Skip navigation.
Home

Miesten sarjassa ei ensimmäistä palkintoa

Miesten sarjassa ei jaettu ensimmäistä palkintoa lainkaan. Naisissa voittaja kyllä löytyi ja lisäksi jaettiin kaksi toista palkintoa.

NAISET:
1. Tiina-Maija Koskela
2. Mia Heikkinen ja Jeni Packalen
3. Jenni Lättilä

MIEHET:
1. -
2. Timo Riihonen
3. Jussi Ziegler

Lisäksi jaettiin useita erikoispalkintoja.

Tunnustuspalkinto 1.500€ Melis Jaatinen ja Kajsa Dahlbäck
1.500€ erinomainen välieräsuoritus Kajsa Dahlbäck
1.500€ nuori lupaus Elisabeth Lipinsky
1.000€ jatko-opintoihin Laura Vire
2.000€ erikoispalkinto Ilona Jokinen
1.000€ erikoispalkinto Olli Brummer
1.000€ erikoispalkinto Melis Jaatinen

Paljon onnea kaikille voittajille!

ihan päin seiniä

Taas on tuomaristo puhunut, mutta mutinat ei pääty tähän.
Jussi Zieglerin jättäminen komanneksi oli taas kerran oikeus murha, mutta ei ensimmäinen kilpailuiden historiassa.
ONNEA JUSSI: SINÄ OLIT PARAS! Muut miesten sarjan finalistit olivat pelkkiä statisteja häneen verrattuna.
Vastaavasti naisten sarjassa Kajsa Dahlbäckin jättäminen palkinnoilta oli täydellisen ammattitaidottomuuden riemuvoitto tuomaristolta. Tähän kykenee vain suomalaisen laulukilpailun suomalainen tuomaristo. "Kyyhkynen kylpee edelleen kuopassaan"

Olen täysin samaa

Olen täysin samaa mieltä!!
Jussi Zieglerin jättäminen kolmanneksi kertoo miten tuomaripeliä meillä Suomassa pelataan!
Riihosen laulaminen ei yllä lähellekään Zieglerin tasoa.
Osittain tämä johtuu tietysti ikäerosta, mutta se ei olisi oikeuttanut tällaiseen ratkaisuun. Riihosella on laulajanura vielä edessään, mutta Zieglerillä se on juuri alkamassa.

Pidän Ziegleriä parempana laulajana kuin viime kilpailuiden voittajaa Markus Niemistä...ja tällä kertaa se riittää vain kolmanteen sijaan, saanen naurahtaa.
En halua millään tavoin haukkua Riihosta, mutta jokaisen erän seuranneena Ziegler kyllä onnistui joka tavoin tarkasteltuna paremmin.

Jussi Ziegler on meidän katsojien ehdoton ykkönen miesten sarjassa!

murinaa...

Kyllä oli tilanne nyt niin, että naisten sarjassa oli monta paremapaa laulajaa kuin miesten sarjassa. Tulos oli oikeutettu. Ja hienoa että myös Ilona Jokinen sai palkinnon, koska hän on hieno laulaja. Tiina-Maija ansaitsi voittonsa. Hän oli selvästi finaalin varmin laulaja. Kilpailun ajan ihmettelin välillä tuomariston valintoja, mutta onneksi lopuksi tekivät varsin oikeutettuja päätöksiä.

Ziegler paras?

Minusta Zieglerin laulu oli sielutonta. Hän vain lauloi, mutta sanoma jäi ainakin ruudun välityksellä sanomatta...

Joopa joo

Miehien sarjan ykkössijan jakamatta jättäminen oli siinä mielessä oikein (taas), että se tasoa voi siten verrata naisten sarjaan. Tosin siksi myös ainakin kakkossija olisi pitänyt jättää jakamatta.

Taso ei kyllä kokonaisuutenakaan ollut kovin hurja - kikkailulaulajia oli taas paljon, "puhdasta" maneerivapaata laulamista kuuli vähemmän. Suurimman vaikutuksen minuun teki Jenni Lättilän suuren luokan äänimateriaali - tulevaisuudessa kuullaan vielä!

