syyskuu

TV1 » tiedotteet

SUOMALAINEN NOVELLIELOKUVA -HANKKEET VALITTU

Aikaisemmat tiedotteet

Suomen elokuvasäätiö ja YLE TV1 julkaisivat helmikuussa 2007 Suomalainen novellielokuva -hankkeen, jonka tarkoituksena oli rohkaista uusia ja nousevia ammattikäsikirjoittajia, -ohjaajia ja -tuottajia tekemään persoonallisia kertomuksia Suomesta ja suomalaisista. Kilpailuun saapui määräaikaan mennessä 77 ehdotusta.

Novellielokuva 2007 –ehdotukset heijastavat muutoksia tämän hetken Suomessa persoonallisesti ja moniäänisesti. Viime vuosien nopeat sosiaaliset ja työilmapiiriin vaikuttaneet muutokset näkyivät nuorten tekijöiden teksteissä. Niissä monet ihmiset elivät jonkinlaista jatkuvaa välivaihetta, jossa oli oltava valmis lähtöön ja nopeisiin muutoksiin. Työn vuoksi liikuttiin kauas kotoa tuntemattomaan. Työtä ei joko ollut tai jos sitä oli, niin sitä oli läpi vuorokauden. Tapahtumaympäristönä oli usein pääkaupunkiseutu. Muuta Suomea edustivat Pohjanmaa tai Lappi. Komedioita oli paljon ja käsikirjoituksissa oli hersyvää huumoria. Suurin osa käsikirjoituksista liikkui miesten maailmassa ja kokemuksissa. Yksi selkeästi erottuva kokonaisuus ehdotuksissa oli: nuorten tekijöiden kertomukset vanhuksista, elämän viimeisistä hetkistä ja pyrkimyksistä säilyttää arvokkuus ja elämänilo syrjään joutuneenakin.

Novellielokuvaehdotukset olivat sisältönsä puolesta hyvin erilaisissa työvaiheissa. Joillekin osallistujille ja aiheille asetettu muutaman kuukauden määräaika oli liian lyhyt. Mukana oli myös tekstejä, joiden luonteva kesto asettui lyhyemmäksi kuin novellielokuvilta edellytetty 28 minuuttia. Lyhytelokuvan yleinen rahoitustilanne oli kenties rohkaissut tällaisten ehdotusten tekijöitä osallistumaan, koska Novellielokuva 2007 –hankkeen on mahdollisesti arveltu kaventavan muiden lyhytelokuvien rahoitusmahdollisuuksia. Niin ei kuitenkaan ole. Lyhytelokuvia rahoitetaan myös Novellielokuva 2007-hankkeen ulkopuolella.

Novellielokuva 2007 -hankkeen yhtenä tavoitteena oli tarjota elokuvakäsikirjoittajille, -ohjaajille ja -tuottajille mahdollisuutta kehittää ääntään tekijänä ja viedä eteenpäin omaa tekemisen tapaa. Novellielokuvaehdotusten takana oli monien kiinnostavien tekijöiden lisäksi jo asemansa vakiinnuttaneita kokeneita elokuvatuotantoyhtiötä ja ilahduttavasti myös lupaavia aloittelevia yhtiöitä. Toivottavasti yhteistyö uusien tekijöiden ja heille hyvänä tukena olevien yhtiöiden välillä jatkuu myös tulevaisuudessa. YLE TV1:n ja Suomen elokuvasäätiön tavoitteena on pyytää alalta novellielokuvaehdotuksia myös keväällä 2008.

Valitut novellielokuvakäsikirjoitukset kertovat jotakin merkityksellistä tästä ajasta ja tekijöiden siitä tekemistä havainnoista. Kokonaisuus käsittelee yksilön vapauden pyrkimyksiä ja oman paikan hakemista muuttuvassa perheessä ja yhteiskunnassa.

Ehdotuksista on valittu toteutettaviksi neljä tuotantoa. Käsikirjoitukset ovat alkuperäiskäsikirjoituksia. Elokuvien kesto on 28 minuuttia. Ne esitetään YLE TV1:n Kotikatsomossa. Suomen elokuvasäätiö ja YLE TV1 rahoittavat jokaista tuotantoa 85 000 euron rahoitusosuudella eli yhteensä 170 000 eurolla.

Valitut tuotannot ovat:

KAUPUNKILAISET

Marko ja Yosh ovat nykyajan pätkätyöläisiä ja uusia kaupunkilaisia. He toivovat voivansa elättää itsensä ja perheensä kunniallisesti. Kaupungissa, joka ei välitä muukalaisista, mutta joka tarvitsee heitä työvoimakseen, Marko ja Yosh joutuvat elämään elämäänsä B-suunnitelman mukaan.

