YLE Uutiset Urheilu Ohjelmaopas Tietopalvelu Digitv.fi
Sininen Laulu - Suomen taiteen tarinoita
YLE Teema
Etusivu / Taiteilijat / Kuvataide / Carlstedt Birger
Etusivu
Sarjan esittely
Sarjan osat
Teematarinat
Taiteilijat
Haastatellut
Ajan esineet
Pikkutarinat
Lisätiedot
Tekijät
Palaute

Carlstedt  Birger, Kuva: Yle/Kuvapalvelu
Carlstedt Birger

Birger Carlstedtin ultra-moderni taide sai osakseen ankaraa kritiikkiä ja herätti jopa suuttumusta katsojissa.

Carlstedt opiskeli 1926-28 sekä Suomen Taideyhdistyksen piirustuskoulussa että Taideteollisessa Keskuskoulussa. Hän oli kotoisin varakkaasta liikemiesperheestä, joten mahdollisuudet matkustaa olivat hyvät. Hän matkusti Pariisin ensimmäisen kerran jo 1923 ja palasi kaupunkiin myöhemmin usein. Carlstedt kiinnostui De Stijl–ryhmän ajatuksista eri taiteenlajien yhteensovittamisesta. Ensimmäiset abstraktit maalaukset syntyivät jo opiskeluaikana.

Le Chat Doré

Carlstedtin äiti omisti Le Chat Doré –nimisen kahvilan Helsingissä. Carlstedt suunnitteli kahvilan modernin funktionalistisen sisustuksen, joka oli Suomen oloissa ultra-moderni. Interiöörin tunnuskuvana oli kultaista kissaa esittävä art deco-tyylinen veistos. Kahvilan sisustus hävitettiin 1930-luvun alussa äidin luovuttua vuokratiloista.

Sopimaton sommitelma

1930-luvun alussa Carlstedt maalasi ekspressionistisia, surrealistisia ja kubistisia maalauksia, sekä Suomen ensimmäinen ei-esittävän konstruktivistinen sommitelman ”Ympyrä ja kolmioita” (1932).

Carlstedt ei ollut kiinnostunut ainoastaan maalaamisesta, vaan tuotantoon kuului alusta alkaen sisustusluonnoksia, tekstiilejä, huonekaluja ja maalauksia sekä piirustuksia.

Carlstedtin yksityisnäyttely Helsingin Taidehallissa 1932 sai osakseen ankaraa arvostelua. Teokset leimattiin dekadentiksi ja perverssiksi eurooppalaisen taiteen matkimiseksi.

Erityistä suuttumusta herätti ”Kubistinen sommitelma” (1930), jonka etualan huulet koettiin sopimattomiksi. Kriitikko Edvard Richter kirjoitti: ”…Näiden kuvien konstailtu erotiikka saattaisi ehkä olla persoonallista, ellei tietäisi että on ollut jo varsin kauan eurooppalaisittain muodikasta olla tällä tavoin eroottinen ihan orkideankukkaa myöten.”

1930-luvun alun Suomessa kiisteltiin ruotsin ja suomen kielen asemasta ja järjestettiin kansanäänestys kieltolain lopettamisesta. Carlstedtin kokeilunhalu ja modernistinen ilmaisu ei saanut ahdasmielisessä ilmapiirissä paljonkaan ymmärrystä ja hän siirtyi ekspressiiviseen esittävään ilmaisuun. Ennen talvisodan syttymistä Carlstedt matkusti paljon sekä Euroopassa että Pohjois-Afrikassa, joka kiinnosti tuohon aikaan muitakin suomalaistaiteilijoita.

Surrealistiset näyt

Carlstedtin toisen maailmansodan jälkeinen tuotanto kuvastaa sota-ajan ahdistunutta ilmapiiriä melankolisine näkyineen. Hän kiinnostui mystiikasta, joka näkyi maalausten tunnelmassa. Hän sai vaikutteita pittura metafisicasta, metafyysisesta maalauksesta, erityisesti Giorgio de Chiricosta. Arvoitukselliset ja mystiset maalaukset herättivät hämmennystä ja torjuntaa. Helvi Hämäläinen totesikin, että kyseessä on "uusi maalajantunne, kylmä, tieteellinen ja sydämetön."

Abstrakti kausi alkaa

Maalausta ”Uponnut katedraali” pidetään Carlstedtin esittävän kauden viimeisenä työnä. Työ sai nimensä säveltäjä Claude Debussyn pianokappaleesta, johon Carlstedt oli tutustunut vaimonsa, pianotaiteilija France Ellegaardin välityksellä. Musiikin ja kuvataiteen analogiasta tuli keskeinen tekijä hänen tulevissa pääteemoissaan. Carlstedt pyrki taiteessaan ilmaisemaan sisäistä järjestystä ja yhdistämään spontaanit mielijohteet tasapainoiseksi sommitelmaksi.

