Rallia Lahdessa vai Jyväskylässä?

Neste Rallin ja Jyväskylän seudun (kaupunki, Jykes, Keski-Suomen Liitto) välinen kolmivuotinen rallin järjestelysopimus umpeutuu 2005 rallin jälkeen. Kisan järjestäjä AKK Motorsport on pyytänyt tarjoukset kisaisännyydestä sekä Jyväskylältä että Lahdelta. Jyväskylällä on neuvotteluissa optio-oikeus. Jyväskylän Suurajoina yli 50 vuotta sitten alkanut tapahtuma on Jyväskylän seutukunnalle henkisesti saman tason juttu kuin hyppyrimäet Lahdelle. Ralli ja Jyväskylä ovat kasvaneet yhdessä menestyjiksi. Heittäkääpäs kommentteja joko ois aika vaihtaa rallikaupunkia. Mitä ralli menettää, jos kisa siirtyy Lahteen? Vai kasvaisiko rallista Lahdessa vielä suuremman luokan bisnes?

Jyväskylä vai Lahti

Lahti on tietty lähempänä Helsinkiä ja sinne voisi rahdata vieraita helpommin pistäytymään kaljatelttojen ääreen ja näin tehostaa MM-rallin kaupallista hyödyntämistä. (Kärjistys keskustelun herättämiseksi;-)! Mutta siinä mielestäni menisi niin sanotusti lapsi pesuveden mukana - eli Jyskälä-perinne loppuisi siihen!

Vaikka olen ekat erikoiskokeet seurannut mopolla 1960-luvun alussa Marjoniementien varrella ja Kalkkisten seuduilla (hankkiuduin ennen ajokortti-ikää aina Suurajojen aikaan tädin luo Kalkkisiin sukuloimaan) ja tiedän HollolalLahlenläheltä löytyvän hyviä vanhoja Suurajopätkiä, niin uskon Jyväskylän seudun olevan paras vaihtoehto MM-rallin läpiviemiseksi. Tarvittava 6000 talkoolaisen ja 150 yhdistyksen järjestäjäreservi on tällä hetkellä saatavissa vain Jyväskylä keskuspaikkana järjestettävään ralliin. Esimerkiksi Tampereen seudulla on tultu kai järkiin kun on tajuttu, että rallin järjestämiseen tarvittavaa joukkoa ei yksinkertaisesti ole mahdollista saada - ja kaupungin rahan satsaamisesta ralliin ei päästäisi yksimielisyyteen (Tamperella kulttuuria on vain kiakko ja nyrkkeily).

Lahden (ja Tampereen) seudulla on kuitenkin paljon vaikeampaa saada teitä rallin käyttöön kuin Keski-Suomessa, jossa ilmeisesti vielä kilpaillaan siitä josko oma tie saataisiin vielä joskus rallitieksi. Eli tuo rallin järjestämisen vaatima joukkohenki ja spiritti on jo Keksi-Suomessa olemassa. Keski-Suomessa on myös yleinen mielipide paljon rallimyönteisempi kuin Hämeessä. Se johtuu perinteistä ja siitäkin, että menestyvät MM-rallikuljettajat kun vaan jatkuvasti ponnahtavat esiin Jyväskylän seudulta!

Mäkihyppääjiä tulee tietty Lahdesta, Jyväskylästä, Kuopiosta ja Rovaniemeltä, mutta rallista puhuttaessa Suomessa ei ole kuin kaksi kaupunkia: Jyväskylä ja Rovaniemi! Niin kauan kun Suomen järjestämä MM-ralli ajetaan gravelilla olkoon kotipaikkana Jyväskylä, mutta jos MM-rallimme muuttuisi talviralliksi, niin olkoon paikka Rovaniemi.

Kyllä Jyskälän perinne on

Kyllä Jyskälän perinne on mennyt jo vuosia sitten. Nimikään ei ole enää sama, joten me ei enää puhuta edes samasta rallista. Nykyään kierretään vaan pientä rinkiä ja moneen kertaan. Etelässä löytyy tähänkin tarkoitukseen hyviä pätkiä. Katsojiakin tulisi huomattavasti enemmän kuin nyt ja sehän tietää rallille lisää rahaa.

