|
|
|
|
Tuomari Martta (1943) esitteli asetelman, joka poltti: naiset olivat miesten ollessa rintamalla nousseet yhä useampiin ammatteihin, ja nyt oltiin huolestuneita siitä, miten heidät palautetaan lieden ääreen. Kun ohjaajan vaimo Helena Kara lopussa tiivistää "Älkää jättäkö pieniä lapsia" ja hänen kauniiden piirteittensä ympärille piirtyy valaistuksen ylimaallinen hehku, ollaan kaikkien teemojen ylitse nimenomaan melodraamankin voimakentän tuntumassa. Usein pääteoksena muistettu Valkoiset ruusut on vaikeiden vuosien suuria tunnemonumentteja: yksi sota ajan kätketyistä sirpaleisista perhetarinoista, tai tarina perheestä, jota ei koskaan tullut, kertomus rakkaudesta ja rakkaudettomuudesta, ikuisesta tunteesta ja tunteen häilymisestä, elämästä ja taiteesta.
Teos kertoo puhtaudesta ja näyttää rakkauden väistämättömän pisteen, jossa osapuolena on esineellistynyt, tympeä, itseensä perimmältään tympääntynyt ihminen (ja taiteilija). Tällainen elokuva ei voinut olla rutiinia sota aikana, jolloin tunteet olivat jonkinlainen merkitsevä toinen taistelurintama samalla kun maa taisteli konkreettisesti.
|
|
"Kuppafilmien" aika
Seurasi useita sukupuolivalistuselokuvia, joiden hauska - silloinen -suomalainen nimi oli kuppafilmi... Ne olivat yleisesti ottaen aika tylsiä, ja onneksi sitten aika pian "naistenromaanien" kuningattaren Aino Räsäsen tekstiin perustuva Soita minulle Helena (1948) palautti uskon ja tavoitti hienosti 40 luvun omimman virityksen: tunteen onnen katoavuudesta ja pysyvien saavutuksien harhasta.
|
|
Romanssin mestaruus
Historiallinen romanssi Rosvo-Roope (1950) aloitti Lemisen uuden, hyvin ex-lavastajalle istuvan kauden, jonka ydintä olivat vuosisadan vaihteen idyllit - aivan kuin nykyaika olisi viluttanut häntä, hän pakeni elokuva toisensa jälkeen 1900-luvun taitteeseen. Kesäillan valssi (1950) on peruselokuva tässä suhteessa: alkuperäinen melodraama siinäkin mielessä että musiikin osuus on siinä aivan keskeinen. Paradoksaalisesti "puhtaassa tyylissä" piili myös ansa: Lemisen suuret taidot lavastajana alkoivat viedä jonkinlaiseen dramaturgiseen ei-kenenkään-maahan - syntyi siistiä jälkeä, "taidetta", sanan yllätyksettömässä mielessä.
Leminen kokosi itsensä vielä kerran aivan viimeisissä ohjauksissan, joissa on uudenlaisia, hyvin vahvoja dramaturgisia elementtejä. Hän jätti ennenaikaisesti, jo 1957, ohjaamisen ja siirtyi aloittelevaan televisioon johtotehtäviin.
|
|
Peter von Bagh
|
|
Tuotanto/Ura
Ura
1937-40 Suomi-Filmin päälavastaja ja studiopäällikkö 1940-47 Suomen Filmiteollisuuden studiopäällikkö ja ohjaaja 1947-52 Adams-filmin tuotantopäällikkö 1952-53 Olympia-filmin tuotantojohtaja 1953-57 Suomi-filmin tuotantopäällikkö ja ohjaaja 1957-63 Mainos-TV:n ohjelmapäällikkö 1963-64 Fennada-filmin kaupallinen johtaja 1964-65 Yleisradion teatteri- ja ajanvieteosaston päällikkö 1965-74 Yleisradio TV2:n johtaja
Elokuvaohjaukset
Täysosuma, 1941 Avioliittoyhtiö, 1942 Puck, 1942 Tuomari Martta, 1943 Valkoiset ruusut, 1943 Synnitön lankeemus, 1943 Suurin voitto, 1944 Anja, tule kotiin, 1944 Vain sinulle, 1945 En ole kreivitär, 1945 Synnin jäljet, 1946 Hedelmätön puu, 1947 Tuhottu nuoruus, 1947 Sankari kuin sankari, 1948 Soita minulle, Helena!, 1948 Rosvo-Roope, 1949 Amor hoi!, 1950 Kesäillan valssi, 1951 Hän tuli ikkunasta, 1952 Maailmat kohtaavat (dokumentti), 1952 Kultaa ja kunniaa (dokumentti), 1953 Morsiusseppele, 1954 Onnelliset, 1954 Lähellä syntiä, 1955 Riihalan valtias, 1956 Ratkaisun päivät, 1956 Muuan sulhasmies, 1956 Vieras mies, 1957
Lisätietolinkit
|
» Alkuun
|
|