Sivu 1 / 12 12345>Viimeinen »
Topic Options
#129597 - 15-09-2007 12:00 Pesäpalloilijan kirjallisuuspalsta
archie Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 26-07-2006
Viestejä: 89
""Kaptah-I, onko nimimerkkisi peräisin Mika Waltarin kirjasta Sinuhe egyptiläinen?"

On. Saat per.kelehen palijo pistehiä. Et siitä, notta arvasit, vaan siitä, notta oot lukenu sen kirijan. Suasittelen kaikille.

pässiniemi
Olen samaa mieltä Kaptah-I:n kanssa. Itse asiassa olen lukenut Sinuhen ainakin kolmeen kertaan. Ensin joskus kouluaikoina ja sitten pariin kertaan vuosien varrella. Mika Waltari on osannut sijoittaa siihen tosi paljon elämänviisautta.

zala
Olen aloittanut Sinuhea ainakin viisi kertaa, mutta aina se on jäänyt kesken, vaikka vain harvoin mulla kirjat jää kesken.
Ylipäätään en ole Suomi-kirjallisuuden ystävä, koskapa suomalaisten kirjoittamat romaanit ovat suurelta osin synkkiä.
Kuten esimerkiksi Sinuhe, egyptiläinen.
Taidan saada paljon miinuspisteitä."

Nyt täytyy nostaa pojille hattua mielenkiintoisesti alkaneesta kirjallisuuskeskustelusta.

Jos pitäisi ottaa autiolle saarelle muutamia kirjoja, mitä valitsisitte?

Alkuun
#129598 - 15-09-2007 12:07 Re: Pesäpalloilijan kirjallisuuspalsta
TimoR Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 31-05-2007
Viestejä: 1095
Loc: Hyvinkää
Jaa jaa...
Vaikea kysymys, mutta Waltarilta Sinuhen, Mikael Karvajalan ja Mikael Hakimin.

Pierre Clostermanin Suuren sirkuksen.

Katselukirjaksi olemattoman kahvin kanssa kirjan "maailman taiteen historia".

Lopuksi kevyemmäksi iltapalaksi ison kasan vanhoja Haraldeja ja Maseja. ;o)

Alkuun
#129599 - 15-09-2007 12:11 Re: Pesäpalloilijan kirjallisuuspalsta
Tuulenmies Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 13-09-2005
Viestejä: 450
Loc: Sotkamo
Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla

Parempi kuin Tuntematon sotilas, enemmän suuria linjoja ja elämänviisautta. Koskelan vanhasta isännästä lukiessa on kuin oman suvun vanhoista jääristä lukisi.

Veikko Huovinen: Siintävät vuoret.

Parantaisi koti-ikävän. Toisi saarelle sinisten ajatusten maan ja tunnelman.

Carl Grimberg. Kansojen historia, osat 1-25.

Voisihan siellä saarella olla vähän pidempäänkin...

Alkuun
#129600 - 15-09-2007 12:45 Re: Pesäpalloilijan kirjallisuuspalsta
pässiniemi Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 13-10-2006
Viestejä: 3488
Minullakin oli mielessä, että kannattaisi avata uusi keskustelu kirjallisuudesta, mutta Archie ehti ensin. Minulla on tapana lukea koko tuotanto niiltä kirjailijoilta, joiden kirjoitustyylistä pidän. Eli autiolle saarelle ottaisin ensimmäiseen erään seuraavien kotimaisten kirjaijoiden koko tuotannon: Antti Tuuri, Jari Tervo, Veikko Huovinen ja Kari Hotakainen. Mikäli saarella joutuisi olemaan tosi pitkään eikä siellä saisi aikaansa muuten kulumaan, lukisin Päätalon kaikki kirjat uudestaan ihan piruuttani ;-)
_________________________
Pohjalainen on kaukaa viisas ja läheltä komea

Alkuun
#129601 - 15-09-2007 12:47 Re: Pesäpalloilijan kirjallisuuspalsta
Kaptah-I Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 25-07-2006
Viestejä: 5862
"Jos pitäisi ottaa autiolle saarelle muutamia kirjoja, mitä valitsisitte?"

Lähestyisin aihetta toisesta suunnasta. Mitä kirjailijoita (pesäpallo väritteisesti) valitsisitte?

Antti Tuuri from the Pesäpallomaakunta. Katkelma kirjasta Vuodenajat maaseutukaupungissa: "Nurmon putoaminen mestaruussarjasta oli ollut katkera pala Ekolalle, samoin Ilmajoen, ja vaikka mestaruussarjaan olivatkin nousseet Vähäkyrö ja Kauhajoen Karhu, Ekola ei jaksanut pitää niitä muina kuin seuraavan kesän heittopusseina. Seinäjoen Maila-Jussitkaan ..."