Jyväskylä vai Lahti

Aihe on paha.
Vuonna 1987 kierrettiin katsojana ensimmäisen kerran "koko ralli" - sama ryhmä lähtee siten torstaina baanalle 18. kertaa (1 ralli jäi väliin) . Väkeä oli silloinkin paljon, mutta se jakaantui yli 40 erikoiskokeelle, joten riitti, että pikistä lähestyi noin puoli tuntia ennen ekan auton starttia. Nykymuotoisessa rallissa vuoteen -87 verrattuna kolminkertainen väkimäärä sullotaan noin neljälle erikoiskokeelle. Älkää sitten enään kysykö mistä johtuu ruuhkat ja miksi pätkällä pitää olla 2 tuntia ennen starttia. Entisenä "rallifanaatikkona", nykyisenä keski-ikäisenä rallifanina totean, että vanha Suurajohenki on muisto vain. MM-ralli on nykyään tuon mallinen, kuin se on. Keski-Suomessa vesistöt hankaloittavat siirtymiä ja lisäävät ruuhkia rankasti. Itse lisäisin hiukan erikoiskokeiden hajontaa ja hakisin paikat, joissa katsojien liikkuminen olisi mahdollisimman jouhevaa. Toiskohan lahdenseutu tähän asiaan mitään muutosta, tuskin. Kaupallisuus ja bisnesasiakkaiden viihdytys on osa kuviota ja täytyy pitää vahvasti mukana tulevaisuudessa. Toimisko ajatus, että rallin ns show- osiot ajettais Lahden seudulla, uuden oikoradan varressa ja rallin kannalta oleelliset pitkät erikoiskokeet ajettais jossain siinä Petäjävesi-Keuruu-Multia- akselilla, jossa olis helppo liikkua. Keskuspaikkana pysykööt mun puolestani Jyväskylä.

Jyväskylä

Täällä se on aina ollut ja tänne se kuuluu. Miksi mennä pilaamaan rallia, jos se vuodesta toiseen palkitaan maailman parhaaksi? Jos ralli viedään Lahteen, niin itse ainakin jätän sen pois kesän ohjelmasta ja katson rallini mielummin Ruotsin maalla.

jyväskylä

Vai enemmän katsojia,Jos olisi enemmän yleisöö kukaan ei enään näkisi auton autoo,seisottaisiin VAIN JONOISSA
Ei olla salpausselänkään kisoja muualle viemässä vaikka paikkoja olisi

Rallin paikka

Itse en ole käynyt seuraamassa paikan päällä yhtään rallikisaa, mutta mielenkiintoa riittäisi. Ja kuten joku tuossa jo mainitsikin miksi mennä pilaamaan rallia joka palkitaan maailman parhaimpana. Olisi toki mielenkiintoista nähdä kuinka rallillemme kävisi jos se siirtyisi jonnekkin muualle (vaikka lahteen). Itse en oikein jaksa uskoa että mikään kaupunki pystyisi järjestämään parempaa rallia kuin juuri Jyväskylä. Hyviä rallireittejä toki löytyy ympäri Suomenmaan, mutta järjestyspuoli olisikin sitten jo eriasia. Ja eikös ne parhaat rallipolut ole juuri Jyväskylän seudulla?

Jyväskylä

Ralli kuuluu Jyväskylään ja siellä sen pitää myös pysyä. Minkä takia lähteä siirtämään toiseen paikkaan, koska puitteet ovat erinomaiset. Eihän Lahdesta löydy millään noin hyviä erikoiskokeita. Ainoa mikä siinä olisi hyvää on se, että ralli olisi lähempänä.

Vaikea sanoa

Lahti olisi lähempänä mennä kattomaan. Eihän nykypäivän Nesteralli paljon entisajan Jyväskylän suurajoja muistuta. Silloin ajettii vielä kauempana Jyväskylästä kuin nyt. Joten mulle se on sama missä se ajetaan.