Jussi Ziegler oli maneerilaulaja pahimmasta päästä, näitä ääntään kireällä singuttajia meillä suomessa riittää. Välieriä en tosin seurannut, jospa Jussi on siellä laulanut rennommalla äänenmuodostuksella? Naisten voittajaa en ymmärrä - neutraali laulaja, kuten ammoin kisat voittanut Pia Freund. Persoonallista laulajatähteä tästä laulajattaresta ei tule, kuten ei Piastakaan.

Tóivottavasti äskeisen

Tóivottavasti äskeisen kirjoituksen kirjoittaja on vielä elossa silloin kuin Tiina-Maija tekee karriäriä maailmalla...

miehistä paras

Ziegler oli finaalissa mieslaulajien kypsin taiteilija ja osaavin laulaja - miten syvältä koskettikaan sieluani hänen esityksensä! Tämä mies ei ole ehkä saanut luonnonlahjana samanlaatuista ääntä kuin vielä nuori basso, mutta hänen kehityksensä on ollut mahtava!
Tuomariston päätöstä jättää ensimmäinen sija jakamatta ei voi muuta kuin ihmetellä.

Timo Riihosen 2.palkinto ei

Timo Riihosen 2.palkinto ei ole missään tapauksessa perusteltu, varsinkin jos verrataan naisten sarjaan niin kuin ilmeisesti tehtiin. T. Riihonen ei yllä lähellekään naistan sarjan Packalénia ja Heikkistä.

Toisaalta toisen palkinnon saaneisiin naisiin voisin hyvinkin verrata Zieglerin suoritusta. Miesten puolella olisi pitänyt J.Ziegler asettaa 2.sijalla ja T.Riihonen korkeintaan kolmannelle sijalle.

Onnea Tiina-Maija!

Oikea tyttö voitti - ja sait juuri uuden ihailijan!

johdonmukaisuutta kaivattais

Kieltämättä hieman kummallinen olo tuomariston päätöksestä minullakin. En tosin seurannut välieriä kovin tarkasti ja tuomaristohan joutuu arvioimaan koko kisaa. Lied-piano ja ooppera-aaria-orkesteri -yhdistelmät ei ole mikään helppo lähtökohta eri äänien vertailulle. Arviointiperusteissa pitäis kuitenkin olla johdonmukainen niin naisten kuin miesten sarjassa, olivatpa ne sitten mitä tahansa.

Naisista olisi voinut pelkän finaalin perusteella palkita ihan kenet vain. Mutmut... jos miesten puolella Riihonen sai nostetta äänimateriaalin ja kehityspotentiaalin perusteella, niin samaa periaatetta olis pitänyt ehdottomasti soveltaa myös naisiin! Voittajasta ei olis mitään epäselvyyttä silloin, eli koko porukan esittäväksi taiteilijaksi nimeän Jeni Packalenin. Koko olemus, ilmeet, vaatetus, kaikki viimeisen päälle mietittynä, mutta silti verrattoman spontaani esittäjä!

Jos haettiin ns. "valmista" laulajaa, Koskela oli luonteva valinta. Mutta silloin ehdottomasti myös Ziegler miesten ykkönen!

miesten palkintojen järjestys

Samaa mieltä edellisen kanssa. Olisi annettu Timo Riihosen kypsyä rauhassa - varsinkin toinen aaria finalissa ei vastannut tätä palkintosijaa.. Onko joku pakko saada mahdollisimman pian yksi ihana suomalainen basso palkintopallille?
Jussi Zieglerin ja orkesterin yhteistyöskentely ei aina ollut saumatonta, mutta kenen tulee seurata ketä? Kaikessa muussa esitys ansaitsi ainakin toisen - ellei sitten ensimmäisen sijan.

Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan

Ensiksikin, laulukilpailuissa on ymmärtääkseni miesten ja naisten sarjat juuri sitä varten, että mies- ja naislaulu poikkeavat jonkin verran toisistaan. Siksi on käsittämätöntä, että jos miesten sarjan yleinen taso ei noussutkaan naisten sarjan tasolle, alennetaan nämä mukaan uskaltautuneet miehet eri kategoriaan vain ja ainoastaan sen vuoksi, että muut miehet eivät olleet ns. tarpeeksi hyviä. Aivan kuin olympialaisissakin jätettäisiin voittaja palkitsematta, jos muista ei ollut voittajalle kunnon vastusta!

