yle.fi


  • Tekstikoko + | -

opettaja.tv

Sisältö


Sijaisen selviytymispakki



Keskustelun otsikot

Mitä jäi mieleen?

Mitä jäi mieleen?

Nosta Sijaisen selviytymispakki -tv-sarjan ohjelmista esille sellaisia sijaisopettajan työhön liittyviä asioita, joihin kiinnitit erityisesti huomiota ja jotka jäivät mietityttämään sinua.

Kommentit

Minua jäi mietityttämään

Minua jäi mietityttämään opettajan (lyhytaikaisen) sijaisen vähäiset keinot toteuttaa kokonaisvaltaisesti kasvatustehtävää ja puuttua vaikkapa kiusaamiseen. Kiusaaminen on usein niin salakavalaa ja ulkopuoliselle huomaamatonta, että sijaisen on hankala tarkkailla "sillä silmällä", ellei sitten asiasta ole tietoa etukäteen ja osaisi annetun tiedon perusteella kohdistaa huomionsa oikeisiin seikkoihin.
Kiusaajille sijaisopettajan tulo antaa oivan tilaisuuden toteuttaa ilkeilyään, ja kiusatulle taas vieras aikuinen ei tuo sellaista tukea ja turvaa kuin ehkä oma tuttu opettaja, joka tietää taustat jne.

Luokan haltuunottamista korostettiin, ja se onkin ensisijainen tehtävä sijaisen kohdatessa uuden oppilasryhmän. Vaan miten se sitten käytännössä tapahtuu? Sitä voi olla vaikea opettaa kenellekään, sillä oma persoona sekä kyseessä oleva ryhmä ja tilanne vaikuttavat siihen, millaisia keinoja on käytettävissä.

Olisikin sijaisen kannalta ihanne, että hän saisi työskennellä mahdollisimman paljon samassa/samoissa kouluissa ja näin oppilaat, koulu ja sen käytännöt sekä työtoverit tulisivat tutuiksi ja samalla oma työ helpottuisi suuresti - siitä voisi alkaa jopa nauttia ;)

Pari asiaa

Minua jäi vähän mietityttämään se millaisia opettajanhuoneita on olemassa. Tarkoitan tällä sitä, että vaikka ohjelmasarja oli osittain kuvitteellinen ja liioiteltu, niin onko silti mahdollista, että sijaisiin suhtauduttaisiin noin kuivasti kuin ohjelmasarjan opettajanhuoneessa? Siinä olisikin kaikilla opettajilla miettimisen paikka, jos tuntee itse käyttäytyvän sijaista kohtaa noin välinpitämättömästi.

Toinen asia mikä jäi mietityttämään oli kiusaamisasia. Miten sijaisena osaat puuttua tai mistä aina tietää millainen kemia luokan sisällä vallitsee. Lyhyitä sijaisuuspätkiä tehdessä ei sinulle ehditä kaikkia henkilökemioihin liittyvää selvittää ja siitä voi sitten seurata piinallisia pari-/ryhmätyötilanteita, vaikka kuinka sanoisi, että kaikkien kanssa pitää tulla toimeen... kun jotkut on vain syystä tai toisesta törmäyskurssilla keskenään :(

Mieleen jäi..

Ohjelmasarja oli osin hauskakin, vaikka sijaisena toimiva opettaja joutui koville. Mopokohtaus jäi yhtenä asiana mieleen, siinä sijaista kiusattiin. Koulussa voi myös tapahtua sijaisen kiusaamistakin. Jossakin osassa oppilaat suhtautuivat sijaiseen välinpitämättömästi. Opettajanhuoneessa ei myöskään ollut kovin lämmin vastaanotto.

Mainio avauspätkä

Juuri noinhan homma käynnistyy sijaisen näkökulmasta. Olipa virkistävää katsoa sijaiskysymystä tuosta näkökulmasta. Koulujen varmaan kannattaisi laatia selkeä konsepti sille, kuinka sijainen ohjeistetaan ja otetaan vastaan. Kenties sijaisohjeet voisi lähettää emailina jo etukäteen? Ehkä sijaisenohjeet voisi laittaa koulun nettisivuile?

Aikanaan sain vetää sijaisopettajakursseja, ja silloin löysin jostain amerikkalaisesta lehdestä "leikit", joita sijaisilla leikitään kaikkialla maailmassa. Tässä leikkeessä niistä oli pari. Muutamia muita leikkejä muistan: piirtoheittimen jne. säätäminen päinhonkia, "sijaisopettaja on ilmaa-leikki", "minulla on kuukautiset-leikki",

Aineenhallinnan ongelma

Kakkosvideossa sivuttiin tosi tärkeää asiaa: kuinka opettaa asioita, joita ei itse osaa. Huh! Eihän sellaista voi opettaa. Tällöin joutuu ottamaan toisenlaisen roolin. On ohjaaja, joka pitää huolta tunnin rakenteesta, muodosta ei sisällöstä.

Aina voi tehdä myös ihan muuta. Kunhan se on perusopetuksen yleistavoitteiden kannalta perusteltua. Mukaan voi ottaa vaikka päivänlehden. Nostetaan esiin tärkeitä uutisia ja keskustellaan niistä. Erlaiset väittelyt voivat nekin tuoda luokkaan aitoa vuorovaikutusta.

Kiusaamisesta

Viimeisessä osassa kiusaaminen nousi esille. Omasta kokemuksestakin tiedän, että kiusaajat osaavat käyttää tilaisuuden hyväkseen kun on sijainen. Kiusaamiseen voi mennä mukaan kiltimpikin, sillä sijainenhan ei tunne heitä. On kuitenkin tärkeää, että myös sijainen puuttuu asiaan. Kiusaajan on huomattava tulleensa huomatuksi. Toki asian voi ottaa esille opehuoneessa, niin että lkv:kin asian tietää. On hyvä ,etä tulee näyttöä useammalta taholta, että saataisiin kiusaaminen poistettua.
Kiusaaminen on aina sellainen asia joka jää mietityttämään.

Välituntivalvonnoista olen samaa mieltä kuin haastatellut. Pitäisi tosi tarkasti tietää minne ja milloin oppilaiden tulee mennä. Sijaisen on todella vaikea ajaa ulos suurta oppilasjoukkoa yksin tuntematta oppilaita (=ei voi antaa sanktioita, kun ei tunne nimeltä) ja sen kyllä oppilaatkin ymmärtävät ja käyttävät hyväkseen.

Kouluissa olen kokenut hyväksi valokuvakansiot joissa nykyään on jopa oppilaiden nimet. Sen voisi antaa siajiselle vaikka tunnille mukaan niin olisi helpompi tunnistaa oppilaat.

Nämä neljä ohjelmaa olivat kivoja katsoa. No, vähän meni överiksi, mutta se kai oli tarkoituskin. Haastattelut asiallisia ja positiivisia. Opet ja rehtori kuvattu tosi töykeiksi. Onneksi heidänlaisiaan on vähän.

Kirjoita uusi kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Alla olevien sanojen tarkoituksena on estää koneellinen roskapostitus. Pahoittelemme lisävaivaa.

YLE TeemaOpetushallitus

Opettaja.tv:n uutiskirje