"RALLIN SIIRTO"

Aina ajatellaan etelän ihmisten parasta,kyllä niitä katsojia on pohjois-suomessakin,niille katsojille olis taas pitempi matka tulla kisoja katsomaan.Jyväskylä on keskeisellä paikalla,kyllä niillä etelän jupeilla on varaa liikkua vähän pohjoisemmaksi.

Jyväskylä

Kuten tuossa aiemminkin on kommentoitu niin eihän se kaikkia ralliin tulijoita lähempänä olisi jos Lahteen siirtyisi... :?
Ei silti kyllä minä täältä pohjosesta tulisin rallia katsomaan (silloin kun se on mahdollista- tänä vuonna ei valitettavasti ollut! Nyyh!) vaikka se siirrettäisiin minne, mutta kyllä mieluummin edelleenkin Jyväskylään tulen!

juu

Ei missään nimessä pois jyväskylästä.

"ESTÄÄ SIIRTO"

Lähden tästä ajelemaan kohti Jyväskylää(lahdesta)varmistelemaan sitä,että Ralli pysyy Jyväskylässä aina ja iankaikkisesti. Toimitaan sillai Ralli reitillä, ettei tarvi siirtoja tehdä.TAVATAAN JYVÄSKYLÄSSÄ:-))

Jos nyt niin ikävästi

Jos nyt niin ikävästi kävisi että Lahti saisi järjestettäväkseen tämän ainutlaatuisen, historiallisen ja pohjoismaiden suurimman urheilutapahtuman, niin kyllä perustelut täytyy olla hyvät.
Joku siellä väläytteli että ralli voisi kasvaa vielä bisnespuolella... heikko on perustelu... jos ralli siirtyisi Lahteen niin sehän olisi aivan uusi ralli.. kestäisi vuosia saada se toimimaan. Naurettavaa ajatella että bisnespuoli ajaa tällaista omaa etua, perustelee kasvua, muuta kuitenkin EK:t toteutetaan talkoovoimin, eli ilman talkooväkeä homma ei toimisi.
Nyt järki käteen AKK Sport, rahalla ei saa kaikkea.

ei todellakaan...!

Mun mielestä turha edes kuvitella että ralli siirrettäis pois jyväskylän kurveista... huono idea jo syntyessään...

Hyvä

Vie terveisiä!Ruotsiin

Jyväskylästä löytyy

Jyväskylästä löytyy oikea tunnelma ja tiet!!

taitaa olla viimeiset rallit jyväskylässä?

taitaa seuraava reissu olla ruotsiin, siellä ei akk sports ainakaan vielä ryöstä katsojien rahoja...
-5 sisään ja trailerilla ulos-

Jyväskylä

Jyskälä on aina Jyskälä se ainoo oikee!!

Lahti/Jyväskylä

Kyllä uudet ek muuttaisi asetelmia tulosluettelossa. Ehkä ek:lle meno olisi helpompaa lahden seudulla, esim laukaa ja lankamaa ovat aika vesistöjen ympäröimiä. Varmaan pääosin ek ajettaisiin lahden pohjois
puolella, Kuhmoisissa on vanhoja hyviä jyväskylä pätkiä. Lammin suun-
nalla on myös hyviä pätkiä. Ei ek:den laadulla varmaan ratkaista
järjestely paikkaa vaan siihen vaikuttaa ehkä perinteet ja
"kapinetti" sopimukset.

Vaikka rallin nimi on

Vaikka rallin nimi on aikojen saatossa muuttunut sponsoroinnin mukanaan tuoman rahoituksen tullessa kuvioihin, niin kilpailu on tunnelmaltaan kuitenkin sama "Jyskälä". Sinne tullaan pitkienkin matkojen päästä seuraamaan edelleen maailman parasta rallia.
Esim. Historicin siirtyessä Lahteen, kisa menetti totaalisesti perinne sidoksensa alkuperäiseen Jyskälään. Siinä oli ensimmäinen suuri virhe. Toitottavasti raha yksin ei ratkaise ja tuhoa tätäkin hienoa tapahtumaa.

Ja kaikki joukolla pätkille huomenna!

