mihin perustat näkemyksesi siitä, että Boss olisi suunnattu krimejä vanhemmalle väestölle? Olen katsonut sekä Bossin ensimmäisen tuotantokauden että krimejä teini-ikäisestä asti, ja nähdäkseni edellisen kohderyhmä on suurin piirtein 35+ eli reippaasti krimejä alhaisempi. Juttelin vielä Bossin Ylelle ostaneen ohjelmahankkijan kanssa ja hän oli samaa mieltä.
Avoimet kysymykset:
1. Luonnollisesti. Kakkonen on viihdyttävä, irrotteleva ja yllätyksiä tarjoava kanava, jossa suuret tunteet ja tarinat kohtaavat. Se ja uskallus kokeilla uutta heijastuvat uusissa ohjelma-avauksissa.
2. Jotta HBO:n laadukas ohjelmisto olisi tarjolla kaikille suomalaisille. Btw, panostaminen-ilmauksessa on tulkinnanvaraa. Ulkomaisten sarjahankintojen osuus on Ylen budjetista prosentuaalisesti pieni, ja HBO:kin vain siivu siitä. Myös muita ohjelmia ostetaan koko ajan.
3. Kakkosen profilointityö on vielä kesken. Tv-kanavan brändimuutos on pitkäjänteistä työtä, joka vaatii rohkeutta ja määrätietoisuutta. Kuten jo ennenkin olemme todenneet, muutosta ei ole tehty katsojien kiusaksi vaan sen vuoksi, että Ylen tv-kanavat palvelisivat paremmin kaikkia, myös nuorempia ja nuorenmielisiä suomalaisia. Eikä kyse ole mistään Ylen sisäisestä hapatuksesta, termien pyörittelystä tai jargonista, vaan olemme saaneet valtavasti rohkaisevaa palautetta ja tutkimustietoa viime aikojen ohjelmistosta.
4. Uuden Kakkosen tehtävänannossa on painotettu onnistumiselle useampia mittareita kuin katsojaluvut. Monissa uusissa ohjelmissa (esim. Teiniäidit, Kimmo, Latela) tavoittavuus on ollut nuorempien yleisöjen keskuudessa huomattavasti parempi kuin vanhoissa sarjoissamme. Toiseksi tapa mitata katsojamääriä ensiesityksistä on auttamattomasti vanhentunut, vaikka monet lehdetkin sitä edelleen käyttävät. Mikäli mukaan lasketaan myös paketoinnit, uusinnat ja nettikatselu, monissa sarjoissa päästään aivan toisenlaisiin lukuihin. Mitä hyllytetyiksi kutsumiisi ohjelmiin tulee, mieleeni ei tule mainituista katsojalukukategorioista montaakaan nimikettä. Osa entisistä Kakkosen sarjoista on siirretty toisille kanaville, ja ylipäätään on tv-alan luontaista kiertoa, että ohjelmilla on omat elinkaarensa. On väistämättä luovuttava osasta vanhoja ohjelmia, jotta saadaan tilaa ja resursseja uusille.
perjantaina 16.08.2013
Terve Partamooses,
mihin perustat näkemyksesi siitä, että Boss olisi suunnattu krimejä vanhemmalle väestölle? Olen katsonut sekä Bossin ensimmäisen tuotantokauden että krimejä teini-ikäisestä asti, ja nähdäkseni edellisen kohderyhmä on suurin piirtein 35+ eli reippaasti krimejä alhaisempi. Juttelin vielä Bossin Ylelle ostaneen ohjelmahankkijan kanssa ja hän oli samaa mieltä.
Avoimet kysymykset:
1. Luonnollisesti. Kakkonen on viihdyttävä, irrotteleva ja yllätyksiä tarjoava kanava, jossa suuret tunteet ja tarinat kohtaavat. Se ja uskallus kokeilla uutta heijastuvat uusissa ohjelma-avauksissa.
2. Jotta HBO:n laadukas ohjelmisto olisi tarjolla kaikille suomalaisille. Btw, panostaminen-ilmauksessa on tulkinnanvaraa. Ulkomaisten sarjahankintojen osuus on Ylen budjetista prosentuaalisesti pieni, ja HBO:kin vain siivu siitä. Myös muita ohjelmia ostetaan koko ajan.
3. Kakkosen profilointityö on vielä kesken. Tv-kanavan brändimuutos on pitkäjänteistä työtä, joka vaatii rohkeutta ja määrätietoisuutta. Kuten jo ennenkin olemme todenneet, muutosta ei ole tehty katsojien kiusaksi vaan sen vuoksi, että Ylen tv-kanavat palvelisivat paremmin kaikkia, myös nuorempia ja nuorenmielisiä suomalaisia. Eikä kyse ole mistään Ylen sisäisestä hapatuksesta, termien pyörittelystä tai jargonista, vaan olemme saaneet valtavasti rohkaisevaa palautetta ja tutkimustietoa viime aikojen ohjelmistosta.
4. Uuden Kakkosen tehtävänannossa on painotettu onnistumiselle useampia mittareita kuin katsojaluvut. Monissa uusissa ohjelmissa (esim. Teiniäidit, Kimmo, Latela) tavoittavuus on ollut nuorempien yleisöjen keskuudessa huomattavasti parempi kuin vanhoissa sarjoissamme. Toiseksi tapa mitata katsojamääriä ensiesityksistä on auttamattomasti vanhentunut, vaikka monet lehdetkin sitä edelleen käyttävät. Mikäli mukaan lasketaan myös paketoinnit, uusinnat ja nettikatselu, monissa sarjoissa päästään aivan toisenlaisiin lukuihin. Mitä hyllytetyiksi kutsumiisi ohjelmiin tulee, mieleeni ei tule mainituista katsojalukukategorioista montaakaan nimikettä. Osa entisistä Kakkosen sarjoista on siirretty toisille kanaville, ja ylipäätään on tv-alan luontaista kiertoa, että ohjelmilla on omat elinkaarensa. On väistämättä luovuttava osasta vanhoja ohjelmia, jotta saadaan tilaa ja resursseja uusille.
Miika Jalonen / TV2:n verkkotoimittaja
– yletv2