Sotkamolaisille tietysti Huovisen Veikkoa. Oivaltavaa huumoria. Lampaansyöjät joudun lukemaan lähes joka vuosi.

Karjalaan (erityisesti Kytänniemeen) Turusen Heikkiä. Värikästä tekstiä, huumoria ja kaihoa. Seitsemän kurvin suora yksi hauskimmista.

Tuulenmiehen kanssa samaa mieltä. Täällä Pohjantähden alla on parempi kuin Tuntematon tai Sotaromaani.

Tätä voin suositella kaikille, Bill Bryson: Lyhyt historia lähes kaikesta. Tiedettä kansantajuisesti.

[Edited]
[Edited]
_________________________
Komiat pärjää aina.

Alkuun
#129602 - 15-09-2007 13:01 Re: Pesäpalloilijan kirjallisuuspalsta
Kaptah-I Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 25-07-2006
Viestejä: 5862
"... Jari Tervo, ..."

Totta. Tervon tekstit palkitsevat oivaltavaa lukijaa.

Lisätään vielä Remes, intensiivinen ote, "eurokansalaisille".

Tällä hetkellä lukupöydällä venäläinen dekkari, Alexandra Marinina: Rina tietää liikaa. Mitäpä muilla?
_________________________
Komiat pärjää aina.

Alkuun
#129603 - 15-09-2007 13:08 Re: Pesäpalloilijan kirjallisuuspalsta
pässiniemi Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 13-10-2006
Viestejä: 3488
Pohjanmaa kirjassaan Antti Tuuri kuvaa konepistooliammuntaa Lummukan hiekkakuopilla, jossa Hakalan veljekset suunnittelevat lähtöä Saarikentälle Vedon peliä katsomaan. "Seppo sanoi saaneensa pesäpallosta muutenkin tarpeekseen eikä hän älynnyt lähteä kuuntelemaan vimpeliläisten älytöntä karjumista, suunsoittoa ja ikuisia uhkailuja tuomarien uittamisesta".

Saarikentän tunnelma on edelleen tallella, vaikka kirja on julkaistu jo 1988.

Kaptah-I arveli meidän olevan sielun veljiä. Kyllä minultakin löytyy Bill Brysonin kirja. Niin ja tietysti Remeksen koko tuotanto. Uusin löytöni on uutistenlukija Matti Rönkä. Luin kesällä lomamatkalla yhdeksi pokkariksi kootut kolme ensimmäistä kirjaansa ja nyt on kesken hänen uusin kirjansa Isä, poika ja paha henki. Sen päähenkilö on Venäjän Karjalasta kotoisin oleva Viktor Kärppä, joka on ollut Neuvostoliton aikaan hyvä hiihtäjä, eli siinäkin on urheilu mukana.

Ehkä se on se huono maku ja erikoinen huumorintaju, joka meitä yhdistää ;-)
[Edited]
[Edited]
_________________________
Pohjalainen on kaukaa viisas ja läheltä komea

Alkuun
#129604 - 15-09-2007 13:18 Re: Pesäpalloilijan kirjallisuuspalsta
zala Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 14-08-2006
Viestejä: 9092
Loc: h Ness
Tässä jokin aika sitten, silkkaa uteliaisuuttani, aloin lukemaan Kalle Päätalon esikoisromaania (nimeä en muista). Itseasiassa kerronta oli varsin mukaansatempaavaa, josta syystä lopetin lukemisen noin sadan sivun jälkeen, vielä kun lopettamaan pystyin. Nimittäin, pässiniemen tapaan, haluan lukea kirjailijan koko tuotannon ja huomioonottaen Päätalon tuotannon mittavuus, epäilin onko minulla sittenkään aikaa kaiken sen läpikäymiseen, koskapa haluan lukea myös muuta. Mutta jos ajautuisin autiolle saarelle niin Päätalon tuotanto olisi kiva saada mukaan.

Päätalon lisäksi mukaan voisin ottaa kronikoista koostuvan Bodie ja Brock Thoenen tuotannon. Olen lukenut Israel-kronkikan muuta en, kovasti heilläkin on mielenkiintoisia kirjoja, vaikkakaan ei niin montaa hyllymetriä kuin Päätalolla.

