Neste Oil Rallin reitti 2008 Kari Nuutisen kertomana

Maaliskuun alussa julkaistussa, uudistuneessa reitissä on paljon nähtävää. Apulaiskilpailunjohtaja Kari Nuutinen kertoo seuraavassa erikoiskoe erikoiskokeelta mitä on tulossa.

Heinä-elokuun vaihteessa ajettavassa Neste Oil Rallissa ajetaan 24 erikoiskoetta, yksi enemmän kuin vuosi sitten. Tänä vuonna reitissä on mukana viisi erikoiskoetta, jotka eivät olleet mukana viime vuonna, ja seitsemän pikataivalta kaasutellaan samoilla nuoteilla kuin 2007. Kahteen kertaan ajettavia pätkiä löytyy kuusi. Kaiken kaikkiaan reitti on uudistunut viime vuodesta paljon, onhan lähes 45 prosenttia tämän vuoden reitistä sellaista, joka ei ollut mukana viime vuonna. Yhteensä erikoiskoekilometrejä kertyy hieman yli 340 km.

Kilpailun huoltoalueena ja kilpailukeskuksena toimii tuttu Jyväskylä Paviljongin alue, jossa tullaan järjestämään kaikki kilpailun huoltotauot.

-Reittiä suunnitellessamme pidämme kriteerinä tietenkin sitä, että ajettavat erikoiskokeet ovat kilpailijoille sekä kiinnostavia että turvallisia. Yhtä tärkeänä kriteerinä pidämme myös sitä, että pätkien varrella voimme tarjota yleisölle hyviä katselupaikkoja sekä paljon nähtävää, kertoo Neste Oil Rallin apulaiskilpailunjohtaja Kari Nuutinen.

-Lisäksi tänä vuonna reitin suunnittelussa tuli erityisesti ottaa huomioon teiden kestävyys, ajetaanhan Jyväskylän seudulla rallin MM-sarjan lisäksi sekä junioreiden (J-WRC) että tuotantoautojen MM-sarjan (P-WRC) pisteistä, Nuutinen toteaa.

Seuraavassa tutustumme hieman yksityiskohtaisemmin tämän vuoden reittiin. Kommentoijana ja asiantuntijana on apulaiskilpailunjohtaja Kari Nuutinen.

Torstai 31.7.

Ralliautojen vauhtia voi käydä katsomassa jo ennakkoon torstaiaamuna Jyväskylän Laajavuoressa ajettavalla testierikoiskokeella. Tositoimiin päästään sitten illalla kahdeksan maissa, kun autot starttaavat pareittain Killerin supererikoiskokeelle.

Perjantai 1.8.

Perjantain rallireitti suuntaa viimevuotiseen tapaan Korpilahden ja Uuraisten suuntaan, lisäksi iltapäivällä käydään myös Petäjäveden ja Keuruun maisemissa.

-Perjantain aloittaa kahteen kertaan ajettavat Vellipohja, Mökkiperä ja Palsankylä. Näistä Mökkiperä ajetaan lyhyempänä kuin 2007, nyt erikoiskoetta on lyhennetty maalipäästä parisen kilometriä. Veikeistä hypyistään kuuluisa Vellipohja sekä Palsankylä hyppyreineen ajetaan samoilla nuoteilla kuin viime vuonna.

-Iltapäivähuollon jälkeen on vuorossa Urrian erikoiskoe, jonka alkupää on kokenut suuren muutoksen viime vuodesta. Nyt lähes kuusi kilometriä pätkän alussa on uutta, sen jälkeen siirrytään viime vuodesta tutulle tiestölle. Kuuluisa "Urrian hyppy" on edelleen mukana.

-Lautaperä oli viime vuonna ensi kertaa mukana reitissä. Viimevuotiseen verrattuna loppupäässä on nyt noin kolme kilometriä uutta osuutta. Mielestäni tänä vuonna Lautaperässä on paljon enemmän luonnetta, ja vaikkei viimevuotisessakaan ollut mitään moittimista, on tämän vuoden pätkä mielestäni merkittävästi mielenkiintoisempi sekä kilpailijoille että katsojille.

