Hypytti sitä ennenkin, kun miehet oli rautaa ja autot....hiijohoi.

Hypytti sitä ennenkin, kun miehet oli rautaa ja autot....hiijohoi.

Tässä ilmailee Anders Kullang / Bruno Berglund Opel Kadett GT/E:llä Jyväskylän Suurajojen 3,7km pituisella EK 2:lla, legendaarisella Humalamäen erikoiskokeella v.1978.
Se oli rallin aloitusperjantain ensimmäisiä pätkiä ja kokosi mahtavia yleisömääriä, etäisyyden Jyväskylästä ollessa vain 20km.
Kilometrin pituisella paloaukealla oli toinen toistaan seuraavia valtavia hyppyreitä, jossa askelmerkkien piti osua tarkasti. Kerrotaan Juhani Kynsilehdon Ford Escortilla hypänneen EK:lla yli 70m loikan.
Silloiset alustat olivat enemmänkin autotallikäsialaa ja hypyn jälkeen pomputtelu jatkui pitkään. Humalamäki oli vaativa myös reittivuoron linja-autollekin, se juuttui usein terävimpiin hyppyreihin pohjastaan kiinni.

Sittemmin Humalamäen erikoiskoe lakkautettiin, osaksi 1984 vuoden onnettomuuden jälkeen. Tuolloin englantilais kuljettaja Julian Rodericin Vauxhall lähti hyppysuoralla käsistä ja jatkoi jatkoi pitkittäin- ja poikittain kierimistä satoja metrejä yleisömassojen välissä osuen muutamiin katsojiin, vakavimmalta onnettomuudelta vältyttiin.Rallimaailma on nykyään erilainen, eikä pelkästään vakioveikkaajan silmin.

Äänestystilanne
Tilanne: 5.3, Ääniä: 24

Oikea kategoria?

Liekkö tämä oikeassa kategoriassa kun on 2009 kilpailukuvissa? Pitäisi olla varmaan vuoden 1978 kuvakisassa :-)

En muistaakseen nähnyt

En muistaakseen nähnyt lähtöluettelossa kyseistä kilpailijaparia, eikä kyllä reitilläkään:)

Hieno kuva, mutta ei taida

Hieno kuva, mutta ei taida tosiaan olla kelvollinen tähän kisaan.

Juu

Siirsin kuvan kisan ulkopuolisiin kuviin. Mainio kuva sinänsä ja ajankohtainen 2010 kisassa, kun juhlitaan 60 vee rallia Jyväskylässä