|
|
|
|
Pellonpää,Kaurismäen veljesten perusnäyttelijä oli suomalaisessa elokuvassa viimeinen naula siihen arkkuun, jota perinteisen lavateatterin tyylikeinojen summittainen ja itsestäänselvänä pidetty viljely oli merkinnyt.
|
|
Pieni on suurta
Pellonpää teki pienten keinojen elokuvaa, ja sellaista joka nostaa perusarvot, katse, ele, hiljainen huumori kunniaan. Koomikoihin rinnastettuna Pellonpäätä lähinnä on Buster Keaton, melankolinen, lakoninen ja runollinen taiteilija.
Suomalaisessa kokonaiskuvassa Pellonpään muuan ilmeinen edeltäjä on Leo Jokela, 1950-luvulla pienissä sivurooleissa korkoa kasvanut koomikko ja perusihminen, hahmona Pellonpään lailla boheemi aikoina, jolloin maan olot virkavaltaistuivat ja virallistuivat ahdistavasti.
Molempien olemukseen kuului turhamaisuuden täydellinen puuttuminen: pienet roolit olivat yhtä tärkeitä kuin pääosat, joita Jokela sitä paitsi saikin vasta monien vuosien jälkeen. Ihminen on tärkein, ja marginaalisen ihmisen ristivalottaminen taiteilijan kauneimpia mahdollisuuksia.
|
|
Understatementin taide
Pellonpään paljonpuhuttu "samanlaisuus" on taiteellinen valinta, ei pakkotilanne: suvereeni skaala on ollut koettavissa niin teatterissa kuin radiossakin, jossa hän luki Kari Väänäsen kanssa Nalle Puhia ja Pekka Töpöhäntää. Understatement mestaruuden tuloksena Pellonpäällä on lahja loihtia kuin taiottuna katsojan silmien eteen elämän perustavia ja joskus suurenmoisia asioita: ahneus (Leningrad Cowboys elokuvien agentti), ystävyys (Zombie ja kummitusjuna),rakkaus (Tatjana) puhtaina, aivan kuin Molièren näytelmissä eli yleiskäsitteen selkeyteen hiottuina.
Aki Kaurismäen kaunis määritelmä ystävästään oli: "Surullinen rotta". Matti Pellonpää sai 1991 eurooppalaisen Felix palkinnon "parhaana eurooppalaisena näyttelijänä". Pellonpään eräänlainen läpimurto - myös suuressa maailmassa - oli Kaurismäen kolmannen elokuvan Varjoja paratiisissa (1986) työmies Nikander. Vastanäyttelijä tuossa mestariteoksessa oli Kati Outinen, ja parin oli määrä palata valkokankaalle entisissä rooleissaan 1990-luvun puolivälin teoksessa Kauas pilvet karkaavat. Väliin tuli Pellonpään kuolema. Aluksi kaikista tuntui että elokuvaa ei tehtäisi, sitten Kaurismäki oivalsi: Pellonpään rooli muunnetaan Outiselle.
Syntyi kotimaisen elokuvan kaunein kunnianosoitus, jonka surumielisestä, optimistisesta tunnelmasta kasvaa edesmenneen ystävän muotokuva.
|
|
Peter von Bagh
|
|
Tuotanto/Ura
Elokuvarooleja
Akseli ja Elina, 1970 Arvottomat, 1982 Calamari Union, 1985 Varjoja paratiisissa, 1986 Ariel, 1988 Leningrad Cowboys Go America, 1989 Räpsy ja Dolly, 1990 Night On Earth, 1991 Zombie ja kummitusjuna, 1991 Boheemielämää, 1992 Pidä huivista kiinni, Tatjana, 1994
Lisätietolinkit
Kirjavinkit
Ylänen, Helena: Matti Pellonpää ja elokuvanäyttelemisen taito. (Teoksessa: Elävän kuva vuosikirja 1996. Edita 1996.)
|
» Alkuun
|
|