-Perjantain viimeinen maastoerikoiskoe on Jukojärvi, joka ajetaan samanlaisena kuin parina aikaisempanakin vuonna. Jukojärvi on tänä vuonna yksi pisimmistä erikoiskokeista, joten tiedossa on haastetta niin kuskeille kuin autoillekin.

Laajavuoren kokoomatauon kautta kilpailijat ajavat vielä Killerille, jossa ajetaan perjantain viimeinen erikoiskoe.

Lauantai 2.8.

Lauantaina rallikaravaani suuntaa jo totuttuun tapaan Jämsän suuntaan. Tarjolla on tiivis päivä, joka tarjoaa koko päiväksi nähtävää. Lauantain ohjelmassa on kaiken kaikkiaan 10 erikoiskoetta, yksi enemmän kuin 2007. Koska tänä vuonna kilpailijat palaavat huoltojen ajaksi aina Jyväskylään, on tiedossa varsin pitkä päivä niin kuljettajille kuin tiimeillekin.

-Päivän aloittaa Himoksen erikoiskoe, joka on lyhyempi kuin 2007. Tämän vuoden Himoksen alku on nykykuskeille aivan uutta tiestöä. Uuden, noin 4 km pitkän alun jälkeen siirrytään viime vuodesta tutulle tiestölle.

-Hirvimäki on ensimmäinen "uusi" nimi reitissämme. Hirvimäen erikoiskoe noudattelee osin vanhoja Moksi-Leustun metsäautoteitä, mutta löytyy pätkältä kokonaan uutta tiestöäkin. Hirvimäki sisältää mielenkiintoisia risteysten sarjoja. Sijainniltaan Hirvimäki on välittömästi Surkeen eteläpuolella, joten nopeimmat ja innokkaimmat katsojat pystyvät vaivattomasti siirtymään pätkältä toiselle ja näkemään saman auton kahdella eri pätkällä puolen tunnin sisällä.

-Kahteen kertaan ajettava Surkee sekä kertaalleen vetäistävä Leustu voidaankin sitten ajaa viimevuotista nuottia käyttäen. Surkee ajetaan tässä muodossaan nyt toista kertaa. Leustun pätkässä ovat tänäkin vuonna mukana kuuluisat hyppyrit samoin kuin Moksi-Leustusta tutut Saakosken risteykset.

-Kakaristo on tuttu nimi Ouninpohjan erikoiskokeelta. Tänä vuonnahan tuota maailman vaativimmaksi erikoiskokeeksi valittua pätkää ei reitistä löydy. Kakariston erikoiskoe sisältää hyvin paljon tuttua tiestöä juuri "Ounista", onhan erikoiskokeesta noin 15 kilometriä viimevuotista Ouninpohjaa, joskin tänä vuonna ajosuunta on vaihdettu päinvastaiseksi. Kakariston kahteen kertaan ajettavan pätkän viimeinen 5 km on haastavaa tietä, eikä sitä ole tässä muodossa ajettu kilpailussamme aiemmin.

-Kaipolanvuori on nimenä tuttu viimevuotisesta reitistä, mutta tänä vuonna sen ajosuunta on käännetty päinvastaiseksi. Kaipolanvuorihan on kävelymatkan päässä Jämsän keskustasta, joten myös perheiden on helppo tulla tänne katsomaan kilvanajoa.

-Juupajoen erikoiskoe kuuluu myös niihin pätkiin, joiden nimi on tuttu viime vuodesta, mutta joiden ajosuunta on muutettu päinvastaiseksi. Tämä kaunis erikoiskoe on kuin koko Neste Oil Ralli pienoiskoossa, sisältäen kaikki upeat elementit mistä Sorateiden Grand Prix on tunnettu. Sijainniltaan Juupajoki on erinomainen, ihan 9-tien varressa alle tunnin ajomatkan päästä Tampereelta ja Jyväskylästäkin tänne pääsee lähes tunnissa.