Kevyemmästä kirjallisuudesta ottaisin Donald E. Westlaken veijariromaanit. Samassa yhteydessä suosittelen kaikille Westlaken esikoisteosta Kuuma kivi. Sen lukemalla saa hyvän käsityksen, tykkääkö Westlakesta vai ei, vaikkei Kuuma kivi aivan parasta Westlakea olekaan.

Jos tuo kaikki ei vielä riitä, niin Tuulenmiehen tapaan mukaan vielä loistava Grimbergin historia. Se löytyy omasta kirjahyllystänikin.
_________________________
which witch watch which watch?

Alkuun
#129605 - 15-09-2007 13:29 Re: Pesäpalloilijan kirjallisuuspalsta
pässiniemi Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 13-10-2006
Viestejä: 3488
Zala, Päätalon esikoiskirja oli Koillismaa. Se aloitti Koillismaa sarjan, jossa Päätalo kuvasi viidessä kirjassaan kotikyläänsä ja omaan elämäänsä kuuluvia tapahtumia romaanin muodossa.

Sen jälkeen hän aloitti varsinaisen urakkansa 1971, jolloin hän aloitti Juuret Iijoen törmässä sarjansa. Sen viimeiset osat ilmestyivät 1995, jolloin hän oli päässyt oman elämänsä kuvauksesa siihen vaiheeseen kun hänestä tuli vapaa kirjalija. Vihoviimeinen osa ilmestyi 1998, jossa hän kuvasi mitä hänen elämäässän tapahtui kirjailijan uran aikana.

Minä aloitin Päätalon kirjojen lukemisen koulupoikana ja myöhemmin pyysin uuden Päätalokirjan joko isänpäivän lahjaksi tai joululahjaksi. Moni kyllä ihmetteli, miten minä jaksan lukea sellaisia kirjoja, mutta minulla oli siihen vakiovastaus: Jos Päätalo jaksaa sellaisia kirjoja kirjoittaa, niin kyllä minä jaksan ne lukeakin. Olihan se välillä aika huvittavaa, kun kerran vuodessa ilmestyvässä kirjasarjassa Päätalo ei päässyt oman elämänsä kuvauksessa vuottakaan eteenpäin.
[Edited]
_________________________
Pohjalainen on kaukaa viisas ja läheltä komea

Alkuun
#129606 - 15-09-2007 13:37 Re: Pesäpalloilijan kirjallisuuspalsta
zala Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 14-08-2006
Viestejä: 9092
Loc: h Ness
Nyt muistankin, sen aloittamani kirjan nimi on Ihmisiä telineillä. Ei taida kuulua Koillismaa-sarjaan, muistaakseni siinä kerrottiin jonkin rakennustyömaan oloista ja työntekijöiden elämästä jossakin eteläisessä osassa Suomea.
_________________________
which witch watch which watch?

Alkuun
#129607 - 15-09-2007 13:42 Re: Pesäpalloilijan kirjallisuuspalsta
pässiniemi Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 13-10-2006
Viestejä: 3488
Zala muistaa oikein, eli Ihmisiä telineillä oli Päätalon esikoisteos, joka ilmestyi 1958. Se kuuluu oikeastaan Juuret Iijoen törmässä, sillä kirjassa esiintyvä rakennusmestari muistuttaa "hämmästyttävästi" Kalle Päätaloa. Päätalo jätti ao. vaiheen kuvaamatta elämäkertasarjassaan ja kertoi, että ao. vaiheet on kerrottu tässä kirjassa. Eteläinen Suomi on tässä tapauksessa Tampere, jossa Päätalo vietti lyhyttä Taivalkoskelle paluuta lukuunottamatta lopun elämänsä.
[Edited]
[Edited]
_________________________
Pohjalainen on kaukaa viisas ja läheltä komea

Alkuun
#129608 - 15-09-2007 13:46 Re: Pesäpalloilijan kirjallisuuspalsta
Kaptah-I Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 25-07-2006
Viestejä: 5862
"Kevyemmästä kirjallisuudesta ottaisin Donald E. Westlaken veijariromaanit."

Nyt katson Sinuhen lukematta jättämistä läpi sormien. Olen ehdoton Weslake-fani. Erityisesti Dortmunderin kopla miellyttää.

Toinen kevyempi suosikki on Rex Stout (Nero Wolfe -kirjat). Päätalon Iijoki-sarja (se pääteos) alkaa kirjalla Huonemiehen poika ja jatkuu 26? teoksella. Suosittelen vaikka se tuntuukin mahdottomalta.

[Edited]
_________________________
Komiat pärjää aina.