Pariisin matkasta vuonna 1950 alkoi Carlstedtin taiteen abstrakti kausi. Hän omaksui tyylin, joka perustuu formalistisiin peruselementteihin, väriin ja muotoon. Carlstedt oli erityisen kiinnostunut värien suhteista ja kehitti avukseen paperiliuskoista valmistetun ”väripianon”, värikartan, jonka avulla hän vertaili värien vaikutusta toisiinsa.

Carlstedt luonnehti itse taiteensa lähtökohtaa:"…kaikki luominen on intuitiivisen ja spontaanien mielijohteiden sekä aivojen rakentavan ja järjestävän kontrollin yhteistyötä."

Artikkelin lähteet

Valkonen, Markku; Valkonen, Olli: Kauneuden jäljillä, 1999. WSOY, Porvoo.

Pinx. Maalaustaide Suomessa. Arki- ja pyhäpuvussa, 2003. Toim. Helena Sederholm.WSOY, Porvoo.

www.amosanderson.fi
www.kansallisbiografia.fi

Lea Keskitalo

Tuotanto/Ura

Tunnettuja maalauksia

1930-1931 Nature morte
1932 Ympyröitä ja kolmioita
1932 Kubistinen asetelma
1938 Lepäävä neekerinainen
1939 Mwamba-Goor
1940 Paluu
1944 Näkymä Lallukan ikkunasta
1945 Painajainen
1945 Muotiateljee
1945 Meditaatio
1945 Sävel kaukaisuudesta
1945 Lokakuun ilta
1946 Nature morte
1949 Uponnut katedraali
1950 Marokkolaisnainen
1947-1950 Aamusta iltaan, kolmiosainen kokonaisuus Oy Ahlströmin Kauttuan tehtaan henkilökunnan ruokasaliin
1950 Soittava nainen
1950 Paysage étrange
1950-1951 Kompositio
1952 Sommitelma
1953 Jeux
1954 Movement toumant
1955 Noctuelles
1950-1955 Clair de lune
195X Andante expressivo [ajoittamaton]
1955 Andamento
1955 Sommitelma
1961 Seinämaalaus Helsingin televisiotaloon

Kirjavinkit

Pinx: maalaustaide Suomessa. Osa 4: Siveltimen vetoja. Toimituskunta Helena Sederholm & al. Weilin + Göös 2003.

Karjalainen, Tuula: Uuden kuvan rakentajat: konkretismin läpumurto Suomessa. WSOY 1990.

Kymmenen taiteilijaa: Birger Jarl Carlstedt, Ole Kandelin, Anitra Lucander, Ernst Mether-Borgström, Otto Mäkilä, Lars-Gunnar Nordström. Schultz-Köln, Jaakko Somersalo, Petr Stenius, Sam Vanni. Koonneet C.-J. af Forselles, L.-G. Nordström. Otava 1962.

Näyttelyluetteloita:

Birger Carlstedt: tilantekijä 1943-1967. Näyttely 30.10.1992-10.1.1993. Toimittanut Liisa Kasvio. Aamos Andersonin taidemuseon julkaisuja, Uusi sarja, nro 9. Aamos Andersonin taidemuseo 1992. [71 s.]

Tunne ja ajatus: suomalaista modernismia 1930-1955. Näyttely - Suomen taideakatemia. 82/1987. [Birger J. Carlstedt, Gösta Diehl, Erik Enroth, Ole Kandelin, Olli Miettinen]. Luettelon toim. Aune Jääskinen, Outi Flander. Suomen taideakatemia 1987. [64 s.]



» Alkuun

Sivun sisältö

» Le Chat Doré
» Sopimaton sommitelma
» Surrealistiset näyt
» Abstrakti kausi alkaa
» Artikkelin lähteet
» Tuotanto/Ura
» Kirjavinkit
Henkilötiedot

Carlstedt, John Birger Jarl
12.7.1907 - 3.10.1975

Ammatti:
taidemaalari
Koulutus:
1926-1928 Taideteollinen keskuskoulu, Taideyhdistyksen piirustuskoulu

Palkinnot:
1937 IV palkinto valtion taidekilpailussa
1947 I palkinto Ahlström-yhtiön seinämaalauskilpailussa

1964 Pro Finlandia -mitali








| Lähetä sivu tuttavallesi   | Tulosta tämä sivu

© 2003 YLE Teema