|
|
|
|
Persoonallinen ja rauhallinen tyyli nähtiin alusta alkaen sopivana nuoren itsenäisen kansakunnan kuvan kirkastamiseen.
|
|
Nuoruusvuodet
Wäinö Aaltonen syntyi kyläräätälin poikana Karinaisissa 8.3.1894, ja muutti perheensä mukana Turun edustalla olevaan Hirvensalon saareen 7-vuotiaana 1902. Hän sai taidemaalarin koulutuksen 1910-15, mutta innostui opintojen loppuvaiheessa kuvanveistosta. Kuvanveistäjänä Wäinö Aaltonen oli lähes itseoppinut. Hänen kuulonsa heikkeneminen alkoi jo kouluiässä ja johti myöhemmin lähes täydelliseen kuurouteen.
|
|
Klassiset ihanteet
Aaltonen oli kiinnostunut Kreikasta, muinaisesta Egyptistä ja suomalaisista muinaisista eläinpääveistoksista. Nuoren kuvanveistäjän ura lähti nousuun jo ensimmäisestä näyttelystä 1916. Menestystä seurasi lukuisia työtilauksia. Seuraavana vuonna hänet kutsuttiin osallistujaksi Marraskuun ryhmän Turun näyttelyyn. Tavanomaisten veistosmateriaalien lisäksi hän kokeili myös graniittia mm. varhaiskauden päätyönä pidetyssä Graniittipojassa (1917).
Suomen taiteen vuosikirjassa 1945 Aaltonen kirjoitti: ”Savi- tai kivimöhkäleestä veistetään siis pois se osa, joka on välttämätöntä, että liike, rytmi, pinta, viiva ja lopuksi hieno valööri tulisivat esille”.
|
|
Avioliittoja, matkoja ja työtä
Aaltonen työskenteli vuoroin Helsingissä ja Turussa ja seurusteli nuorten ”suruttoimain seurakunnan” taiteilijoiden kanssa Brondan kahvilassa. Aaltosella oli lapsuudestaan asti paljon naisia ympärillään. Ensimmäisen avioliittonsa Aaltonen solmi laulajatar Aino Pietiläisen kanssa 1920. Kaiken kaikkiaan Aaltonen oli naimisissa neljä kertaa. Aiheista erityisesti naisfiguuri olikin taiteilijalle läheinen. Kahlaajan teema toistuu usein alastomissa naistutkielmissa. Tärkeä merkitys oli erityisesti äidillä ja sisarella, Ainolla, joka oli usein Aaltosen mallina, kuten suuressa kahlaajahahmossa Uimaan lähtevä nainen (1924).
Vuonna 1923 Aaltonen lähti ensimmäiselle ulkomaanmatkalleen Italiaan, Roomaan Berliinin kautta. Matkaltaan hän sai vaikutteita modernista kubismista ja futurismista, joita pystyi purkamaan lähinnä maalauksiin ja teatterilavastuksiin (joita hän teki viitisenkymmentä, niistä tunnetuimpia ovat Helsingin Svenska Teaternissa esitetyn Hagar Olssonin Hjärtatspantomimin näyttämökuvat I928).
Toistamiseen Aaltonen matkusti ulkomaille 1925, tällä kertaa matkan tarkoituksena oli kuulon parantaminen Lontoossa. Kuuroutta ei pystytty parantamaan, mutta Aaltonen tutustui Lontoon museoihin ja itämaiseen kultaplastiikkaan.