Toinen asia, joka väistämättä nousee mieleeni kisaa seuranneena on, että tämä ei kai sentään ole Timo Mustakallio -laulukilpailu vol 2? Siis ymmärtääkseni Lappeenrannan laulukilpailussa haetaan nimenomaan "parasta" laulajaa, eikä Mustakallio-laulukilpailun tapaan parhaan potentiaalin ja materiaalin omaavaa laulajaa. Siksi käsittämätön oli tuomariston päätös, ettei miesten kilpailun puolella selvästi pisimmälle laulajana edennyttä Jussia Ziegleriä palkittu ensimmäisellä palkinnolla. Kuka mies enää uskaltautuu jatkossa lähteä mukaan Lappeenrantaan, jos palkinnon saaminen riippuu sekä Mustakallio-kilpailun tavoin potentiaalista että myös kilpailun yleisestä tasosta? Tällaisilla nahkapäätöksillä syödään kilpailun uskottavuutta sekä suuren yleisön että potentiaalisten kilpailijoiden keskuudessa, millä voi olla pidemmän päälle epäsuotuisat vaikutukset kilpailun elinvoimaisuuden kannalta.

Ja mitä tulee viestin otsikkoon, haluan vain todeta, että monet suomalaiset maailmanluokan karriääriä luoneet laulajat eivät liioin ole tulleet uransa alkuvaiheissa tunnustetuiksi omassa maassaan. Ymmärtääkseni esim. Jorma Silvasti, Juha Uusitalo, Peter Lindroos tai liioin Tom Krause eivät ole juurikaan kilpailumenestyksellä Suomessa päässeet juhlimaan, ainakaan Lappeenrannassa, jos kilpailumenestys nyt ylipäätään käy julkista tunnustusta mittaavasta muuttujasta.

Tulkinnan tärkeys

Jussi Zieglerin ongelma on jo aiemmin mainittu sieluttomuus. Hän on parhaimmillaan erinomainen baritoni ja ihan hyvä tulkitsija, mutta joskus ääni vielä karkaa omituisiin paikkoihin ja tulkinta jää pinnalliseksi. Posan kuolinkohtauksesta ei ainakaan minulle välittynyt lähestyvän kuoleman tunnelma, mikä oli harmillista.

Mitä Riihoseen tulee, hänen tekniikkansa on toki vielä keskeneräinen, mutta tulkinnallisesti hän teki koko kilpailun ajan paljon kiinnostavamman vaikutelman kuin Ziegler. Muistattehan, että kilpailun sijoituksiin vaikuttavat myös alkuerät ja välierät, ei pelkkä finaali, niinkuin joka vuosi monet tuntuvat kuvittelevan.

Jeni Packalen olisi voinut minun puolestani vaikka voittaa: hän oli ainoa naisten sarjan laulajista, joka todella sai kyynelet silmiini silkalla kaiken läpäisevällä upeudellaan.

Lisäys Ziegleristä

Niin, se unohtui sanoa, että tulkinnan hämäryyden lisäksi kolme väärää sisääntuloa keskeisessä baritonirepertuaarin aariassa on vähän liikaa Lappeenrannan tasoisessa finaalissa. Riihonen ei kyllä mokannut kertaakaan, niinkuin joku käsittämättömästi väitti.

sopii tarkistaa partituurista

Jos Riihonen ei osaa partituuria, ei sitä taida osata kirjoittajakaan, joka väittää ettei hän "mokannut"!
Suosittelen vaikka kirjastosta Osminin aarian nuottien lainaamista ja asian tarkastamista. Ja montakohan oikeaa ääntäkään Riihoselta tuli Osminin lopussa, kun oli poika parka ihan puhki.
Ziegler oli ainoa voittajatason laulaja miesten sarjassa ja piste.
Kun kerran sarjat on erotettu ei ole tarkoituksen mukaista niitä verrata. Jos tuomaristo ei löydä voittajaa, pitää tuomaristo laittaa koulun penkille. Miesten sarjan palkintoratkaisu oli juuri sen näköinen kuin voi sisäänlämpiävältä suomalaiselta laulukoulutukselta odottaakin.

Riihosen "mokista"

Mä en mokia laskisi sinänsä, mutta Riihosen Fiescossa oli parikin rytmivirhettä aarian loppuosassa.