Raha ratkaisee

Raha tulee tulevaisuudessa ratkaisemaan valitettavasti jyskälän kohtalon! Jos ralli ei pysy tulevaisuudessa jyskälälässä, niin toivon, että ralli järjestetään Tampereella, jossa on kautta aikojen järjestetty moottoriurheilu kisoja Pyynikinajoista(TTajot)eteläpuiston speedwayajot ( nyt kaanaassa )jyskälän pikataipaleet: lastunen,savo,ruutana, suinula, ja tietenkin t:reen keskustassa. täällähän hotellihuoneita riittää vaikka kuinka!

Rajusti kommenttia...

Tässä on nyt kovasti mitelty minne se ralli pitäisi siirtää. Oikeasti kukaan ei mahda kannattaa rallia Lahteen (paitsi tietysti lahtelaiset ja Lahden kaupunki).

Jos hyvä ralli (vaikka en koskaan ole paikan päällä ollut katsomassa...) pitää kerran väen vängällä pilata niin miksi ei sitten tehtäisi rallista jo sellaista että erikoiskoe pätkiä olisi pitkin Suomen maata että lähtö olisi vaikka sieltä Lahden seudulta ja sitten olisi erikoiskokeita niin että ralli loppuis jonnekkin Rovaniemen seudulle. Olis varmasti erittäin bisnesystävällistä toimintaa... ei sitä rallia oikeasti pidä minnekkään siirtää vaikka eihän suurinkaan osa erikoiskokeista taida olla ihan Jyväskylän keskustassa?

Miksi?

Luulempa että kysymyksessä on taloudelliset seikat. kaiken pitäisi olla nopeampaa, joustavampaa, taloudellisempaa. Nyt ollaan jyskälässä menty jo siihen että kaikki huollot tehdän yhdessä paikassa joka on taloudellisesti järkevääkin. Pätkiä ajetaan kahteen kertaan joka on myös taloudellista ja joustavaa kaikin puolin ja myöskin ymmärrettävää. Niin onko se puuttuva tekijä sitten se että kuinka saataisiin tallien budjetit sirkuksen siirtelyssä paikasta toiseen pienenemään? Olisiko siis Lahti se taloudellisempi malli talleille, ja siitä on lähtenyt tämä rumba liikkeelle miksi jyskälää pitäisi siirtää etelämpään? Toinen seikka on jo tullutkin ilmi monesti, Lahden alueelle saataisiin enempi rahaa pyörimän rallin ympärillä! No noihan ovat vain laskelmia. Itse en usko että noin olisi.

Minua on askarruttanut myös se, että jos ralli viedään jyskälästä pois niin olisiko se tavallaan loukkaus meitä monenvuoden ahertajia sekä katsojia kohtaan. Tuota kannattaisi todella miettiä!

Minusta tässä haisee jo polittiikka ja se ei lupaa hyvää eikä kuulu ralliin! hyi hyi!

Kiitos Jyväskylä

Aika luovuttaa MM-ralli tänne Lahteen. Olettehan saaneet nauttia siitä jo vuosikymmenet. Nyt on muiden vuoro!

Ja se tietotaito löytyy henkilöiltä jotka siirtyvät paketin mukana, vain talkooporukat vaihtuvat.

Taloudellinen järkevyys vai miljöö?

Aamun ralliradiolähetyksessä kilpailutapahtumien johtaja Simo Lampinen sommitteli MM-rallin Suomen kilpailun tapahtumapaikan valinnassa painavia tekijöitä akselille järjestelyjen helppous ja ajan säästö vs. hyvä tiestö & kuvauksellinen miljöö.

Lampinen kertoi Erkki Vanhasen haastattelussa ralliradiossa, että Lahtea kisapaikkana puoltaa ennen kaikkea sijainti lähellä Helsinkiä: "Tunti ja vartti ja olet jo Kymppikerroksen oven edessä jonottamassa". Hyvät majoitusmahdollisuudet ovat myös Lahden eduksi. Kun miehistön liikuttelu maksaa aikaa ja rahaa, vaa'assa painavat sellaiset seikat kuin että Lahti on saavutettavissa yhdellä lennolla ja siitä lyhyellä bussimatkalla kun taas Jyskälään pitää lentää vaihdolla.

