Elämme Facebook-manian aikoja. Käyttäjien määrä erityisesti yli 35-vuotiaiden parissa on valtavassa kasvussa. Mutta mitä ne kaikki siellä oikein tekevät?
Kalifornialainen Mark Zuckerberg julkaisi Facebookin aluksi Harvardin opiskelijoiden käyttöön. Kahdessa viikossa puolet Bostonin kouluista vaati Facebookin myös omaan käyttöönsä.
FACEBOOK - KERTOMUKSIA, KUVIA JA TAPAHTUMIA
Syksyllä 2009 Facebookilla on yli neljännes miljardi käyttäjää. Suurin kasvu näkyy yli 35-vuotiaiden käyttäjien ryhmässä.
Useimmat käyttävät Facebookia vähän kuin lähetellen postikortteja elämästään. Useimmat kirjoittavat pieniä tilannetietokatsauksia päivittäisestä elämästään: Millaa väsyttää ja Karilla on syntisen hyvä olo.
Toiset lähettävät ystävilleen esimerkiksi vinkkejä tapahtumista tai mielenkiintoisista verkkosivuista. Ja kun ystävä kommentoi vinkkilinkkiä esimerkiksi Tykkää tai Ei tykkää -toiminnolla, hän tulee samalla levittäneeksi tiedon omille ystävilleen. Tehokasta verkkomarkkinointia!
Jotkut jakavat kuviaan Facebookin kautta tai rakentavat kokonaisia kuvagallerioita. Toisille Facebook on juhlien ja tapahtumien järjestämisen työkalu. Facebookissa tapahtumaan osallistuvien määrää voi tarkkailla reaaliajassa. Näin järjestäjä osaa varautua osallistujamäärään, ja kutsutut puolestaan pystyvät seuraamaan keitä muita tapahtumaan on tulossa.
TWITTER - SEURATKAA ELÄMÄÄNI
Toinen paljon hälyä viime aikoina aiheuttanut sosiaalisen median väline on Twitter. Twitter-tilinomistaja voi lähettää tekstiviestin pituisia viestejä ja päivittää mietteitään ja tapahtumia omasta elämästään. Ne ovat toivottavasti niin kiinnostavia, että muut jaksavat seurata näitä viestejä...
Ellei käyttäjä ole estänyt sitä, Twitter-yhteisössä voi kuka tahansa seurata kenen tahansa twiittauksia, näitä korkeintaan 140 merkin mittaisia viestejä.
Myös monet firmat ja poliittiset vaikuttajat ovat heränneet Twitterin mahdollisuuksiin. Yhdysvaltojen viime vaaleissa Twitteriä käytettiin presidenttiehdokkaiden liikkeiden seuraamiseen. Monia kiinnostavatkin juuri julkkisten puuhat, joita he tai toiset fanit sitten Twitterillä raportoivat.
Joidenkin lähteiden mukaan Twitter-mania on jo takanapäin. Siitä kielii myös kevään 2009 tilastot, jotka osoittavat Twitterin käyttäjämäärän kasvun pysähtyneen.
Priima/Risto Kuusisto