Alkuun
#129609 - 15-09-2007 15:50 Re: Pesäpalloilijan kirjallisuuspalsta
Petsku72 Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 02-08-2007
Viestejä: 99
Päätalon tuotanto voisi olla oma valintani saarelle. Tosin tuo Iijoki-sarja on luettu läpi jo pariin kertaan
Alkuun
#129610 - 15-09-2007 16:53 Re: Pesäpalloilijan kirjallisuuspalsta
palokärki Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 28-06-2006
Viestejä: 5398
Loc: Hki
"Jos pitäisi ottaa autiolle saarelle muutamia kirjoja, mitä valitsisitte?"

Helsinkiläisenä ensimmäinen valintani on tietenkin Kjell Westön: Missä kuljimme kerran. Linnan Pohjantähti-trilogia kelpaa täällä mainituista myös. Ja ulkomaan kirjallisuudesta John Irvingin Ystäväni Owen Meany. Ja autiolle saarelle sopisi mainiosti myös teemansakin puolesta Erlend Loen romaani L.

Siinä nyt ensi alkuun.

Alkuun
#129611 - 15-09-2007 18:05 Re: Pesäpalloilijan kirjallisuuspalsta
Poikkipolun Pinkoja Poissa.
Member


Rekisteröitynyt: 15-08-2006
Viestejä: 79
Kyllä täytyy tunnustaa, että autiolle saarelle ottaisin mukaani Orvokki Aution
Niin, ja tietysti koko hänen tuotantonsa...

Pesärikkohan sisältää romaanit:
Viistotaival, Kotipesä ja Merkki päällä

Ja jos pitäisi joku jäbä ottaa, ottaisin Antti Tuurin tietenkin. Siellä voisi syntyä sitten vaikka uusia opuksia

Alkuun
#129612 - 15-09-2007 18:24 Re: Pesäpalloilijan kirjallisuuspalsta
pässiniemi Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 13-10-2006
Viestejä: 3488
No kyllä Orvokki Autionkin kirjat on tullut luettua...
_________________________
Pohjalainen on kaukaa viisas ja läheltä komea

Alkuun
#129613 - 16-09-2007 00:04 Re: Pesäpalloilijan kirjallisuuspalsta
zala Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 14-08-2006
Viestejä: 9092
Loc: h Ness
Olettekos lukeneet Tauno Yliruusin kirjoittamaa kirjaa Rikosetsivien vapaapäivä?

Kyseessä on ns. suljetun paikan mysteeri, vai miksi sitä kutsuisi. Samaan "genreen" kuuluu esim Agatha Christien teokset Idän pikajunan arvoitus sekä Kymmenen pientä ne.e.ke.ripoikaa. Rikos tapahtuu paikassa jossa on tietty määrä ihmisiä rikoksen tapahtumahetkellä ja alue on syystä taikka toisesta eristyksessä muusta maailmasta: kukaan ei sinne pääse eikä kukaan pääse sieltä pois.

Tämäntyyppissä kartomuksissa lukijalle esitellään kaikki paikallaolevat ihmiset sekä tietysti myös rikos itse. Lukija saa haasteen: ratkaisu käy ilmi toki aikanaan, mutta lukijakin voi itse mielessään päätellä syyllisen, koska periaatteessa kaikki johtolangat esitellään kirjan teksteissä (yhtenä mahdollisuutena toki esitellään se, josko rikoksen olisikin tehnyt joku ulkopuolinen joka olisi onnistunut saapumaan alueelle tekemään rikoksen: tällaista ratkaisua lukija ei toivo, se ei ole tyydyttävä ratkaisu, koskapa juonen ja tarinankerronnan kannalta se olisi liian helppo).

Idän pikajunan arvoitus -kirjassa lukija ei käytännössä voi päätellä rikoksentekijää, koska loppuratkaisussa Hercule Poirot kertoo yhden oleellisen johtolangan, jonka hän sattui tietämään ja joka ei tullut ilmi kuulusteluissa (joiden kuvaamista kirja suurelta osin onkin), mutta jota lukija ei millään voi olla perillä tästä tiedosta joka Poirotilla oli. Niinpä tässä tapauksessa lukija voi vain ihastella Poirotin työskentelyä, mutta ei voi verrata itseään Poirotiin, olisinko keksinyt vastaavan itse.

Mielestäni Rikosetsivien vapaapäivässä Yliruusi onnistuu tässä mielessä paremmin kuin Chritie klassikkoteoksessaan. Suosittelen.
_________________________
which witch watch which watch?