Palkinnot on jaettava

Miesten ensimmäisen palkinnon jakamatta jättäminen ei tule houkuttelemaan lisää miesosallistujia kilpailuun vaan pikemminkin vähentää heitä entisestään.

Yleisön eteen tulo jo kertoo paljon...

Kyllä se, miten laulaja marssii framille kertoo paljon persoonasta. Paikalla olleena alku- ja välierissä kiinnitti huomiotani Jussin marssiessa näyttämölle, seikka, että hän katsoi takaseinää. Kasvot yleisöön päin tullaan sisälle! Sama vielä finaalissa. Jussi on estynyt jossain määrin ja näin hän ei kykene välittämään kuulijalle laulun tunnelmia, vaan emotionaalinen verho on välissämme. Lauluteknisesti hän oli kypsempi Riihosta, mutta jälkimmäistä kuuntelisin konsertissa mieluummin. Zieglerin esiintyessä olen aina vaivautunut. Näin kävi mm. Sibelius laulukilpailussa.

nimim. kilpailukonkari katsomosta

sielujen kielet

Mielenkiintoista, ettei kilpailujen baritonin laulu tavoita toisten sielujen kieliä ollenkaan - ehkä niitä vain ei ole (viritetty?). Meitä muita on tarpeeksi. Hienoa, että ei ole pelkästään erinomainen basso varttumassa, vaan jo esiintymiskypsä baritoni, jonka laulusta tulemme nauttimaan. Sääli, etteivät siihen kaikki pysty, mutta meitä on moniksi ja tietysti on kysymys myös makuasioista, ei vain osaamisesta.
Naiset olivat uskomattoman hyviä - heidän kohdallaan ei tuomariston tehtävä ollut todellakaan helppo. Saivatpa kuitenkin neljä finalistia sijoitetuksi palkintosijoille. Basson 2. palkinto on O.K. baritonin 3. ei.

vielä mokista..

Riihosen toisessa aariassa oli muutakin kehittämisen varaa kuin rymin tarkkuus. Tuntui, että tässä vaiheessa alkoi "uhkaava" ensimmäinen sija jännittää tai stten aaria ei vain ollut vielä esityskunnossa, myös saksankielen sujuvuus haapersi. Näin nuorella kaverille saa näin ollakin - mutta Zieglerin kolmanteen sijaan suhteutettuna rupeaa pakostakin -eikä kuitenkaan niin mielellään- arvostelemaan suoritusta.

Kiitokset rohkealle ja oikeudenmukaiselle raadille

Koko kilpailun kuunnelleena voi vain ihailla juryn tarkkaa huomiokykyä ja rohkeata tulevaisuuteen tähtäämistä.

Lukuisista hyvistä sopraanoista ja mezzoista löytyivät tässä kilpailussa parhaiten menestyneet. Koska kaikki kilpailusuoritukset vaikuttavat lopputulokseen on vain loppukilpailun kuulleiden joskus vaikea ymmärtää kilpailun raatia. Minä ihailen heidän ammattitaitoaan.

Jenni Lättilä on hieno Wagner-laulajatar, varmasti hänellä on muitakin puolia laulussaan. Jeni Packalen on loista ja Tiina-Maija Koskela tulee menestymään urallaan. Onnea heille!!

terveisin LPR

Kyllä mä uskon, että

Kyllä mä uskon, että miehiä löytyy kisoihin jatkossakin.

Lappeenranta ponnahduslautana

Pitää muistaa, että kisan tärkein funktio on lopulta se, kuinka moni finalisteista jatkossa luo uraa esiintyvänä taiteilijana. Mitä useampi, sen parempi. Viimekädessähän "paremmuusjärjestykseen" asettelukin on makukysymys ja yksi tykkää äidistä, toinen majoneesista ja kolmannen mielestä vain koneteholla on merkitystä...
Toivottavasti näiltä lauluareenoilta saadaan uusia, mahdollisimman monipuolisia tulkitsijoita myös poikkitaiteellisemmille areenoille, kuten musikaaleihin, kabareihin, tangomarkkinoille ja hevibändeihin. Mistään idolsistahan tässä ei ole kyse ja itsensä ilmaisemisen taito on jokaisella hanskassa, sen kuuli radiostakin.
Mikko-Oskari Koski

inhimillisyytta!

