yle.fi


  • Tekstikoko + | -

opettaja.tv

Sisältö


Sijaisen selviytymispakki



Keskustelun otsikot

Milloin on riittävän hyvä sijaisopettaja?

Milloin on riittävän hyvä sijaisopettaja?

Se millainen on riittävän hyvä sijaisopettaja, riippuu pitkälti kenen näkökulmasta asiaa ajattelee. Otetaanko tarkastelun kohteeksi sijaisopettaja itse, oppilaat, sijaisen tarvitseva opettaja, oppilaiden vanhemmat vai kenties vielä joku muu.

Toisaalta on myös paljon väliä sillä minkä ikäisiltä oppilailta kysyy mielipidettä hyvästä sijaisopettajasta. Omilta kouluajoilta muistelisin, että peruskoulussa oppilaat olivat tyytyväisiä sijaisopettajaan, jos hän ei tiennyt opetettavasta asiasta paljon. Vastaavasti lukiossa sijaisopettajaa kehuttiin silloin, kun hän olikin osannut asiansa hyvin, selittänyt jonkun vaikean asian ymmärrettävästi tai muistanut kehua oppilaita. Oppilaan näkökulmasta katsoen onkin melko vaikea määritellä millainen on tarpeeksi hyvä sijainen, he eivät nimittäin välttämättä osaa ajatella asiaa laajemmassa mittakaavassa – mikä heille olisi oikeasti parasta!

Toisaalta opettaja, jonka sijaiseksi joku toinen on tullut voi hyvinkin ajatella, että sijaisopettaja on riittävän hyvä vasta silloin, kun kyseessä on saman aineen opettaja. Useimmiten kuitenkin sijaisen tarvitseva opettaja lienee hyvillään jo siitä, että sijainen ylipäätään on saatavilla ja voi täten jättää oppilaansa turvallisin mielin hänen huomaansa.

Lyhyesti ja ytimekkäästi minusta sijaisopettaja on riittävän hyvä silloin, kun hän uskaltaa ottaa avoimin mielin kaikki haasteet vastaan ja tunnin jälkeen tietää tehneensä parhaansa. Tosiasia lienee kuitenkin, että meneepä sijaisopettajana tunti miten tahansa aina löytyy ainakin joku, joka on pitänyt juuri sinua riittävän hyvänä sijaisopettajana!

Kommentit

MItä hyvä on?

Hyvää pohdintaa. Kari Uusikylä on kirjoittanut hienon teoksen hyvä, paha opettaja, jossa tuota hyvyyttä tarkastellaan ei teknisen osaamisen vaan eettisyyden näkökulmasta. Mainio teos.

Minusta teknisesti hyvä sijainen on kuin jokeri-kortti; taipuva korvaamaan minkä tahansa puuttuvan palapelin osan. Jokainen luokka kun on erilainen. Se edellyttää jostavuutta. Toisaalta olisi tärkeää, että on jotain tärkeää sanottavaa lapsille ja nuorille. Itse kannatan muutaman sisäänmenotunnin hahmottelua, jotka voi pitää missä tahansa luokassa - itselle tärkeästä ja nuoria koskettavista asioista.

Kirjoita uusi kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Alla olevien sanojen tarkoituksena on estää koneellinen roskapostitus. Pahoittelemme lisävaivaa.

YLE TeemaOpetushallitus

Opettaja.tv:n uutiskirje