kesänä mentiin jälleen perheen kanssa kalaan veneellä Päijänteelle ja sain taas 5 2 kiloista haukea, hienolla kuvalla samana päivänä. Minulla oli kuvana semmoinen pieni joka helisi ja näytti särjen poikaselta. Muita perheen jäseniä harmitti kun ne ei saanut haukia. Oltiin myös tänä kesänä yötä taivasalla, mutta oli eri henkilöt mukana! Mukana siis oli: äitini, veljeni, äitini serkku, ja isosisko. Meillä oli vain mukana paljon evästä, onget, madot, ämpäri, vi!
rvelit, kuvat virveliin, makuupussit, vaatetta, hyttysmyrkkyä, ei mitään muuta ja kun käytiin nukkumaan ja aamulla herättiin klo: 6.00 aikaan ja lähettiin kalaan; ei paljon kaloja tullut. Me kalasteltiin vähän aikaan ja lähettiin kotiin. Siinä minun ja perheeni kesä meni. Olen saanut viime kesänä ja tänä kesänä yhteensä laskettuna kolmetoista haukea ja varmaa kymmenen ahventa.

Markus, Rantasalmi
Onki meni kalan mukana veteen
Oltiin mokillä ja mentiin kalaan veneellä.Iso kala tärppäs ja vei
ongen.Kerimäellä on isoja kaloja!!!!!

Timo, Rantasalmi
Eka Hauki

Olin kummien luona virvoloimassa iskä heitti yhden lumpeen lehden viereen ja sai hauen se painoi noin yhden kilon,minä heitin myössamaan paikkaan ja sain noin puolentoista kiloisen hauen.

Otto, rantasalmi

Kerran oltiiin papan kanssa ongella ja lippikseni tippui veteen, kun pappa nosti sen siellä oli pikku kala.Illalla söimme verkoista saamiamme kaloja

Aino, joensuu

Olin kalassa enoni ja isäni kanssa. Aluksi en saanut kalaa ja isi oli saanut monta kalaa. Sitten vihdoin viimein sain ison lohen ja pari ahventa.

sofia, koria
Mun paras kala juttu on että kun mun veli sai ehkä 1kilosen hauen nii mä menin veitsenkaa leikkelemään sitä ja sit sen sydän lähti pois ja alko purjehtimaan ja sit mun piti mennä hakee se pois ja heittää mettää.

Mikael, Piikkiö

Olin kerran kalassa Iskän kanssa.Kun siinä samassa joku kala hyppäsi ämpäriin ja se oli liian pieni syötä väksi niin pistimme sen onkenkoukkuun niin saimme paljon kalaa. kävi aika hyvä tuuri tossa kala jutussa vaimitä

Toni, Tampere
sain ekalla heitolla 2kg hauen

samu hannukkala
olimme kerran pikkuveljen kanssa onkimassa mökillä mutta pikkuveljeni kyllästyi aika pian joten hän lähti tupaan sitten hän tuli sieltä uikkarit päällä ja ´tyhjä ketsuppipullo' kädessä ihmettelin mitä hän sillä tekee? pikkuveljeni ei kuullut hän tuli rantaan ja laittoi ketsuppipullon veden alle sitten hän nosti sen ja huomasi että sinne oli mennyt kala (silakka) ihmettelimme sitä sitten että miten se sinne on päässyt ? pikkuveljeni oli niin kiintynyt kalaansa että kun se piti päästää takaisin järveen hän puristi sitä ja sanoi: äiti se näyttää mulle kieltä

Sébastien, Järvenpää
kun minun serkku opetti kalastamaan niin minä aloin heti kalastaa. Minä luulin että, sain kalan mutta se ei ollut kala se oli puun palanen

Ida.
Vousjärvessä saapaljonkalaa olen saannut 50 kalaa ongella.

Olli Rientonen
Olin isäni kanssa kalassa,ja sinä retkenä kävi hyvä kalasäkä.Me kalastettiin kaislikon lähellä jossa oli kalanaaraat kutemassa.Sitten kalaparat joutui meidän onkeen. Meille tuli yhteensä 5-6 kalaa.

Suvi, Heinävesi
Kalaretkiä
Olin mökillä ongella ja sain viisi ahventa ja kuusi särkeä. kun menin mummolaan ukki siivosi kalat ja antoi kissoille. Olin myös kanavalla yksi päivä ongella ja sain kaksi pientä sären poikasta ja neljä ahventa.

Katja
Veljeni kanssa kalassa
Minä olin toissakesänä minun veljeni kanssa
kalassa ja minä sain 7 kalaa ja veljeni ei saanut
yhtään. Sitten myö siivottiin ne kalat.Se minun
veljeni laittoi yhden kalan puuhun roikkumaan
kaulasta kiinni.

Anniina,Heinävesi
Iso kala
Olin veljeni kanssa kallalla.Yht`äkkiä hirmuinen vetäisy kävi virvelissäni ja kysyin onko tämä pohjassa vai onko täällä jättikala.sitten veljeni kokeili ja siellä oli kala.Mentiin rannalle .Rannassa oli mies joka väitti ettei olisi ikinä nähnyt niin isoa kalaa.Kala oli hauki,painoi 4kg.Pituus oli lähes 1metri.

Henri, Heinävesi
kalaretki
Olimme isän,serkun ja serkun isän kanssa kalassa aika kaukana. Meinasin saada tosi ison kalan. Minun serkku sanoi että ei ollut nähnyt yhtä isoa kalaa.Se kala oli hauki.Ja varmasti maailman suurin kala.Sen syömiseen olisi mennyt yli vuosi.

Mika ,Heinävesi
Kalaretki
Olin kerran kalassa serkkuni Mintun ja iskän kanssa. Vähän ajan kuluttua Minttu sai hauen. Sitten minä sain roskia. Kohta Minttu sai toisen hauen. Odotimme vähän aikaa. Kun saalista ei tullut, lähdimme mökille päin.