Alkuun
#129614 - 16-09-2007 00:35 Re: Pesäpalloilijan kirjallisuuspalsta
Kaptah-I Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 25-07-2006
Viestejä: 5862
"Olettekos lukeneet Tauno Yliruusin kirjoittamaa kirjaa Rikosetsivien vapaapäivä?"

Otan luettavien listalle. Joitakin vuosia sitten matkustin työn merkeissä Wienistä Bucharestiin. Vaikka tämä juna ei ollutkaan se oikea "Orient Express" (se kai lopetettiin kylmän sodan aikana) samoilla kiskoilla mentiin. Väkisinkin kävi mielessä Agatha Christien teos.
_________________________
Komiat pärjää aina.

Alkuun
#129615 - 16-09-2007 01:20 Re: Pesäpalloilijan kirjallisuuspalsta
Huhu Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 11-02-2002
Viestejä: 869
Loistava aihe!

Minulle uppoaa parhaiten historialliset romaanit. Pohjantähti-trilogia on uskomattoman hieno esimerkki tällaisesta. Lukkarikeskustelun puolella tulin maininneeksi myös Leon Urisin. Amerikanjuutalainen Uris kirjoitti mm. monia juutalaisaiheisia teoksia, kuten Exodus ja Mila 18, joista jälkimmäinen kuvaa Varsovan ghetton elämää (vai pitäisikö sanoa kuolemaa) *****-Saksan vallan alla.

Huomasin muuten juuri, että romaanin Exodus pohjalta on tehty myös elokuva. Pitääkin hommata se katsottavaksi, vaikka arvattavasti petyn siihen...

Veikko Huovinen on myös mainittava, eikä vain sen takia, että olen alkujaan kotoisin samalta paikkakunnalta. Lyhyissä erikoisissa on uskomattomia pätkiä, ja monista voi vain ihmetellä, mistä aihe moiseen on tullut. Päiväkirjoissaan Huovinen on viitannut muutamaan "erikoiseen", ja niiden syntyyn aivan arkisesta tapahtumasta. Monilla on toki yhteiskunnallinen pohja, mutta näistäkään kaikki eivät avaudu ainakaan itseni ikäiselle lukijalle, joka ei ole 60-70 -lukuja elänyt. Joistakin tietysti tajuaa, mistä on kyse.

Jossain vaiheessa tuli lueskeltua myös Remeksen kirjoja, ja siinähän se aika vierähti niitäkin lukiessa.

Sinuhe jos mikä on historiallinen romaani, mutta se on minulle toistaiseksi aivan tuntematon suuruus. Olen pitäytynyt tähän asti lähinnä viimeisimmän vuosituhannen historiassa. Ehkäpä tuohonkin tulee tartuttua aiheen virittämänä.

Mutta tällä hetkellä olen erityisen iloinen siitä, että minulla on vielä monta Urisin kirjaa tyystin lukematta. Joskus olen muuten haaveillut, että voisi pyyhkiä mielestä Pohjantähti-trilogian tapahtumat kokonaan, ja voisi sitten lukea sen uudestaan "ensimmäisen kerran"...


EDIT. Hahahaa!! Nat.si on täällä kirosana. Olisihan se pitänyt arvata.
[Edited]

Alkuun
#129616 - 16-09-2007 08:02 Re: Pesäpalloilijan kirjallisuuspalsta
pässiniemi Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 13-10-2006
Viestejä: 3488
Huhulle: Mika Valtari kirjoitti Sinuhe Egyptiläisen toisen maailmansodan aikoihin. Vaikka tapahtumat sijoittuvat Egyptin historiaan, niin siinä on erittäin paljon ajatonta viisautta joka on yleispätevää tälläkin vuosituhannella.

Antti Tuuri kertoo kirjassaan Kuinka kirjoitan romaanin - kirjojen viidestä tasosta:

1. kertomuksen taso, eli tapahtumien taso
2. ihmissuhteiden taso
3. yhteiskunnallinen taso
4. oikeudenmukaisuuden taso
5. henkinen taso

Hyvän kirjan tunnusmerkit täyttyvät kun kirjassa löytyvät kaikki nämä tasot. Sinuhe egyptiläinen on hyvä esimerkki siitä.
[Edited]
[Edited]
_________________________
Pohjalainen on kaukaa viisas ja läheltä komea

Alkuun
Sivu 1 / 12 12345>Viimeinen »


Moderaattori:  sportadmin 
Siirry

Generated in 0.031 seconds in which 0.003 seconds were spent on a total of 15 queries. Zlib compression disabled.