|
|
|
|
Kuitenkin 30-luvun puolivälissä perustettu Harmony Sisters oli mitä suurimmassa määrin pienen perheenvälinen seikka ja pysyi sellaisena koko olemassaolonsa ajan.
Heidän kotonaan ei ollut edes radiota, mutta sitä tiiviimmin he omaksuivat kaiken musiikin mitä ikinä kuulivat. Heillä oli onnea kun he saivat jo 1935 sovittajakseen ja musiikkinsa kummisedäksi samanikäisen George de Godzinskyn: syntyivät tyyli, linjakkuus, jatkuvuuden suuntaviivat.
Mutta tärkeä myös sielullinen ymmärrys, salaisen harmonian tajuaminen ja aistiminen: heidän "soundinsa" sisäisen yhteyden ovat muisto varhain menetetystä isästä, äidin musiikillinen läsnäolo.
|
|
Kadotettu sävel
Perusajatus oli spontaani (esimerkiksi usein esitetty vertauskohta Andrews Sisters yhtyeeseen jota he eivät aloittaessaan olleet vielä kuulleet) oli kuitenkin perimmältään lähtöisin juuri tuosta perheyhteydestä, lapsuuden lauluista, osallistumisesta yhteislauluhetkiin, Pelastusarmeijan tilaisuuksiin jne. Kadotettu sävel, jollaisesta 30 luvun elokuvissa usein puhuttiin, kadotettu harmonia: he olivat sen löytäneet, ja heistä tuli suuren luokan ammattilaisia.
|
|
Sodan vuodet
Sodan vuodet ovat lauluyhtyeen kannalta ratkaisevia. Kolmessa maassa, Saksassa, Suomessa ja vielä myös sodalta säästyneessä Ruotsissa, heidän laulunsa ilmaisi jotain pysyvää ajasta, joka oli niin hauras. Jos viihteen ylitodellinen,unenomainen puoli pitäisi havainnollistaa yhdellä muistikuvalla, se voisi näyttää ison orkesterin säestämässä kolmea valkoisiin pitkiin pukuihin sonnustautunutta kaunista vaaleaa naista.
Ollaan Helsingin Messuhallissa tai Konservatoriossa: Harmony Sisters laulaa Kodin kynttilöitä tai ehkä Liebestraumia...Tässä kuvassa konkretisoitui sota ajan ja sitä seuranneiden vuosien epätodellinen, mutta ehkä juuri siksi voittoisa ja väkevä haave ylitse elämän rajallisen piirin.
Kotkasta lähteneet Valtosen sisarukset olivat pääammatiltaan laulajia oikeastaan vain Saksassa viettämänsä ajan he olivat alun perin sopineet etteivät tee laulamisesta ammattia. Yhtä kaikki Harmony Sisters on suomalaisen iskelmän kaikkien aikojen merkittävimpiä ilmiöitä, tasoltaan täysin kansainvälinen kokoonpano. Tämä kokoelma muistuttaa myös heidän poikkeuksellisista sooloartistin kyvyistään: sekä Maire Ojonen että Raija Valtonen (jota ilmeisesti voi pitää myös yhtyeen "musiikillisena johtajana") kuuluivat hienoimpiin koskaan levyttäneisiin suomalaisiin laulajattariin.
|
|
Tarinan hiljainen päätös
Harmony Sisters toteutti viimeisen levytyksensä vuonna 1956. He olivat esiintyneet julkisesti 21 vuotta oltuaan erittäin suosittuja oikeastaan koko tuon ajan, myös lopettaessaan: he olivat suomalaisen iskelmän hienompia ammattilaisia mutta samalla he pysyivät uransa loppuun asti valloittavalla tavalla aivan tavallisina tyttöinä, amatööreinä sanan onnellisessa mielessä. Jos Kodin kynttilät oli ollut sodan suuri laulu, myöhemmin heidän ruotsalainen levytyksensä Konvaljens avsked - Kielon jäähyväiset - oli vakiinnuttanut asemansa naapurimaan listojen huipulla pitkälläkin tähtäimellä - se äänestettiin 50 luvun alussa Ruotsin radiossa suosituimmaksi varttuneen väen sävelmäksi. Suomalaisessa muodossaan sen asema on aivan yhtä vankka. Ja aivan suurinta tasoa maassamme ovat viime vaiheen kymmenkunta levypuolta yhdessä Olavi Virran kanssa - Syysunelmia, La Cumparsita... yhä vielä lauluja salatusta harmoniasta, jonka katoaminen maailmasta on pelottava asia.
|
|
Peter von Bagh
|
|
Tuotanto/Ura
Levytyksiä
Sataman valot, 1937 O Josef Josef, 1939 Kodin kynttilät, 1942 Sulle salaisuuden kertoa mä voisin, 1942 Kielon jäähyväiset, 1953
Kirjavinkit
Niiniluoto, Maarit: Sulle salaisuuden kertoa mä voisin : Harmony Sistersin tarina. WSOY 1992.
Muuta
Valtosen sisarukset: Vera (myöh. Enroth, 1914–97) Maire (myöh. Ojonen, 1916–95) Raija (myöh. Avellan, 1918–97)
|
» Alkuun
|
|