YLE Uutiset Urheilu Ohjelmaopas Tietopalvelu Digitv.fi
Sininen Laulu - Suomen taiteen tarinoita
YLE Teema
Etusivu / Taiteilijat / Kuvataide / Danielson-Gambogi Elin
Etusivu
Sarjan esittely
Sarjan osat
Teematarinat
Taiteilijat
Haastatellut
Ajan esineet
Pikkutarinat
Lisätiedot
Tekijät
Palaute

Elin Danielson-Gambogi. Kuvataiteen keskusarkisto.
Danielson-Gambogi Elin

Elin Danielson herätti naistaiteilijana huomiota ammatillisella kunnianhimollaan ja boheemilla elämäntavallaan.
Nuoruusvuodet

Elin Danielson vietti varhaislapsuutensa Ilmajoella. Isä teki taloudellisten vaikeuksien vuoksi itsemurhan Elinin ollessa 11-vuotias. Isän kuoltua perhe muutti äidin kotiseudulle Noormarkkuun.

Danielson aloitti taideopintonsa Suomen taideyhdistyksen piirustuskoulussa 15-vuotiaana C.E. Sjöstrandin johdolla 1876 ja opiskeli samanaikaisesti kukka- ja posliinimaalausta. Tärkeimpänä koulunaan hän piti Adolf von Beckerin yksityisakatemiaa 1878–1880. Danielson epäröi aluksi taiteilijaksi ryhtymistä ja harkitsi opetusalaa, jota pidettiin naisille sopivampana.

Syksyllä 1883 Danielson matkusti ensi kertaa Pariisiin. Useiden muiden taiteilijoiden tapaan hän työskenteli kesällä Bretagnessa ja Pont-Avenissa. Suuri osa Danielsonin tuotannosta liittyy ranskalaiseen naturalistiseen valomaalaukseen.

Päättynyt aamiainen

Boheemina naistaiteilijana tunnettu Danielson käytti housuja ja poltti tupakkaa. Närkästystä herätti vuoden 1890 Taideyhdistyksen näyttelyssä esillä ollut maalaus Päättynyt aamiainen (1890). Mallina oli savuketta polttava, väsyneen näköinen Rosa-sisar, aamiaispöydällä ryyppylasi, tupakka-aski ja aamiaistarvikkeita. Maalausten aiheet eivät olleet kriitikoiden mieleen. ”Äidin huoli” (1891) kuvaa nuorta äitiä, joka etsii täitä lapsensa päästä. ”Onhan se hyvä, varsin elävä, ihan todenmukainen, vaan aihe, aihe”, kirjoitti Päivälehden arvostelija. Aiheet olivat kriitikoiden mielestä liian pieniä, lapsia ja naisten arkista elämää kuvaavia.

Epäsovinnaiset omakuvat

Danielson maalasi rohkeita omakuvia, mutta vain yhdessä kuvasi itsensä ateljeeympäristössä, taiteilijan työväline, paletti kädessään. Omakuva (1900) oli esillä Firenzessä ja Danielson sai siitä hopeamitalin. Sitä suositeltiin ostettavaksi Uffizi-galleriaan, mikä ei kuitenkaan toteutunut. Danielson osallistui lukuisiin näyttelyihin sekä Italiassa että Suomessa.

Önningeby

Vuonna 1886 Danielson liittyi Önningebyn taiteilijasiirtokuntaan, jossa hänellä oli tilaisuus maalata miestaiteilijoiden rinnalla, tasavertaisena ja rauhassa uteliaitten katseilta. Siirtokunta oli muodostunut Victor Westerholmin ympärille, joka oli edellisenä vuonna hankkinut Tomtebo- huvilan Ahvenanmaalta. Önningebyssä talvella 1886-1887 maalatuissa talvikuvissaan Danielson kuvasi talvista maisemaa, jonka valon ja lumen kuvaus oli ennennäkemätöntä Suomen taiteessa. Samalla ne merkitsivät taiteilijan läpimurtoa Suomen taiteessa.

