 |
 |
|
 |
Nuoruusvuodet
Axel Gallén syntyi vuonna 1865 Porissa. Gallenin perheen pojat lähetettiin kouluun Helsinkiin 1876, mutta isän kuoleman jälkeen 1880-luvun alussa Axel keskeytti koulunkäyntinsä ja siirtyi Taideyhdistyksen piirustuskouluun. Hän opiskeli myös yksityisesti Adolf von Beckerin, Alber Edelfeltin ja S.A. Keinäsen johdolla.
|
 |
Kalevala
Kalevala-aiheet kiehtoivat Akseli Gallén-Kallelaa jo nuoruusvuosista asti. Hän osallistui ensimmäiseen Kalevalan kuvituskilpailuun jo 18-vuotiaana. Alun perin ruotsinkielinen Gallén-Kallela pyrki jo 1880-luvun alussa sisäistämään kansalliseepoksen sanoman alkuperäiskielellä. Suomalainen muinaistarusto, Kalevala ja Kanteletar kiehtoivat taiteilijaa läpi elämän. Ensimmäinen Kalevalan tarinoista jonka Gallén-Kallela maalasi oli kertomus Ainosta (1891). Karjalaisvaikutteisia kehyksiä myöten taiteilija halusi tehdä Aino triptyykistä suomalaisen luonnon, suomalaisen muinaistaruston ja kansankulttuurin kuvan. Gallénin ensimmäinen Kalevala-kausi päättyi vuosisadan vaihteessa. Hän palasi Kalevala-aiheiden pariin aika-ajoin tämän jälkeenkin. Ennen kuolemaansa Gallén-Kallela sai kuvitettua viisi runoa aloittamaansa Suur-Kalevalaan.
|
 |
Realismi
Kalevala-aiheiden lisäksi Akseli Gallén-Kallela tunnetaan myös realistina, jonka teoksissa kukoisti rumuuden kauneus. Gallén-Kallelan realismi on voimakkaan kansallisen itsetunnon sävyttämää. Hän ei ollut taiteessaan ulkopuolinen tarkkailija, kuten Edelfelt oli ollut. Gallén-Kallela etsi läpi elämänsä oikeaa, puhdasta ja aitoa elämää, joka piili suomalaisen kansan keskuudessa missä sivistys ei vielä ollut pilannut elämisen laatua ja rehellisyyttä.
|
 |
Vaikutus suomalaiseen taiteeseen
Gallén-Kallelan vaikutus suomalaiseen vuosisadan vaihteen taiteeseen oli erittäin suuri. Kansallisromanttinen arkkitehtuuri sai kimmokkeensa Gallénin Ruoveden erämaa-ateljeesta, häämatka Karjalaan 1890-luvun alussa vakiinnutti käsitteen karelianismi. Akseli Gallén-Kallelan toiminta etsaajana ja puupiirtäjänä aloitti modernin suomalaisen grafiikan ja Pariisin maailmannäyttelyyn 1900 maalatut Kalevala-aiheiset freskot aloittivat modernin monumentaalimaalauksen Suomessa.
|
 |
Julia Donner
|
 |
Tuotanto/Ura
Maalauksia
1884 Poika ja varis 1885 Akka ja kissa 1887-1889 Ensi opetus [tai Opin tielle] 1888 Démasquée 1889 Saunassa 1892 Paanajärven paimenpoika 1893 Palokärki 1891 Aino-triptyykki 1893 Sammon taonta 1894 Symposion [tai Probleemi] 1894 Ad Astra 1896 Sammon puolustus 1895-1906 Väinämöisen lähtö 1897 Lemminkäisen äiti 1897 Velisurmaaja 1897 Joukahaisen kosto 1899 Kullervon kirjous 1905 Sammon ryöstö 1907 Purren valitus
Freskoja
1900 Suomen paviljongin kattofreskot / Pariisin maailmannäyttely (tuhoutuneet) 1928 Pariisin mn-freskot uudelleen / Kansallismuseon eteishalli 1901 Kullervon sotaanlähtö / Helsingin Vanhan ylioppilastalon musiikkisali 1901-1903 Juseliuksen hautakappelin freskot / Pori
Kirjankuvituksia
1906-1908 Aleksis Kivi, Seitsemän veljestä 1922 Koru-Kalevala
Kirjavinkit
Gallen-Kallela, Akseli: Kallela-Kirja, 1924 Gallen-Kallela, Akseli: Afrikka-Kirja, 1931
Gallen-Kallela-Sirén, Janne: Minä palaan jalajäljilleni: Akseli Gallen-Kallelan elämä ja taide. Otava, 2001.
Gallen-Kallela, Kirsti: Isäni Akseli Gallen-Kallela. Toim. Kaari Raivio. WSOY, 1992. Gallen-Kallela, Kirsti: Muistelmia nuoruusvuosiltani 1896-1931. Weilin+Göös, 1982.
Kämäräinen, Päivi: Katsoin outoja unia: Akseli Gallen-Kallela. WSOY, 1994. Martin, Timo: Akseli Gallen-Kallela: elämäkerrallinen rapsodia. Watti-kustannus, 1984.
Okkonen, Onni: A. Gallen-Kallela: elämä ja taide. WSOY, 1949.
Taistelu Akseli Gallen-Kallelan taiteesta: Kirsti Gallen-Kallelan elämä 1932-1980. Weilin+Göös, 1988.
|
|
Lähteet
Levanto, Marjatta, 1987. Ateneum Opas Isak Wacklinista Wäinö Aaltoseen.Suomen taideakatemia, Ateneumin taidemuseo. Otava, Keuruu
Pinx. Maalaustaide Suomessa. Suuria kertomuksia, 2001. Toim. Helena Sederholm. WSOY, Porvoo.
|
» Alkuun
|
|