MM-Rallien määrää pitäisi vähentää... Mitä pois?

Aloitetaan nyt tämmöinen sitten. Minä poistaisin sarjasta neljä rallia ja yhden ottaisin mukaan.

- Turkki
- Kypros
- Korsika
- Espanja

+ Etelä-Portugali

Asfalttiralleja on liikaa. Kaksi pois. Ja kaksi sorarallia pois. Ne mistä kuskit eivät pidä.
Portugalin MM-ralli, jos mukaan tulee, tulee taistelemaan maailman parhaan MM-Rallin tittelistä Suomen kanssa. Muunmuassa Juha Kankkunen, Mikko Hirvonen, Carlos Sainz ja Daniel Carlsson kävivät tänä vuonna ajamassa sen ja kehuivat sen lähes Suomen tasolle. Kun Ralli siirrettiin toiselle puolelle maata, niin katsojat pysyivät turvallisilla paikoilla ja tiestö muuttui paremmaksi.

TERVETULOA MUKAAN!

Kauden pituus

Mutta tulisiko kausi liian lyhyeksi jos poistettaisiin 3 rallia yhteensä? Mielestäni tulisi. Paras ratkaisu olisi että korkeintaan kaksi rallia poistettaisiin ja sitten 1-2 lisättäisiin.

Poistaa voisi ainakin Korsikan sillä mielestäni se ralli on liian vaarallinen. Henri Toivonen kuoli juuri Korsikassa eikä Tommi Mäkinenkään kaukana ollut siitä tilanteesta muuta vuosi sitten. Korsika on melestäni paikoitellen turhan vaarallinen. Ja jos Etelä-Portugalia kerran niin kehutaan niin se voisikin olla kiva lisä.

Mutta mitenkäs sitten suhtaudutaan tähän uuteen ehdokkaaseen Jordanian MM-ralliin? Mielestäni joku Jordanian prinssi väläytti tässä männä viikolla että heidänkin kuuluisi saada oma MM-ralli...

Joten Jordania ja Portugalin ralli (maan etelä osassa) voisi olla ihan hyvä lisä kalenteriin, mutta joku tylsä ralli pitäisi vielä poistaa...

Minä lähtisin kuuntelemaan talleja...

Jos talleilla ei riitä varat osallistua 16 ralliin niin silloin lyhennetään. Ei ole hienoa katsella rallia kun siellä on 6 WRC autoa mukana. 13 rallia on mielestäni aika hyvä ja voisi saada talleja lisää...

Totta...

Mutta pitäisi sitten tarkkaan harkita mitkä kilpailut poistettaisiin. Siis eihän kukaan meistä sitä päätöstä tee mutta siis FIA.

Itseäni kiinnostaisi kyllä melkoisesti tuo Jordanian ralli. Totta kai kaikki tallit pitää saada mukaan kaikkiin kilpailuihin joten, jos otetaan pois joitakin asfaltti ralleja ja sitten vaikkapa tuo Turkin ralli ja lisättäisiin pari kilpailua niin määrä putoaisi 14 MM-ralliin.

Mutta kuten jo mainitsin. FIA ne päätökset tekee.

asfaltti rallit

eikös asfaltti ralleja voisi vähentää, eihän rata-autotkaan ajele soraratoja.. mielestäni ralliautojen ei tarvitsisi ajaa kuin yks alfatti ralli per kausi. lisäksi ruotsin rallin voisi siirtää lappiin kun siellä sitä lunta talvella on...

Joo.o

Voisihan sen Ruotsin rallin siirtää Lappiin (kun se ajetaan talvella) siinnä voi sitten vaan olla se vaara että Ruotsi vie kesä MM-rallin Suomelta ja Jyväskylä jää väliin. Koska tuskin FIA antaa kahta MM-rallia Suomelle...

Eli minun puolesta ruotsalaiset saavat pitää oman talvirallinsa.

Espanjassa vaihtuu rallikaupunki

Piipahdin kesäkuussa Turkin rallissa, jota johtaa Jyväskylän rallissa tavalla tai toisella yli 40 vuotta huseerannut Simo Lampinen. Simo kertoi Turkin rallin johtokeskuksessa, että Katalonian ralli Espanjassa vaihtaa kaupunkia 15 vuoden Lloret De Mar -jakson jälkeen. Lloret sijaitsee Barcelonasta pohjoiseen ja on pieni merenrantakaupunki. Uusi Katalonian rallin keskus on Tarragona, 60 kilometriä Barcelonasta etelään. Lloretilaiset ovat enemmän kuin v-tuneita rallin lähtemisestä kaupungista, mutta itkut eivät Espanjassa auta.

Tarragona on Lloretia selvästi isompi ja pystyy tarjomaan rallille juuri niitä lisäarvoja, joilla Neste Ralli on ansainnut jo neljä kertaa maailman parhaan rallin arvon. Tarragonassa on mm. viiden tähden loistohotelleja riittävästi ja löytyyhän kaupungista myös Euroopan suurin huvipuisto Universal Port Aventura. More than a rally -aatetta kopioidaan kovasti ympäri maailmaa ja vain hyvin hoidetut rallit kannattaa säilyttää MM-kartalla.