yle.fi


  • Tekstikoko + | -

opettaja.tv

Sisältö


Sijaisen selviytymispakki



Keskustelun otsikot

Haasteelliset luokkatilanteet ja oppilaat

Haasteelliset luokkatilanteet ja oppilaat

Millaisia haasteellisia tilanteita sijaisopettaja kohtaa suhteessa oppilaisiin? Miten olet itse käsitellyt haasteellisia tilanteita luokassa? Mitä ne ovat sinulle opettaneet?

Kommentit

Työrauha

Oletpa sijainen tai muuten vain uusi opettaja, niin haasteita riittää ennestään tuntemattomaan luokkaan tutustuessa. Saattaa mennä niinkin, että tunti menee ilman mitään kähinöitä, sillä joskus oppilaat suhtautuvat myös vähän varovasti uuteen opettajaan. Ongelmia rupeaa syntymään siinä vaiheessa, jos sijaisella ei olekaan tarpeeksi tietoa luokkahengestä yms.

Usein haasteelliset tilanteet omalta osaltani ovat olleet niitä, että muutamat oppilaat eivät kerta kaikkiaan pysy aloillaan tai puhua pälpättävät omiaan koko opetuksen ajan, jolloin muillakaan oppilailla ei ole työrauhaa. Kun vielä sijaisena ei tunne oppilaita nimeltä (eikä luokka suostu nimiä paljastamaan) heihin on vaikea saada kontaktia. "Hei sinä sinipaitainen poika siellä takana, koetas nyt rauhoittua..." Kun tällaisia tilanteita on tullut, eikä pelkät varoitukset tai oppilaan viereen meneminen ole asiaa auttaneet jossain vaiheessa vain totean, että sitten sinä ja sinä sieltä jäätte tunnin jälkeen. Purinaahan siitäkin syntyy, mutta yleensä sekin jo rauhoittaa tilannetta ja sitten, kun oikeasti tunnin jälkeen jää hetkeksi häiritsijöille juttelemaan, he ovat hyvin katuvaisia... katumuksen pitkäkestoisuus ei liene välttämättä pitkä, mutta ehkä he ainakin hetkeksi miettivät miten pitäisi käyttäytyä. Saatanpa siinä tunnin jälkeen lopuksi vielä vähän kuulustellakin heitä tunnilla käydystä asiasta. Omaa malttia ei minusta kannata menettää, eikä ruveta kurkkusuorana huutamaan oppilaan/oppilaiden kanssa.

Sijaisena

Kun luokka ei tunne sijaisopettajaa ja toisinpäin. Kumpikin osapuoli "tunnustelee" ensin toisiaan millaisia olemme. Sijaisena ei kannata ainakaa ensin käyttäytyä kovin "tiukkapipoisesti" oppilaita kohtaan, koska oppilaat voivat lähteä puolustuskannalle. Minulle ei ole ehkä sattunut kovin haasteellisia tilanteita. Mutta yleensä, jos on rauhatonta luokassa ja oppilaat juttelevat toisia häiritsevästi. Kehotan antamaan työrauhan toisille osapuolille. Jos se ei auta kerron heille, että sanon asiasta heidän luokanvalvojalleen. Se on yleensä auttanut ja toisen kerran menessäni sijaiseksi he käyttäytyvät hyvin.

haasteita luokassa

Usein on alkuun pääsemisessä auttanut, kun käyttää hiukan aikaa tunnin alusta itsestään kertomiseen ja ikäänkuin "sinunkaupat" oppilaiden kanssa tehdäkseen. Aina on eduksi, jos tuntee jonkun oppilaan mitä tahansa kautta, ja tuo sen esille. Tai jos on ollut koulussa ennenkin opettajana, on sekin hyvä tuoda esille - vahvistaa asemaasi :)

Istumajärjestys on tärkeä juttu, ja on hyvä jos opettaja on jättänyt sellaisen valmiiksi - tosin siinäkin yritetään usein huijata. Kannattaa heti aluksi kertoa, että sinulla on istumäjärjestys, jota noudatetaan ellet sinä toisin määrää. Jos pulinporukoita syntyy, on tehokasta hajoittaa ne järjestystä vaihtamalla - pulisijat eteen. Tunnin jälkeen mieluiten kahden kesken keskustelu auttaa varmasti myös, ja on muutenkin aika tehokas "muistutus" melkein millä luokka-asteella tahansa. Pahin häiritsijä on syytä poistaa luokasta ja raportoida asiaa eteenpäin luokanvalvojalle/rehtorille.

Haastavia ovat tilanteet, joissa saavut opettamaan ainetta josta sinulla ei ole mitään käsitystä etkä ole ehtinyt tutustua etukäteen mihinkään materiaaliin. Tällöin voi vaikka pyytää oppilaita opettamaan toisiaan ja samalla sinua - eli valmistavat pienen oppituokion toisilleen. Tylsempi vaihtoehto on laittaa oppilaat tekemään jotain kaavamaista, kuten kopioimaan vihkoihin sanoja, tekemään ristikkoa tai lukemaan kappaletta hiljaa itsekseen eteenpäin.

Minusta on haastavaa jo pelkästään se, että sijaiseksi voidaan ottaa melkein kuka vaan vapaa-ehtoinen kaduntallaaja. Itsekin tein ensimmäisen sijaisuuden täysin ex tempore, ei mitään opettajaopintoja takana tai siinä vaiheessa edes suunnitelmissa saati että olisin saanut hommaan mitään opastusta. Vaan kaiketi kokemus ei ollut ihan kauhea, koska tässä ollaan jo yli 10 vuotta opettajan hommia takana ja pätevyyskin taskussa. Täytyy muuten sanoa, että vasta pitkän työrupeaman jälkeen suorittamani opettajaopinnot eivät tehneet minusta yhtään parempaa opettajaa - kyllä opettajuus on enemmänkin luonnekysymys.

Herkkä asia

Pieni osa oppilaista voi yhä huonommin. Olisi kiireellisesti ratkaistava, kuinka näitä oppilaita koskeva tieto voidaan saattaa sijaisopettajille.

Koululla on hurja vastuu, jos se ei esim. kerro väkivallan uhkasta- jos sellainen talossa on. Toisaalta salassapitosäännökset rajoittavat.

Minusta sijaisopettajan ehdottomasti tulee hakea paikalle apua, jos luokssa on väkivallan uhka. Näin toimimalla hän myös auttaa rehtoria, jolla työantajan edustajana on vastuu siitä, että kukaan ei edes koe työssä uhkaa. TYö on järjestettävä niin. Todella uhkaavassa tilanteessa muu luokka ajetaan ulos.

Kakkosvideon katsottuani hieman pelästyin, kuinka yksin sijaiset oli näissä asioissa jätetty. Jokainen uhkatilanne tulee purkaa ja käsitellä. Sekin on hyvä tietää, että niistä tulee laatia raportti.

Sijaisopettajan kannattaa pyytää heti kärkeen rehtorin tms. kännykkänumero, johon soittamalla saa tarvittaessa apua. Jos hankkii työtehtäviä varten prepaid-liittymän, on myös oikeutettu vähentämään puhelinkulut verotuksessa.

Kirjoita uusi kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Alla olevien sanojen tarkoituksena on estää koneellinen roskapostitus. Pahoittelemme lisävaivaa.

YLE TeemaOpetushallitus

Opettaja.tv:n uutiskirje