-Väärinmaja on ajettu eri muodoissaan viimeksi joskus 1980-luvulla. Pätkän loppuosa on erittäin mutkainen, ja Väärinmaja onkin kaikin puolin yksi suosikkipätkistäni, joka tarjoaa paljon sekä kilpailijoille sekä katsojille. Erikoiskoe on erinomaisen lähellä Tamperetta, joten nyt jos koskaan kannattaa rallia lähteä katsomaan myös "Mansesta".

Sunnuntai 3.8.

Sunnuntaina suunnataan Laukaan lenkille, jossa ajetaan kaksi tuttua erikoiskoetta viime vuodelta sekä yksi tuttu yli vuosikymmenen takaa.

-Lankamaan loppupäätä on muutettu hieman viime vuodesta, nyt erikoiskokeen loppua on jatkettu parisataa metriä. Lankamaa on muuten tämän vuoden pisin erikoiskoe, pituutta sillä on 23 km.

-Hannulan erikoiskoe on mielestäni varsin haastava. Hannula on ajettu viimeksi vuonna 1994, muttei tässä muodossa. Tämän vuoden kilpailun kruunaa jälleen Ruuhimäen legendaarinen erikoiskoe, joka ei esittelyjä kaipaa.

Neste Oil Rallin aikataulu 2008

Torstai 31.7.
EK 1 Killeri 1 2,06 km 20:05

Perjantai 1.8.
Huolto 15 min 06:40
EK 2 Vellipohja 1 17,20 km 07:40
EK 3 Mökkiperä 1 11,50 km 08:36
EK 4 Palsankylä 1 13,31 km 09:17
Huolto 30 min 10.40
EK 5 Vellipohja 2 17,20 km 11:55
EK 6 Mökkiperä 2 11,50 km 12:51
EK 7 Palsankylä 2 13,31 km 13:32
Huolto 30 min 14:55
EK 8 Urria 12,10 km 16:24
EK 9 Lautaperä 8,20 km 16:56
EK 10 Jukojärvi 22,25 km 17:35
EK 11 Killeri 2 2,06 km 20:05
Parc fermé/Huolto 45 min 20:35

Lauantai 2.8.
Huolto 15 min 06:00
EK 12 Himos 14,95 km 07:13
EK 13 Hirvimäki 11,00 km 08:09
EK 14 Surkee 14,89 km 08:34
Huolto 30 min 09:33
EK 15 Leustu 21,27 km 10:46
EK 16 Kakaristo 1 20,50 km 11:45
EK 17 Kaipolanvuori 14,10 km 12:26
EK 18 Surkee 2 14,89 km 13:31
Huolto 30 min 14:30
EK 19 Kakristo 2 20,50 km 16:13
EK 20 Juupajoki 21,40 km 17:03
EK 21 Väärinmaja 16,45 km 17:56
Parc fermé/Huolto 45 min 19:55

Sunnuntai 3.8.
Huolto 15 min 08:40
EK 22 Lankamaa 23,00 km 09.14
EK 23 Hannula 10,90 km 10.27
EK 24 Ruuhimäki 7,54 km 11.45
Huolto 10 min 13:00
Podium 13:30

Koko kilpailu yhteensä 342,08 EK-kilometriä.

No nii

Se on siinä! :D Harmi vain että itse pitää mennä armeijan palvelukseen, tänä kesänä. Mutta toivon mukaan sattuisi vkl vapaa ni pääsisi jotain edes katsomaan. =)

Kakaristo olis voitu ajaa

Kakaristo olis voitu ajaa toistepäin... Se hieno tulo jää nytte näkemättä, näkee vaan perävalot... Ja Kyl Ouni ois voitu muutenki pistää reitille, viakka sit siinä itä-länsi muodossa...

ajataanko kataristo tänä vuonna toisinpäin?

olisi tyhmää että kataristo ajetaisiin toisinpäin kuin viime vuonna.

James04

Juu kakaristo ajetaan tänä vuonna "väärinpäin", eli sitä vanhaa ouninpohjan reittiä takaperin.