Italia ja avioliitto

Vuonna 1895 Danielson matkusti Hovingin stipendin turvin Italiaan. Hän oli pyrkinyt Helsingin piirustuskoulun maalausateljeen johtoon, mutta toimeen valittiin Helene Schjerfbeck omapäisenä pidetyn Danielsonin sijasta. Matkalla Danielson tapasi itseään 13 vuotta nuoremman italialaisen taiteilijan Raffaello Gambogin 1896. He menivät naimisiin 1898 Livornossa.

Italiassa asuessaan hän kehittyi koloristina ja vuosisadan vaihteessa maalattuja valoa tulvivia maisemia pidetäänkin hänen loistokkaimpina maalauksinaan.

Danielson-Gambogien avioliitto joutui koetukselle, kun Raffaello Gambogi rakastui vaimonsa taiteilijaystävään Dora Wahlroosiin. Pariskunnan välit eivät enää korjautuneet, ja Elin Danielson-Gambogi pakeni Suomeen. Hän palasi kuitenkin Raffaellon luokse Italiaan 1903.
Ensimmäiset vuodet Italiassa olivat tuoneet taiteilijalle menestystä, ja hän sai enemmän huomiota taiteilijana kuin aviomiehensä. Aviomiehen sairastuttua 1905 hänelle ei kuitenkaan jäänyt tarpeeksi aikaa taiteelliseen työhönsä.

Elin Danielson-Gambogi on noussut tunnetuimpien naistaiteilijoiden joukkoon Suomen taiteessa, vaikka hän oli elinaikanaan unohdettu. Hänen rohkeutensa ja epäsovinnaisuutensa raivasi tietä tuleville naistaiteilijoiden sukupolville. Hän oli valon kuvajaana mestarillinen ja toi Suomen taiteeseen kiinnostavia ja omana aikanaan epäsovinnaisia naiskuvia. Elin Danielson-Gambogi kuoli keuhkokuumeeseen 31.12.1918 Antignanossa.

Artikkelin lähteet:

Ars Suomen taide 4. Toim. Salme Sarajas-Korte. Otava, Keuruu. 1989.

Pinx. Maalaustaide Suomessa. Arki- ja pyhäpuvussa, 2001. Toim. Helena Sederholm.
WSOY, Porvoo.

http://www.kansallisbiografia.fi

Lea Keskitalo

Tuotanto/Ura

Maalauksia

1885 Nuori äiti (Bretagnelaistyttö)
1886 Balda-tädin ajanviete
1887 Talvikalastaja
1890 Päättynyt aamiainen
1891 Äidin huoli
1892 Tyttö ja kissat
1893 Äiti
1900 Italialainen perhe
1900 Iltahetki
1900 Poutapäivä
1900 Omakuva
1904 La Merenda (Meren rannalla)

Julkisia teoksia

1897 Kemiön kirkon alttaritaulu
1899 Noormarkun kirkon alttaritaulu

Kirjavinkit

Savojärvi, Ulla: Elin Danielson-Gambogi. Teoksessa: Pinx - Maalaustaide Suomessa. Osa [2], Arki- ja pyhäpuvussa. Helsinki, Weilin&Göös, 2001. siv. 214-221.

Konttinen, Riitta: 'Naistaiteilijan dekadentti naiskuva'. Teoksessa: Dekadenssi vuosisadanvaihteen taiteessa ja kirjallisuudessa. Helsinki, Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1998. siv. 84-94.

Konttinen, Riitta: Elin Danielson-Gambogi. Helsinki, Otava 1995. [Hämeenlinnan Taidemuseon julkaisuja 3].



» Alkuun

Sivun sisältö

» Nuoruusvuodet
» Päättynyt aamiainen
» Epäsovinnaiset omakuvat
» Önningeby
» Italia ja avioliitto
» Artikkelin lähteet:
» Tuotanto/Ura
» Kirjavinkit
Henkilötiedot

Danielson-Gambogi, Elin Kleopatra
3.9.1861 - 31.12.1919

Ammatti:
taidemaalari
Koulutus:
1876-1879 Suomen Taideyhdistyksen piirustuskoulu
1883-1884 opintoja Ranskassa mm. Courtois'n johdolla






| Lähetä sivu tuttavallesi   | Tulosta tämä sivu

© 2003 YLE Teema