Elokuva/Fiktio

Takaisin

Berliinin raunioiden keskellä

(Foreign Affair, USA 1948, 116')

Sunnuntaina 11.10. klo 10.50

Komedia miehitetystä Berliinistä, missä amerikkalainen moraalinvartija joutuu keskelle kiihkeää kolmiodraamaa selvittäessään kabareelaulajattaren ja korkea-arvoisen jenkkiupseerin suhteita.

Eurooppalainen, natsi-Saksasta paennut ja Yhdysvaltoihin kotiutunut Billy Wilder oli jokseenkin ainutlaatuisessa asemassa Hollywoodin lukuisten emigranttien joukossa. Wilder pysyi jollakin tapaa sekä eurooppalaisena että amerikkalaisena mutta samalla myös molempien ulkopuolisena, pystyen tarkkailemaan sekä Euroopan että Amerikan yhteiskuntia, kansallisuuksia, tapoja ja ismejä pirullisen oivaltavasti ja herkullisen satiiriin keinoin.

Tämä Euroopan ja Amerikan vastakkainasettelu näkyy jopa kiltin romanttisessa komediassa kuten Kaunis Sabrina. Poliittisesti se on puhtaimmillaan Wilderin varhaisessa käsikirjoituksessa Ernst Lubitschin Ninotchkaan, mutta erityisen selkeästi se näkyy Wilderin kahdessa Berliini-komediassa. Niistä jälkimmäinen, Yks' kaks' kolme, on verrattomasti kuuluisampi mutta esityksensä ansaitsee myös sitä vuosia edeltänyt Berliinin raunioiden keskellä, joka valmistui vain kolme vuotta toisen maailmansodan päättymisen jälkeen.

Siinä saksalainen Wilder Amerikassa palaa amerikkalaisena Wilderinä Saksaan. Kohtalotoverinaan hänellä on elokuvan toinen naispääosan esittäjä Marlene Dietrich.
Kyyninen satiiri kertoo miehitetystä ja raunioiksi pommitetusta Berliinistä, jossa voittajat suoranaisesti riistävät voitettuja. Häviäjät puolestaan yrittävät selviytyä voittajien moraalittomuutta hyödyntäen.

Tämän opportunismin, korruption ja moraalittomuuden keskelle saapuu vanhapiikamainen, nimeään myöten viileä kongressinedustaja Phoebe Frost (Jean Arthur). Hän on tullut tutkimaan miehitysarmeijan ja byrokratian epäkohtia, ja kiinnostuu erityisesti yökerholaulajasta (Marlene Dietrich), jonka väitetään olleen natsirikollisen rakastaja ja elävän nyt amerikkalaisen upseerin siivellä. Frost ei kuitenkaan tiedä että tuo mustaan pörssiin sotkeutunut upseeri on juuri hänen avustajansa, kapteeni Pringle (John Lund).

Jälleen kerran Wilderin satiiri sivaltelee laajalle mutta aina tarkasti maalinsa osuen. Osansa saavat militarismi, patriotismi ja opportunismi, saksalaisuus ja amerikkalaisuus, totalitarismi samoin kuin demokratian pakkosyöttö. Wilder suhtautuu kyynisesti näihin kaikkiin, sillä hänelle ainoa oikea ismi humanismi. Hitunen tervettä järkeä ja suvaitsevaisuutta auttaa pitkälle ihmisten niin hankalassa yhteisolossa, tuntuu Wilder tällä ja niin monella muulla elokuvallaan sanovan.

Takaisin

O: Billy Wilder.
N: Jean Arthur, Marlene Dietrich.

Lue Billy Wilderin ohjaajaesittely



Lue lisää Billy Wilderista (englanniksi)