Tiede

Takaisin

Tutkiva juttu: Tyhmä liikenne

Torstaina 29.10.2009 klo 20.00, uusinta la klo 16.50

Miten liikenneruuhkista ja -onnettomuuksista voisi päästä eroon? Koska ajamisen voi jättää älykkään auton harteille? Tutkiva toimittaja Ella Kanninen juuttuu ruuhkaan.

Vuonna 2008 tieliikenteessä kuoli lähes kolme ja puoli sataa ihmistä. Isojen kaupunkien liikenneruuhkat näyttävät vain pahenevan tulevaisuudessa. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla liikenteen arvellaan kasvavan jopa 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Tieliikenne näyttää hyvin tyhmältä asialta.

Toimittaja Ella Kanninen hyppää auton rattiin ja ottaa selvää miten tieliikenteeseen saisi enemmän älyä. Miten uusi tekniikka voisi auttaa ongelmien ratkaisussa?

Tekniikkaa käytetään monin tavoin liikenteen seuraamiseen ja ohjaamiseen. Esimerkiksi Tiehallinto seuraa liikennettä satojen sääasemien ja kameroiden välityksellä, ja toimittaa tietoa eri keinoin autoilijoille. TMC-tietoa välittävällä navigaattorilla autoilija puolestaan saa ajantasaista tietoa kelistä, ruuhkista ja tietöistä - ja jopa porojen liikkeistä.

Autoissa on puolestaan erilaisia älykkäitä järjestelmiä. Esimerkiksi ajovakauden hallinta -järjestelmä on vakiovaruste useissa uusissa autoissa. On arvioitu, että tulevaisuudessa autojen älykkäät järjestelmät - esim. ajovakauden hallinta, kaistavahti, törmäyksen esto jne. - voisivat vähentää Suomessa liikennekuolemia jopa 40 prosentilla.

Asiantuntijoiden mukaan tulevaisuudessa autot ja infrastruktuuri keskustelevat keskenään. Vaaratilanteen havainnut auto voi varoittaa paikalle saapuvaa autoa hyvissä ajoin ennen kuin kuljettajalla on edes aavistusta vaarasta. Mutta koska tämä tapahtuu? Koska ajamisen voi jättää älykkään auton harteille?

Ohjelman juontaa Ella Kanninen, ja sen on ohjannut ja käsikirjoittanut Harri Alanne. YLE Teema -kanavalle ohjelman on tuottanut YLE Oppiminen ja tiede.

Takaisin