Jos taas ajatellaan sitä, miten laadukasta televisiokuvaa tapahtumasta saadaan, Jyväskylän maisemat ovat vertaansa vailla - Riihimäen, Hausjärven, Oitin maastoista ei löydy sellaisia kuvakulmia, joissa saataisi idyllisiä järvimaisemia melkein joka kuvaan, Lampinen sanoi. Tapahtumatuotteen kuvauksellisuutta lisäävät myös Keski-Suomen kumpuiset tiet, radalla on paljon näyttäviä hyppyjä.

Kisapaikan valinta kertoo sitten selkeästi, mitä kisaorganisaatio arvostaa. Mitkä ovat jatkossa MM-rallin menestyksen avaintekijät?

Ks. myös YLE Urheilu: MM-rallien tulevaisuus uhattuna

Mielipiteitä muiltakin

Voisi tuo rallitoimitus radiossa kysellä mielipiteitä nykyisiltä ja entisiltä huippukuljettajilta rallin siirrosta. Myös rallituristeilta kannattaa kysellä.
Omasta mielestäni ei rallia tulisi missään nimessä siirtää pois Jyväskylästä. Ajelen ralliin pääkaupunkiseudulta ja rallitunnelmaan tarvitaan Jyväskylää.
Valitettavasti usein on niin kuin Irvin Goodman laulaa: -Raha ratkaisee, raha ratkaisee.

Suomen MM-ralli

Lahtelaisena autourheilun harrastajana minukin mieltä askarruttaa miten rallin mahdollinen siirto Lahteen tulisi tuomaan. Varmasti jos näin kävisi niin ensimmäinen vuosi olisi melkoista "hässäkkää" kaupunki järjestelyjen puolella. Erikoiskokeita tässä lähiseudulla on monia joita on ajettu aikaisempina vuosina, mm Ylemmäinnen, Mynnilä ja Evotkin voisi ottaa mukaan. Ja tässä ei ole kyse pelkästään kuntien välisestä kipailusta. Täytyy muistaa sekin että miten tämä siirto vaikuttais monien yhdistyksien taloudelle, ei pelkästään autourheiluseurojen vaan muidenkin. He ovat tottuneet vuosien saatossa saamaan huomattavan suuren osuuden tuloistaan juuri MM-rallista. Toki tämä toisi mahdollisuuksia Päijät-Hämäläisille yhdistyksille mutta veisi monelta Keski-Suomalaiselta myöskin pois.
Kuitenkin kannatan lämpimästi siirtoa Lahteen, tietenkin Lahtelaisesta näkökulmasta katsottuna.

JYVÄSKYLÄ

Ei kai tossa nyt ole mitään epäselvää!!! Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin JYVÄSKYLÄ!!! Tuskin sitä kukaan oikeesti haluaa siirtää lahteen???

Jyväskylä

Kyllä se tänne Jyväskylään kuuluu ehdottomasti. Tämähän on jo vanha ja perinteinen ralli. Ei pitäisi edes puhua mistään muusta vaihtoehdosta...

Akk tyytyväinen?

Jos Akk olisi 100% tyytyväinen ei vaihtoehtoja edes mietittäisi...

Ei kyse ole etuoikeudesta

se nyt vaan on niin että SUURAJOT kuuluvat JYVÄSKYLÄÄN siinä missä hiihtokisat lahteen, näsinneula tampereelle ja kuppa töölöön.

kutsuisin tuota teidän rallihanketta varsinaisesksi ahneudeksi ja mielikuvituksen puutteksi. ettekö te mitenkään muita tapahtumia keksi kun pitää lähteä hyväskylään varkaisiin... olkoonkin virallinen nimi nykyään nesteralli, tosiasiassa kaikki tietää ja tuntee rallin JYVÄSKYLÄN SUURAJOINA ja THE THOUSAND LAKES RALLY:na !!!