Aaltonen veisti 1924-26 moninkertaisen olympiavoittaja Paavo Nurmen juoksijapatsaan, jonka Suomen valtio oli tilannut. Veistos täytti odotukset kansaa yhdistävänä muistomerkkinä, ja siinä nähtiin urheilun ja puhdashenkisen kreikkalaisen taiteen ihanne yhdistettynä suomalaiseen mieskuntoon ja päättäväisyyteen. Aaltonen veisti lukuisia muitakin ajan sankareita ja muistomerkkejä, kuten Aleksis Kiven kaksi muistomerkkiä.
|
|
Akateemikko
Wäinö Aaltonen oli nuoruudestaan asti kuvanveistotaiteemme ehdotonta eliittiä. Hän sai professorin arvon 1940 ja Suomen Akatemian jäseneksi hänet nimitettiin 1948. Graniittinen Genius Montanus -veistos (1960) jäi yhdeksi radikaaleimmista teoksista, ja se pystytettiin Aaltosen haudalle Maarian kirkkomaalle taiteilijan toiveiden mukaisesti.
|
|
Lea Keskitalo
|
|
Tuotanto/Ura
Veistoksia
Tytön pää, n. 1917 Graniittipoika, 1917-1920 Maria Jotuni, 1918-1920 Opettajani (Victor Westerholmin marmoripää), 1919 Aaro Hellaakosken pronssipää, 1919 Savonlinnan sankaripatsas, 1919-1921 Punagraniittinen neito, 1923 Mustagraniittinen neito, 1924 Paavo Nurmen juoksijapatsas, 1924-1925 Seisova nainen, 1920-1924 Istuva nainen, 1920-1925 Uimaan lähtevä nainen, 1924 Turun Lilja, n. 1924-1926 Musica, 1926 Aleksis Kiven patsas (Tampere), 1926-1927 Tampereen Hämeensillan patsaat: Eränkävijä, Veronkantaja, Kauppias ja Suomen neito, 1927-1929 Myrsky (S2:n muistomerkki Porin Reposaaressa), 1930 Eduskuntatalon täysistuntosalin syvennyksien alastonfiguurit, 1930-1932 Aleksis Kiven patsas (Helsinki), 1930-1939 Marjatta, 1934 Delaware-muistomerkki, 1937-1938 Vapauden jumalatar seppelöi nuoruuden, 1939-1940 PYP:n pääkonttorin veistokset: Jälleenrakentajat, Kotkapoika, Kalvea impi, Mietiskely, Äidinrakkaus, 1948-1954 Tampereen Osuustoimintamuistomerkki, 1949-1950 Ystävyys solmitaan (Turun ja Göteborgin yhteinen monumentti), n. 1948-1955 Lahden sankaripatsas, 1952 Genius ohjaa nuoruutta (Turun yliopiston kirjaston edustalla), 1958-1960 Presidenttien patsaat eduskuntatalon edessä: K. J. Ståhlberg, 1957-1958 ; P. E. Svinhufvud, 1957-1959 Genius Montanus (Aaltosen haudalla Turussa), 1960
Maalauksia
Tunnelma konsertissa, 1926 Naisen pää, n. 1926 Karinaisten kirkon alttaritaulu, 1935
Lisätietolinkit
Kirjavinkit
Aaltonen, Matti (toim.): Wäinö Aaltonen 1894 - 1966 : veistoksia, tunnustuksia, mielipiteitä. Karisto 1966. Hakkila, Esko: Wäinö Aaltonen. WSOY 1953. Okkonen, Onni: Wäinö Aaltonen 1915-1925. WSOY 1925. Okkonen, Onni: Wäinö Aaltonen : taiteilijakuva. WSOY 1944. Okkonen, Onni: Wäinö Aaltonen. WSOY 1945. Wäinö Aaltonen 1894 - 1966. Wäinö Aaltosen museo 1994.
|
|
Lähteet
Valkonen, Markku; Valkonen, Olli: Kauneuden jäljillä. Wsoy, Porvoo 1999. Suomen taidetta 1900-1960. Helsingin kaupungin taidemuseo 20.5.-11.9.1983. http://www.kansallisbiografia.fi http://www.fng.fi http://www.saaretverkossa.net/wa-seura/waaltonen_historiaa.htm http://www.nikkemedia.fi/ivailu/nettikurssit/taidehistoria1/w%20aaltonen.html
|
» Alkuun
|
|