Käsikirjoitus: Khadar Ahmed
Ohjaaja: Juho Kuosmanen
Tuotanto: Auli Mantila / DO Films Oy, p. (09) 6874 4980, info@dofilms.fi, www.dofilms.fi

Khadar Ahmed (s.1981) muutti Somaliasta Suomeen 10 vuotta sitten. Hän on opiskellut Helsingin kaupungin Mediakylpylän videolinjalla ja työskennellyt Kinoproduction-tuotantoyhtiössä. Parhaillaan Ahmed työskentelee SOL:in siivojana.

Juho Kuosmanen (s.1979) on Helsingissä asuva kokkolalainen. Hän aloitti elokuvaohjauksen opinnot Taideteollisessa Korkeakoulussa vuonna 2004. Koulutöiden ohella Kuosmanen on työskennellyt mm. vammaisavustajana CP-liitolla sekä näyttelijänä Leea Klemolan Kokkola-näytelmässä ja Auli Mantilan tv-sarjassa Hopeanuolet.

LUOLA

Yrittäjä- ja uusperhe yrittää kasvaa yhteen ja eheytyä. Vanhat ja käsittelemättömät asiat vetävät heitä erilleen. Kun kaikki oireilevat, on joku uhrattava, että muut pääsisivät pahasta.

Käsikirjoitus: Panu Heikkilä ja Ville Haapasalo
Ohjaus: Panu Heikkilä
Tuotanto: Pekka Lehtonen / Fantomatico Oy, p. (09) 8561 9908, info@fantomatico.org, www.fantomatico.org

Panu Heikkilän (s.1970) ja Ville Haapasalon (s. 1972) yhdessä käsikirjoittama ja Heikkilän ohjaama tv-elokuva Luonto ja terveys voitti Pietarin kaupungin palkinnon Pietarin kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla kesäkuussa 2006, parhaan fiktion palkinnon Kettupäivillä marraskuussa 2006 sekä Risto Jarva palkinnon Tampereen elokuvajuhlilla maaliskuussa 2007.

MONTE ROSSO

Urbaani veijarikomedia kesäisestä viikonlopusta tämän hetken Helsingissä. Mäni on kolmekymppinen helsinkiläinen, joka elää pidennettyä nuoruutta. Mäni pyrkii nauttimaan elämästä joka hetki. Hänen viikonloppunsa olisi täydellinen, jollei se lähtisi yllättäen täysin käsistä.

Käsikirjoitus: Jon Sundell
Ohjaus: Tuomas Milonoff ja Jon Sundell
Script doctor: Pekko Pesonen
Tuotanto: Riku Rantala / Gimmeyawallet Productions Oy, p. 050 593 5903, riku.rantala@welho.com ja Aleksi Bardy / Helsinki-filmi Oy, p. (09) 7740 300, aleksi.bardy@helsinkifilmi.fi, www.helsinkifilmi.fi

Jon Sundell (s.1974) on valmistunut Brittiläisestä College of Ripon & York St. John -koulusta elokuvaohjaajaksi ja käsikirjoittajaksi. Hänen ohjaamansa musiikkivideo Op:l Bastardseille voitti Oulun musiikkivideofestivaalien pääpalkinnon vuonna 2000. Parhaillaan Sundell asuu ja työskentelee Los Angelesissa LaserPacific-jälkituotantoyhtiössä.

Tuomas Milonoff (s.1974) ja Riku Rantala (s.1974) loivat yhdessä menestyksekkään Madventures matkailusarjan (2002–2005), joka on palkittu mm. Erikois-Venlalla vuonna 2006. Lisäksi Milonoff on ohjannut ja Rantala tuottanut useita mainoselokuvia.

TYTTÖJEN ILTA

Äiti ja tytär haluaisivat molemmat olla nuoria naisia. Toinen on kuitenkin vielä melkein lapsi ja toinen lähestyy keski-ikää. Molemmat viettävät tahoillaan tyttöjen illan, jossa ihmisarvo, ystävyys ja rakkaus punnitaan.

Käsikirjoitus: Kirsikka Saari
Ohjaus: Reetta Aalto
Tuotanto: Kaarle Aho ja Kai Nordberg / Making Movies Oy, p. (09) 621 3828, mamo@mamo.fi, www.mamo.fi

Kirsikka Saari (s.1973) on julkaissut kolme nuorista kertovaa novellia Tammen Ryhmä06-antologiassa vuonna 2006. Hänen kirjoittamansa minisarja ”Paratiisi” on YLE Draaman kehittelyssä.

Reetta Aalto (s.1976) opiskelee dokumenttielokuvaohjausta Taideteollisessa korkeakoulussa. Hänen ohjaamansa lyhytelokuva Elää, olla olemassa voitti opiskelijapalkinnon Tampereen elokuvajuhlilla maaliskuussa 2007.

• Viihteen ja draaman parhaat palkitaan »
  • Uutisvuodolla ennätysyleisö »
  • Itse Valtiaat lopettaa »
  • Jumalanpalvelus: Perheiden messu Tuusulan kirkossa »