Hae yle.fi:stä:

 
Tekstiversio | Tekstikoko: + / -
 
 
 

YLE-kirjautuminen

 
 
NaisWay - naisenergiaa rekkojen rattiin
 
Kategoriat:

Nainen kuljettajana tai kuljetusyrittäjänä on edelleen erikoisuus. Kansainvälisestikin palkittu NaisWay-projekti madaltaa naisten kynnystä ammattikuljettajiksi.

Rohkeita naisia ratissa

Kangasalalainen Tarja Palo ja tampere-lainen Jaana Jokiharju ovat monen mielestä rohkeita naisia. Jaana on ollut linja-auton kuljettajakurssilla pari viikkoa, ja Tarja on tuore kuljettaja pälkäneläisessä Jaakko Pohjola Oy:ssä. Kumpikin on aikuisella iällä vaihtanut ammattia ja saanut innoituksen autoalalle.

Tarja kertoo innostuneensa rekka-auton kuljettamisesta ollessaan mukana kaverinsa rekassa Saksan keikalla ja Jaana taas kokeilleensa NaisWay:n Kurkistus kuljetusalalle -tapahtumassa linja-auton ajamista. "Sieltä se jäi kytemään", Jaana sanoo.


Ala naisistuu

Tilastojen valossa rekan hytti on edelleen miesten maailmaa. Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton jäsenistössä Linja-autonkuljettajista naisia on noin 11 % ja kuorma-autonkuljettajista vain hieman yli 2 %. Kuljettajajärjestö Rahtarien jäsenistä naisia on viitisen prosenttia.

Jaakko Pohjola Oy:n toimitusjohtaja Virpi Pohjola sanoo, että kuljetusalakin naisistuu vauhdilla: "Yhä useammin esimerkiksi ajojen tilaajat ovat naisia, ja naisyrittäjiä on yhä enemmän." Pohjolan mukaan alaa vaivanneet stereotypiat ovat huomattavasti hälvenneet sitten 90-luvun, jolloin häneltäkin saatettiin puhelimessa kysyä, että onko ketään miestä paikalla.

Nykyaikainen kuljetuskalusto on niin hyvä, ja kuljettajan toimenkuva tänä päivänä niin vastuullinen, että ala kiinnostaa yhä enemmän myös naisia. Eikä Virpi Pohjolan mukaan olekaan mitään syytä, miksi nainen ei tällä alalla pärjäisi. "Sitä paitsi, tällä alalla naisen ja miehen eurot ovat tasan samanarvoisia", muistuttaa Pohjola.


copyright YLE/videokuvaa


Ihmetyksen aihe

"Mää ajattelin, että oonkohan mää niin kiukkusen näkönen tai totinen, kun ihmiset tuolla liikenteessä katsovat pitkään, mutta sitten työkaveri valotti, että se johtuu varmaan siitä, että he eivät vaan ole vielä oikein tottuneet näkemään naista ison auton ratissa", Tarja Palo kertoo. Liikenteessä ihmettely näkyy myös siten, että toiset kuljettajat saattavat esimerkiksi heilutella.

Myös Jaana Jokiharju on saanut selitellä alavalintaansa, mutta palaute on pelkästään kannustavaa. Pitääkö alalla työskentelevien naisen sitten olla ns. "hyviä jätkiä"? "Varmasti naiset, jotka hakeutuvat miesvaltaiselle alalle ovat jo miettineet sen, että korkokengät ja kyyneleet jäävät kotiin", Jaana kuittaa. Myös Pohjola on sitä mieltä, että alalle hakeutuvat naiset ovat luonteeltaan sellaisia, jotka pärjäävät.


Varma työpaikka

Uusien kuljettajien tarve tavaraliikenteessä on 3000 – 3500 uutta kuljettajaa vuosittain. Henkilöliikenteessäkin kuljettajia tarvitaan noin 700 lisää joka vuosi. Töitä siis on tarjolla, ja naisten on yhä helpompi myös työllistyä. "Jonkun täytyy rikkoa rajoja. Kun saadaan positiivisia kokemuksia, niin seuraavien naisten on paljon helpompi tulla töihin."


Priima/Esa Viherä