ciicii:lle

Aika vahva ilmaisu tuo että joku olisi lähtenyt varkaisiin!
AKK-Motorsport ry ja AKK-Sport Oy ovat itse lähestyneet tänä vuonna Jyväskylän ja Lahden Kaupunkia. Jos seuraisit mitä mediassa asiasta on kirjoitettu niin ei tarvitsisi ketään syyttää varkaaksi.
Minä kyllä luulen että Suomen MM-rallia ajetaan vuodet 2006-2008 Jyväskylän ollessa kipailukeskus. Jos Jyväskylän suunnasta löytyy n 100 000 lisää tukea järjestävälle organisaatiolle niin peli on sillä selvä. Tässä on kyseessä ilmiselvä "vedätys":)

Toivottavasti säilyy

Toivottavasti säilyy Jyväskylässä! Siellä niillä on perinnettä!

Parempi voittakoon

Jos Lahti pystyy järkkäämään rallin ilman ensimmäistäkään kahteen kertaan ajettavaa pätkää ja killerin tyylistä yleisöerikoiskoetta niin sinne vaan. Muussa tapauksessa pysyköön nykäskylässä.

Näin... Tehdäänpä

Näin... Tehdäänpä tuhansien järvien rallista järvetön aavikkoralli... Neste Ralli (ent. 1000 Lakes Rally) kuuluu järvien keskelle! Järvistä ja hypyistä Suomen MM-ralli tunnetaan. Jyväskyläkin on järvien keskellä! Pidetään siis ralli järvien ympäröimänä Jyväskylässä!

Lahti/Jyväskylä II

Ilmeisesti valintaan vaikuttaa raha. Kumpi kaupunki maksaa enempi AKK motorsportille. Tuo super ek paikka on Lahden kohdalla hyvä kysymys.
Missään ei ole ollut ehdotusta missä se ajettaisiin. Onko kellään ???
Ja kyllä varmaan Lahdessaki ajettaisiin samoja pätkiä kahteen kertaan, sillä nyky säännöt melkein pakottaa siihen.

Kannattaa ainakin selvittää huolella, että...

...millaisen reitin Lahden seutu tarjoaisi. Ei kannata tyrmätä ajatusta vain koska rallin nimi on ennen ollut Jyväskylän suurajot.

Jos Lahden seudulta löytyisi yhtä hieno reitti, niin voisihan sitä kokeilla, vaikka vuorovuosin Lahden ja Jyväskylän välillä. Vaihtelu virkistää. Ainakin pääkaupunkiseudun asukkaat olisivat sankoin joukoin paikalla, kun ei tarvitse kärvistellä loppuunmyytyjen hotellien vuoksi.

Killeri > Jokimaaa

Jos ei ole tietoa missä Lahdessa ajettaisiin "Killeri". Se on tarkoitus, jos ja kun, ajaa paikallisessa raviurheilukeskuksessa eli Jokimaalla. Ja AKK vaati että nk. yleisöerikoiskoe pitää järjestää, ei siinä kysellä järjestävältä kuntaorganisaatiolta haluaako se sitä vai ei! Kantaa pitää ottaa mutta kannattaako sitä tuoda julki jos on niin huonosti perillä mistä todella on kyse - netti esimerkiksi on täynnä tietoa tästä hakumenettelystä ja edellytys vaatimuksista. LUKEKAA!!!

Mielenkiintoinen asia tuo

Mielenkiintoinen asia tuo Mahosen kommetti ESS artikkelissa, että teitä kyllä saadaan Lahden alueelta. Mitenkähän käytännössä? Rahalla? Viherpipertäjien ääni tulee varmasti nousemaan esiin ja ekoihmiset saapuvat pääkaupunkiseudulta banderolleineen rallia vastustamaan, siinä mainosta maailmalle Suomesta. Tässä haisee AKK:n vedätys liikaa, mitään todellista syytä rallin siirtoon EI ole. Perinteet ovat Jyskälässä, uskokaa se jo.

Ensi vuoden harjoittelua.

Kovasti kaverit harjoittelee ja tarkistaa nuotteja ensivuoden kisaa varten (esim.rovis haastattelussa) kilvan jo "ratkettua".

