|
|
|
|
Toivo Särkkä oli toiminut pankinjohtajana ja venäjänkielen lehtorina ennen kuin 45 -vuotiaana 30-luvun puolivälissä omistautui elokuva alalle ja ohjasi sitten 49 elokuvaa, enemmän kuin kukaan muu Suomessa.
Hänen yhtiönsä tuotti kaikkiaan noin 240 elokuvaa, mikä yhä vielä 2000-luvulla on suurin piirtein neljäsosa kaikista maassa tuotetuista pitkistä elokuvista. Koska Särkkä piti vilpittömästi teatterista, hän uskoi siihen niin intensiivisesti ettei tullut varmaan edes ajatelleeksi elokuvan itsellisiä ilmaisumahdollisuuksia.
|
|
Historiallisen romanssin aromi
Särkälle oli ominaista tietynlainen perusslaavilaisuus, jonka suosituin toteutuma on Kulkurin valssi (1941), historiallisen romanssin huippuhetki, jota oli toteuttamassa jonkinlainen kansallinen "dream team": kirjailija Mika Waltari, lavastaja Hannu Leminen, kuvaaja Felix Forsman, näyttelijät Tauno Palo, Ansa Ikonen ja Regina Linnanheimo.
Vaikka Särkälle oli ominaista myös koulukirjamainen historiakäsitys, hänen parhaissa teoksissaan on unenomaista tenhoa. Hänen muuan spesialiteettinsa oli pohjalaisuus sielunmaisemana ja jopa ohjelmana. Nimenomaan teoksessa Vaivaisukon morsian (1944) leiskuu tietynlainen jäätävä intohimo. Sen kosketus atavistisiin vietteihin ja kollektiiviseen kiihkoon uskonnollisen ajattelun valtaan ohitse yksilöiden on vaikuttava.
Elokuva liikkuu alueella, jota ruotsalainen Sjöström ja tanskalainen Dreyer, molemmat Särkän tavoin 1800-luvulla syntynyttä sukupolvea, olivat kehitelleet: myyttinen maisema jossa yliluonnolliset asiat ovat yhtä tärkeitä kuin arkipäiväiset. Teoksessa on "hullun rakkauden" hehkua; sen hienoimmassa kuvassa nähdään miten järjen valon menettänyt, hiukset hajalla tempova naistähti Ansa Ikonen tarrautuu vaivaisukkoon - erotiikan, kaipuun ja absurdin uskon kokoava kuva.
|
|
Ison yhtiön isot ongelmat
Orkoon verrattuna Särkkä ei osannut panostaa lahjakkaaseen ohjaajakuntaan. Hänen yhtiölleen oli luonteenomaista krooninen kunnianhimon puute ja sen parhaat 50 luvun ohjaajat (Ville Salminen, Matti Kassila) jättivät yhtiön yleensä kyllästyneinä liian huolimattomaan tuotantotyyliin. Särkän merkittävin tuotanto, kaikkien aikojen tunnetuin suomalaiselokuva Tuntematon sotilas (1955), syntyi kuitenkin juuri tuon rutiinin vuosikymmenen keskellä eikä olisi voinut syntyä missään muualla senhetkisessä Suomessa.
Kuten usein Suomessa, niin jääkiekossa kuin taiteissa, menestys ei ole suotuisin seikka; Tuntemattoman sotilaan menestys johti liian suureen tuotantoon (Särkkä tuotti holtittoman määrän pikaisesti tehtyjä elokuvia välttääkseen veroseuraamuksia) ja sitten paradoksaalisesti alamäkeen, lopulta yhtiön toiminnan päättymiseen vuonna 1964.
|
|
Peter von Bagh
|
|
Tuotanto/Ura
Liikemiesura
1923-1933 Maakuntain Keskus-Osake-Pankin ja Maakuntain Pankin johtaja 1933-1938 Kotimaisen Työn toimitusjohtaja 1935-1965 Oy Suomen Filmiteollisuuden [SF] toimitusjohtaja
Elokuva-ohjauksia
1936 Pohjalaisia 1937 Kuin uni ja varjo 1938 Tulitikkuja lainaamassa 1938 Rykmentin murheenkryyni 1939 Eteenpäin - elämään 1939 Helmikuun manifesti 1939 Jumalan tuomio 1940 Runon kuningas ja muuttolintu 1941 Kulkurin valssi 1941 Suomisen perhe 1941 Kaivopuiston kaunis Regina 1944 Vaivaisukon morsian 1944 Ballaadi 1944 Sylvi 1947 Naiskohtaloita 1949 Katupeilin takana 1950 Tanssi yli hautojen 1956 Rakas lurjus 1957 [vuosi] 1918 1961 Me
Kirjavinkit
Laine, Kimmo: T. J. Särkän kansallinen lähetystehtävä. Teoksessa Suomen kansallisfilmografia 2. Siv. 82-87. Suomen elokuva-arkisto 1995.
Toiviainen, Sakari: Suurinta elämässä: elokuvamelodraaman kulta-aika. VAPK-kustannus 1992.
SF-tarina 1 (osat 1-3)& 2 (osat 4-6): Suomen Filmiteollisuus Oy:n kolme vuosikymmentä. Käsikirjoitus ja ohjaus Peter von Bagh. Yleisradio, TV 2 viihdetoimitus 1991. VHS, 2 x 180 min.
Uusitalo, Kari: T. J. Särkkä: legenda jo eläessään. WSOY 1975.
Muuta
1936-1962 Särkkä ohjasi yhteensä 49 pitkää elokuvaa Särkän tuottamia elokuvia on yhteensä 233
|
» Alkuun
|
|