 |
 |
|
 |
Helene Schjerfbeckiä on totuttu pitämään varsin yksioikoisesti ujona, syrjäänvetäytyvänä ja hauraana taiteilijana. Uudempi taidehistoriantutkimus on kuitenkin osoittanut, että Schjerfbeckin taiteilijankuva ja hänen taiteensa ominaislaatu on tätä ennakkokäsitystä paljon monisyisempi.
|
 |
Tie taiteilijaksi
Schjerfbeck oli aikansa ihmelapsi, joka aloitti taideopintonsa Suomen Taideyhdistyksen piirustuskoulussa vain yhdentoista vuoden ikäisenä. Muista kultakauden taiteilijoista poiketen Schjerfbeckin kodissa ei harrastettu kulttuuria; isä kuoli varhain ja äiti suhtautui hyvin varauksellisesti tyttären pyrkimyksiin maalarina. Schjerfbeck ponnisti käytännöllisesti katsoen “ei mistään” Suomen taiteen ehdottomaan kärkeen.
Helene Schjerbeck opiskeli 1880-luvulla useaan otteeseen ulkomailla, Ranskassa, Englannissa ja teki matkan Italiaan. Hän maalasi myös muiden pohjoismaisten taiteilijoiden tapaan Bretagnessa, jossa syntyivät esimerkiksi teokset Pikkusiskoaan ruokkiva poika (1881) ja muita ns. pieniä aiheita kuvaavia teoksia. Näissä maalauksissa merkittävää ei ole aihe, vaan tapa maalata: väri, valo ja maalauksen suoritus.
|
 |
Rajallisesta rajattomuuteen
Rajoitettu elämänpiiri, harvat aiheet - lähinnä muotokuvat ja asetelmat, eivät Helene Schjerfbeckin kohdalla merkitse taiteen köyhyyttä. Pikemminkin, rajallisuus merkitsi luomisen vapautta, hämmästyttävää rajattomuutta.
1800-luvun lopulla taiteilija käsitettiin maansa, Suomen palvelijaksi. Sellaiset maalarit kuten Albert Edelfelt tai Eero Järnefelt kokivat tehtäväkseen kuvata maalauksissaan kansallisia aiheita tavalla joka kohottaisi Suomen kansakuntana muiden joukkoon. Helene Schjerbeckin taiteesta ei tällaista virettä voi löytää. Schjerfbeck on ensisijassa maalari.
|
 |
“Oma sisäinen vaatimus”
Helene Schjerfbeckin tuotanto on jaettu kolmeen kauteen. Nuoruuden kausi, joka osuu 1880-luvulle, Schjerfbeck luonnehti itse:”Nuorena maalasin ajatuksitta, vaistomaisesti - sitten tuli väsymys. Italian-kautenani pyrin yksinkertaisuuteen, mutta vain esikuvien mukaan, en sisäisesti.” Italian-kausi sijoittui ajallisesti 1890-luvulle.. Schjerfbeck itse piti vasta viimeisen kautensa tuotantoa oman sisäisen vaatimuksensa mukaisena. Hän maalasi aivan kuolemaansa saakka. Schjerfbeck kuoli vuonna 1946 Ruotsissa Saltsjöbadenin kylpylähotellissa.
|
 |
Julia Donner
|
 |
Tuotanto/Ura
Tunnettuja maalauksia
Tanssiaiskengät, 1882 Varjo muurilla, 1883 Toipilas, 1888 Ompelijatar, 1905 Kotona, 1905 Halkopoika II, 1911 Punapukuinen tyttö, 1917 Omakuva, 1884-1885 Omakuva, 1915 Omakuva paletteineen, 1937-1945 Punatäpläinen omakuva, 1944
Kirjavinkit
SCHJERFBECK, Helene: Helene Schjerfbeckin ajatuksia taiteesta ja elämästä/valikoinut, suomentanut ja toimittanut Marjatta Levanto. WSOY 1993.
SCHJERFBECK, Helene: Konstnären är känslans arbetare: Helene Schjerfbeck om konsten och livet/i urval och redigering av Marjatta Levanto. Statens konstmuseum 1992.
SCHJERFBECK, Helene: Päiväkirja: muistikirja: vieraskirja. Otava 1992.
---
Liehu, Rakel: Helene - romaani Helene Schjerfbeckin elämästä. WSOY 2003.
Ahtola-Moorhouse, Leena: Ja kukaan ei tiedä millainen olen. Helene Schjerfbeckin omakuvat 1878-1945. Taide 2000. (ruotsiksi 2000, englanniksi 2002)
Kämäräinen, Eija: Helene Schjerfbeck - paljas minäni. WSOY 1992.
Hämäläinen-Forslund, Pirjo: Seitsemän tietä taiteeseen: maalareiden kehityskertomuksia. WSOY 1994.
Konttinen, Riitta: Totuus enemmän kuin kauneus: naistaiteilija, realismi ja naturalismi 1880-luvulla, Otava 1991.
Holger, Lena: Helene Schjerfbeck - liv och konstnärskap. Raster 1987. Holger, Lena: Helene Schjerfbeck - elämä ja taide. Otava 1989.
Ahtela, H.: Helena Schjerfbeck: kamppailu kauneudesta. WSOY 1951.
Appelberg, Hanna: Helene Schjerfbeck: en biografisk konturteckning. Söderström 1949. Appelberg, Hanna: Helene Schjerfbeck: elämänkuvan ääriviivoja. Otava 1949.
|
|
Lähteet
Helene Schjerfbeck. Ateneum 1992. Näyttelyluettelo. Valtion taidemuseo. Helsinki.
Konttinen Riitta, 1991. Totuus enemmän kuin kauneus. Naistaiteilija, realismi ja naturalismi 1880-luvulla. Otava. Helsinki.
|
» Alkuun
|
|