yle.fi


  • Tekstikoko + | -

opettaja.tv

Sisältö


Oppimisympäristöt



Keskustelun otsikot

Sosiaalinen web

Sosiaalinen web

Hyvää iltapäivää täältä tietokoneen ääreltä!

Tänään hektisen työpäivän aikana on tullut käytettyä tietokonetta hyvin monen erilaisen asian hoitamiseen. Toisaalta, kun miettii näitä opetettavia, niin lapset ja nuoret ovat kasvaneet pienestä pitäen tietokoneen ääressä, joten tietokoneen käyttö on monelle tullut tutuksi jo hyvin varhain. Tietokoneen käyttö on muuttunut oppimisen kohteesta oppimisen välineeksi. Nykyään yhä enemmän myös kouluissa sovelletaan tietotekniikkaa opetuksessa. Viimeisen kymmenen vuoden aikana internet ja erilaiset oppimisalustat ovat lisääntyneet opetuskäytössä.

Mitä tietotekniikan käyttö opetuksessa edellyttää? Kuinka tietotekniikan sovelluksia voidaan hyödyntää opetuksessa? Millaisia esteitä olet kohdannut tietotekniikan hyödyntämisessä? Millaisia kokemuksia sinulla on erilaisista oppimisalustoista (esimerkiksi Moodle, Blackboard, WebCT tai Fronter)?

Tämmöisin ajatuksin täältä koneen ääreltä.

Kommentit

sovellukset

Käytän itse nykyisin Moodlea, joka avoimen lähdekoodin järjestelmänä tarjoaa monia kehitysmahdollisuuksia. käytännössä kehittäminen vaatii kiinnostusta ja kutsumusta asiaan. Itse käyttö on kuitenkin melko vaivatonta, sujuvaa ja helposti omaksuttavaa.

Oppimisalustan käyttöönotto kuitenkin edellyttää palvelinkonetta, jonka tulee toimia jatkuvasti, luotettavasti ja turvallisesti. Palvelinta on mahdollista myös vuokrata, samoin oppimisalustan ylläpito- ja käyttötuki voidaan ostaa.

Kätevintä on, kun oppimisalusta on eräänlainen puhelinkeskus, jonne linkitetään muualta verkosta erilaisia aineistoja. Moodlessa voidaan myös toteuttaa kertaukset ja täiden palautukset. Wikiäkin voi käyttää, mutta itse suosittelen käyttämään esimerkiksi wikispaces.com -palvelua, joka toimii monipuolisemmin ja paremmin wikinä.

Wikispace.com?

Video oli jälleen kerran mielenkiintoinen. Erityisesti minua kiinnosti 2 asiaa:
- Wikispace.com, en ollut kuullut ennemmin tästä ja tämä jäi kiinnostamaan minua. Kokeilin tehdä testisivun ja ei tuntunut olevan vaikeaa. Tätä voisi käyttää esim. oppilaiden tutkielmien julkaisualustana. Wikipediaan artikkelin tekeminen oppilaiden ja itse asiassa ihan itsekin tuntuu kynnykseltä, mutta tuollainen erillinen sivusto voisi olla mielenkiintoinen kokeilla oppilaiden kanssa.
- Smar board. Tämä oli WSOY:n oppikirjanäyttelyssä esiillä ja tuntui tehokkaalta ja toimivalta opetusvälineeltä. Sitä olisi mielenkiintoista kokeilla ja tutustua. Kunnan atk-vastaavat voisi kerätä kokoon ja tutustuttaa moiseen "herkkuun": Hinta on aika korkea, mutta voisikohan tuota anoa OPH:sta. Juuri viime viikolla vein luokkaani datatykin kokeeksi ja ajattelin että tulisiko sitä käytettyä opetuksessa useammin jos se on valmiiksi luokassa. Atk-luokka on niin varattu, että kätevämpää olisi se, että voisi tykillä näyttää "valittuja paloja" luokassa viikon aikana, eikä vain atk-tunnilla.

marika77 wrote: Mitä

marika77 wrote:

Mitä tietotekniikan käyttö opetuksessa edellyttää? Kuinka tietotekniikan sovelluksia voidaan hyödyntää opetuksessa? Millaisia esteitä olet kohdannut tietotekniikan hyödyntämisessä? Millaisia kokemuksia sinulla on erilaisista oppimisalustoista (esimerkiksi Moodle, Blackboard, WebCT tai Fronter)?

Tämmöisin ajatuksin täältä koneen ääreltä.

Minä voin myöntää, että minä olen aivan ummikko näissä asioissa. Osaan kyllä tietokoneen perusasiat ja -ohjalmat, mutta oppimisalustat on minulle aivan outo asia. Ehkä asiaan vaikuttaa se, että kolme edellistä vuotta olen ollut kotiäitinä ;) Tässä siis minulle ilmeisesti iso haaste ja oppimisen asia nyt työelämään palatessa.

Tietotekniikan käyttö opetuksessa edellyttää opettajalta oppimista, opettelua ja vielä sen päälle opettelua. Ohjelmassa tuli hyviä asioita esillä verkko-oppimisesta:
- tieto kaikille
- oppimisesta tehdään avointa (väitän, että monilla opettajilla on edelleen vallalla itse tekemien materiaalinen omiminen!)
- oppimisesta tehdään yhteistä

Tosiasia on, että lapset elävät teknologiamaailmassa ja meidän opettajina on mentävä siihen mukaan. Oppimisen kohteesta onkin nyt tullut väline, jota käytetään oppimiseen. Samalla oppimisesta tehdään näkyvää.

Sosiaalinen web - siinä minulle opiskeltavaa.

rikastaa opetusta

Sosiaalinen web rikastaa opetusta. Se ei voi korvata perinteistä opetuskeskustelua ja perustaitojen ja -tietojen "pänttäämistä", mutta se antaa lisäarvoa tiedon harjaannuttamiseen ja mukavaa vaihtelua.

Suosittelen, että ATK-luokassa tehtävät tehtävät opettaja kokoaisi omaan wikiinsä, koska esim. linkit saa sinne suoraan koottua eikä aikaa mene väärien linkkien ja sivujen kanssa tuhratessa. Näin varsinkin monimutkaisten osoitteiden kanssa.

Linkkivinkkejä

etiimit.fi

uskonnot.fi

pbwiki.com

http://www.mindmeister.com/

finnish.toggle.com/lv/group/view/kl35901/Microsoft_Photo_Story_3.htm

www.delicious.com

slideshare.net

http://sosiaalinenmedia.googlepages.com/sivu2

HUUDETAAN!

En asu Suomessa. Katsoin juuri netiltä ohjelman sijaisopettajasta. Hämmästyin suuresti: onko tosiaan näin, että "maailman parhaassa koulussa"opettajat huutavat. Missä on kunnioitus ihmistä kohtaan? Millainen on psykososiaalinen työympäristö? Kenelle tämä on hyväksi maailman tärkeimmällä työpaikalla?
Faktaa vai fiktiota

Kirjoita uusi kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Alla olevien sanojen tarkoituksena on estää koneellinen roskapostitus. Pahoittelemme lisävaivaa.

YLE TeemaOpetushallitus

Opettaja.tv:n uutiskirje