Killerin supererikoiskoe aikansa elänyt - mitä tilalle?

Jo parin vuoden ajan Neste Rallin järjestäjät ovat miettineet mistä saada uusi & uljas kaupunkierikoiskoe, ns. supererikoiskoe. Killerin raviradan kahden kilometrin mittainen kaksintaistelu kaviouralla on jo aikansa elänyt, totesi mm. AKK Sportsin toimitusjohtaja Jarmo Mahonen haastattelussa tämän rallin alla.

Nyt viisaat päät yhteen! Mistä löytää uusi yleisömagneetti Jyväskylän kaupunkialueelta Neste Rallille? Moni kaipaa takaisin legendaarista Harjun erikoiskoetta keskellä kaupunkia, mutta näinä aikoina sen järjestäminen ei enää ole mielekästä. Joku tuumaili, että Jyväsjärven rantaraitin kevyenliikenteen väylät olisi pitänyt rakentaa leveämmäksi, jotta olisi saatu aikaan todellinen One Lake Race.

Kysymys on kimurantti, mutta varsin tärkeä. Ja totta kai tätä kysymystä pohtiessa on syytä tiedostaa, että MM-ralli ajetaan vain ja ainoastaan Jyväskylän seudulla!

Ehdotus

Sehän voisi olla semmoinen että on hiekka- ja asfalttiosuuksia sekaisin.

Harjusta

Miksei Harjun järkkääminen ole enää mielekästä? Jos tuollainen kaupunki-ek on ihan pakko järjestää niin jotain Harjun tyylistä sen pitäisi olla. Ja missään nimessä sitä ei pidä ajaa kahteen kertaan niinkuin nyt killerillä tehtiin.

Harjusta

Harju oli silloin joskus aikoinaan ihan hyvä ek.Eipä taida kaupungilta löytyä montakaan saman tasoista paikkaa kaupunki ek:lle. :(

Harjua ikävöiden

Laiska kun olen, niin metsiin en lähde samoilemaan, mutta Harjulla tuli käytyä ja viihdyttyä. Kaupunkipikis olisikin ehdottomasti saatava takaisin, muodossa tai toisessa, vaan ei todellakaan Killerin muodossa. Taitaa vaan olla vaikea yhdistää soraralliin asfalttipätkää, puhumattakaan siitä, että sora ja kova pinta olisivat peräti samalla pikiksellä. Ja mistähän löytyisi fakiiri, joka rakentaisi nykyiset turvallisuusmääräykset täyttävän radan keskelle kaupunkia. Sääli, että aika mennyt ei koskaan palaa…

asfaltista...

Ajetaanhan tuolla nykyisillä pätkilläkin hetkittäin asfaltilla, joten ei sen asfaltin ja soran yhdistäminen kaupunkipätkälläkään varmaan mikään ongelma ole.

Harju

Harjun legendaarinen pätkä takaisin ja joskushan taidettiin Hippoksellakin ajaa joten sinnekin tietty vois viritellä jonkun yhdistetyn kaupunki-pätkän ja Killeri-tyylisen virityksen.

yksi ehdotus

Lähtö olisi Killerillä siellä missä nykyäänkin, mutta sitten autot siirtyisivät pois raviradalta, kävisivät vaikkapa J-kylän torilla kääntymässä ja tulisivat killerille takaisin. Täysin mahdoton ajatus, mutta yksi ehdotus kumminkin.

Harju oli kyllä hieno. Se

Harju oli kyllä hieno. Se voisi tosin jumittaa kaupungin, mutta onhan se jo valmiiksi tukossa rallivieraista. Jokin Harjun kaltainen voisi kerätä hyvin porukkaa, killerin ongelmana on se, ettei sieltä yksinkertaisesti näe mitään, kun porukkaa tulee koko alue täyteen.

Harju on mahdoton järjestää näillä FIAn säännöillä.

Rallissa ei saa olla asfalttia ja soraa sekaisin. Näin sanoo kuulemma säännöt. Sitä ralliradiossakin ihmeteltiin, kun Vellipohjassa oli kilometrin verran asfalttia. Mutta kai kolme prosenttia saa olla.
Olen ehdottomasti jonkin Himos tyyppisen ratkaisun kannalla. Jos kaikki muistaa vanhan hyvän ajan Himoksen Super EK:n. Sen voisi tehdä pellolle. Ei kun ostamaan peltoalue jolla on harjua vähän. Notkon pohjalle rata, jota voisi käyttää myös muissa kilpailuissa, kuin Neste Rallissa. Katsomot rinteessä. Kaikki näkevät. Mutta kyllä sitten jos sitä ei saa, niin Killeri on toinen mahdollisuus. Siellä on ainakin tunnelmaa, jos ei muuta. Pitkälti virolaisten ansiosta. Sanokoon muut mitä tahansa, mutta minä sanon että Virosta löytyy maailman parhaat fanit!

Hippos takaisin

Mun mielestä Hippoksen pätkä toimi tosi hyvin aikoinaan. Ei ole ihan keskustassa joten ei jumita koko kaupunkia, mutta on kuitenkin lyhyen kävelymatkan päässä. (vrt. killeri jonne ei kävele mörkökään) Soraa ja asfalttia sekaisin, hyvin tilaa yleisölle. Esim. futiskentälle voisi kyhätä katsomon. Vippiteltoille ja muille on myös hyvin tilaa.