Tietysti Jyväskylä

Ralli kuuluu tänne Keski-Suomeen. Perinteisesti täällä "kasvaa" loistavia rallikuljettajiakin. Ja lisää on tulossa...

Unohtaa ei todellakaan sovi myöskään tätä: valtava määrä osaavia toimitsijoita löytyy ympäri Keski-Suomea rallin hyväksi työskentelemään. Esimerkiksi huomisella Kruununperän pätkällä on yli 300 hengen talkooporukka.

Jotain tartteis kuitenkin tehdä noille valtaville ruuhkille pätkille mentäessä... Ongelmahan olisi edessä joka paikassa, ei vaan Jyskälässä. On vaan kurjaa, kun ei itsekään viitsi enää yrittääkään lähteä paikan päälle seuraamaan kun Paviljonkiin. Ruuhkat ei todellakaan innosta =(

Jyväskylä...

Lähivuosina, jos ralli siirretään Lahteen, ei todellakaan tule olemaan niin paljon katsojia. Jo pelkät erikoiskokeet vetävät porukkaa tolkuttomasti. Lahdessa ei ole Ouninpohjaa, Vaheria, Urriaa, Lankamaata, Laukaata, yms. Yksi mahdollisuus on tietenkin järjestää vuorovuosin ja jatkoa ajatellen varmaan olisi paras mahdollisuus. Yleisömäärät ei ainakaan välittömästi tipahda notkon pohjalle.

Vielä ainakin kolme vuotta Jyväskylässä ja sitten vuorovuosin pari kolmen vuoden kautta. Sitten katsotaan kumpi on fiksumpi paikka.
Tämä on tietysti vain minun mielipiteeni, mutta mielestäni aivan järkevä.

Yleisö ek...

Paras olisi todellakin semmoinen pellolle rakennettu ihan ek. Ei mitään raviratapyöritystä.

Yleisö erikoiskoe

Kuinkas tuollainen muuten olisi mahdollista? Meinasitko että semmonen ruohikko/heinikko reitti? Vai semmonen että hiekkaa kuskataan pellolle? Vai sitten niin että pellosta kynnetään se päälys heinikko pois ja siinnä mullikossa ajetaan?

lahti vai jyväskylä

jyväskylä tottakai onhan täällä ajettu jo 50vuotta ei ihmiset osaa lahteen lähteä rallia katsomaan!

Marjut

Ei voi siirtää - ei Lahdessa olisi näin hyvää Ralliradiota =).

Ainut vaihtoehto - JYVÄSKYLÄ

Neste Ralli Lahteen??? Olisko muita hyviä ideoita??? Mite olis Korvatunturi Kotkaan!!!

JYSKÄLÄ

KYLLÄ EHDOTTOMASTI JYSKÄLÄ JA VOITAISIIN OTTAA VANHA NIMIKIN KÄYTTÖÖN. AINAKIN MINÄ HALUAISIN LÄHTEÄ ENNEMIN JYVÄSKYLÄN SUURAJOIHIN KUIN NESTERALLEIHIN.

jos siirretään, niin minne?

Lahden nimessä ei ole sellaista kaikua kuin Jyväskylässä. Kyllä rallit pitää J-kylässä ajaa, mutta ralli voisi silti hieman levittäytyä. Pätkiä voisi ajaa hieman kauempanakin, eikä aina vain samat pätkät. Ulkomaalaisetkin kiinnostuisivat enemmän, jos rallissa olisi joskus uusiakin pätkiä, kuin vain pelkkiä vanhoja tai niitten muunnelmia (mutta Ouninpohja pitäisi ajaa yhteen pötköön).

Jos ralli pitäisi siirtää, niin minne sen voisi laittaa? Heittäkää ehdotuksia: Joensuu, Kuopio, Turku, Hamina......

Lahti tai Tampere

Jos ralli siirrettäisiin niin käytännössä vaihtoehdot kai rajoittuisivat Lahteen ja Tampereeseen ja näistäkin kai vain Lahti on vakavissaan yrittämässä sitä.