Tänä vuonna Killeri kyllä alitti itsensä, ei katsomoita eikä screeniä.
Surkeaa.

Kunnon ek

Tilalle kunnon metsä ek eikä mitään mikkihiiripätkää.

kaupunkipätkä

joku kaupunki pätkä toisi piristystä ralliin. saisivat sohvaperunatkin nähdä rallia omasta ikkunasta liikkumatta sen pidemmälle.

Rallistadion jyväskylään!!!

Killerin tilalle voisi rakentaa kaupungin läheisyyteen ihan oman erillisen rallistadionin, joka olisi valmiina aina kun sitä tarvitsee ja muuna aikana toimisi muissa rallikilpailuissa. sinne katsomot valmiiksi ym. oheispalvelu.

Onhan jalkapallokentät katsomoineen rakennettu ja jäähallit poikineen, niin miksi ei rallistadionia? Siinä olisi jyväskylälle se naru josta nykäistä pitääkseen rallit jatkossakin täällä minne se kuuluukin.

Hjallikselle pohtimista ;)

Rallistadion

Varmasti hieno olisi stadioni, mutta kattaisiko käyttö tekokustannukset ym? Ralleja kun ei joka viikko ajeta, niin kuin hevosilla tehdään. Ja sitten paikka... Toki esim. keuruuntien varressa olisi vielä metsääkin, mutta aika kauaksi voisi mennä "keskustan läheisyydestä".

Killeri kuitenkin on. Ei ehkä olisi fiksua mennä rakentamaan kutakuinkin samanlaista stadionia viereen tämän suuruisessa kaupungissa.

Rallistadion

Niin sen pitäisikin olla monitoimi stadion joka palvelisi monelaista autourheilua ja muutakin isoa tapahtumaa. jokamiesluokkaa, ratakisoja, kiihdytyskisoja, kartting yms. erilaiset moottoriurheilu muodot sekä kaikki muu paljon tilaa vaativat urheilutapahtumat, musiikkifestarit yms.. minne saa paljon yleisöä autopaikkoineen mahtumaan ja minne olisi hyvät liikenneyhteydet.

Mielestäni jyvässeutu kaipaa juurikin tuollaista stadionia missä voisi myös tuleva nuoriso harjoitella auton hallintaa, autokoulut, rallikoulut, kohtuuhintaista jokapojan ajopäiviä jotta pääsisi radalle testaamaan eikä kaduilla tarttis kisailla ja varmasti sille löytyisi erittäin monipuolista käyttöä.

eikö rahoitusta voisi aloittaa tutkimalla ne lukuisat yritykset jotka hyötyvät jollain tapaa mm-rallien täällä olosta, ehkäpä heillä olisi mielenkiintoa osallistua moiseen hankkeeseen. Hjallis Harkimo vain tänne suunnittelemaan se ja hommaileen rahoitus sille, niin ei köyhä kaupunkimme köyhdy entisestään ja saa joku päivä sen haluamansa konserttitalonsa.

Niin on!

Jokimaa tilalle

Hippos

Hippos oli hieno pätkä. Oli viimeeksi 1999, olin silloin katsomassa. Harmi, että se ei ole enää pätkänä. Oli nimittäin hieno tunnelma silloin ja paikkana oli myöskin miellyttävä kokemus.

ehotus

Kävisikö sellainen ratkaisu että lähetään samasta paikasta kuin nykyäänkin eli killeriltä, killeriltä ajetaan laajavuoreen, kierretään shakedown pätkä ja tullaan takaisin killerille, tosin silloin pitäisi siirtää shakedown johonkin muualle on nimittäin tiet aivan hirvittävässä kunnossa shakedownin jälkeen.

Esmerkiks..

Jos stadista suljetaan puolet jonkun J. Trullin, turhan ja typerän F1 esityksen vuoksi, jotta hän pääsee koittamaan ja näyttämään (ykkösvaihteella) millaista formulilla on ajaa kynnöspellolla, voisi vaikkapa Jämsän keskustaan tehdä "uuden Harjun" EK:n, azvaltille - ei tuo voisi paljoa kyläpahasen elämää sotkea, hyvin suunniteltuna. Samantien voisi toisen "rallikeskuksen" sijoittaa Jämsään.

Muinaiset Harjun ajotkin ajellaan edelleen - eikä J:kylässä.

ps. Tojotan tempauksessa ainoaa kahtottavaa oli Juhan ajo.

Näin on. Jyväskylän

Näin on. Jyväskylän keskusta-alue meinaa olla niin tukossa ralliviikonloppuna jo muutenkin, että siellä tapahtuman järjestäminen olisi tuskin kannattavaa. Katsotaan, mitä järjestäjät keksivät :)

Noh, täytyy taas tänä vuonna mennä molempina päivinä Killerille katsomaan ihmisten päitä ja sateenvarjoja...

Hippos

Hienointa oli vielä -97 (?) kun oli sekä Harju että Hippos. Minusta Hippos oli juuri passeli kaupunkipyöritys asfaltilla ja hiekalla eikä vienyt niin paljon kaupungin kaduista kuin Harju.

Harmi kun se Harjun alue on niin täynnä kaikkea karnevaalishittiä että tuskin ikinä tulemme näkemään Harjua Harjuna, harmittaa..