Seuratessani naita kommentteja totean, ainoana(?)en-ammattilaisena, etta samasta laulajasta ja hanen suorituksista voi ilmeisesti olla aivan vastakkaisia mielipiteita ja arvostuksia. Jussin laulu on esimerkikisi koskettanut monen sydanta, toiset puhuvat hanen sieluttomuudestaan. Okei.
Mika minua todella inhottaa on se tyyli, milla jotkut kirjoittavat.
Haloo, kyse on ihmisista, jotka ovat antaneet parhaansa.
Miten te voitte arvostella heita, kuin he olisivat karjaa naytelyssa (vaikka en kannusta sitakaan, etta elaimista puhuttais talla tavalla)
Sorry, but to put it straight: I'm kinda pissed about this.

terveisiä etelä-saksasta

Täällä sitä seurataan mielenkiinnolla keskusteluja, vaikka toissapäivänä oli vain harmaa aavistus siitä, mikä moinen blogi on!
Yhden finalistin äitinä olen jäävi arvostelemaan laulajia varsinkin, kun saatoimme kuunnella täällä vain välierien näytteet digiradiosta sekä finaalin suorana lähetyksenä, johon neljännen aarian aikana ilmestyi kuvakin. Totean vain, että huipulla tuulee. Täytyy olla vahva ihminen, että kestää riepottelut ja säilyttää taiteilijalle tarpeellisen herkkyyden sekä pysyy uskollisena itselleen.
Ihailen jokaikisen finalistin suoritusta !
HYVÄ SUOMI -
BRAVO KAIKKI NUORET SUOMALAISET VALIOLAULAJAT !
Marjatta Ziegler

Anteeksi

Anteeksi. Tuo viimeinen lause lipsahti, ottaisin sen takaisin, jos voisin. Se ei ole paikallaan.

Ei minusta kyllä olisi...

...lavalle menijää tuollaiseen kilpailutilanteeseen eikä varsinkaan lukemaan näitä verkkokommentteja. Ihailen jo tästäkin syystä osanottajia.

Olen todella kiitollinen siitä, että pääsen näitä taiteentekemisen kivisellä tiellä seuraamaan edes pienen hetken. Minulle ei oikeastaan juuri merkitse se, kuka lopulta voittaa - vaikken voiton merkitystä ja sen tavoittelua vähätelläkään halua.

On hienoa seurata laulajia omassa kehityksessään. Olen monia Lappeenrannan osallistujia vuosien mittaan jäänyt seuramaan ihan vain harrastuksesta. Tämänkin vuoden kilpailuista jäi muutama laulaja muistiin: nyt vain valppaana, missä voisin kuulla heitä taas! (Läheskään kaikki eivät kilpailussa sijoittuneet...)

Miesten laulu ja miesten murtomaahiihto samantasoista Suomessa

Kilpailuissa on lupauksia, mutta ei kansainvälisiä tähtiä. tähän on nyt tyytyminen. Tämä tuomariston huolestunut toteamus jättäessään 1. palkinnon jakamatta.

Toisaalta ei naisten korkeushypyssäkään jätetä 1. palkintoa jakamatta,vaikka tulostaso jää kauaksi jälkeen miesten tasosta. Jokuhan on aina silti naisistakin paras.

Jos ei 1. palkintoa katsottu voitavan jakaa, niin tuomareitten ammatti-ihmisinä (?) olisi pitänyt olla päästämättä ketään miestä loppukilpailuun.

Tätä samaa keskustelua muuten käytiin taannoin viimeisistä kapellimestarikilpailuissa, joissa jätettiin 1. palkinto jakamatta.

Mielipide

Haluan lämpimästi onnitella kaikkia finalisteja hyvästä suorituksesta.

Mielestäni 1. sijan jakamattajättäminen on sadistista toimintaa, jossa tuomaristo nostaa itseään jalustalle nuorten lupauksien kustannuksella. Koska äänenmurroksesta johtuen, miesääni ei todellakaan ole kehittynyt alle kolmekymppisenä samalle tasolle kuin naisääni, on täysin luonnollista, että naiset ovat valmiimpia aikaisemmin. Ja tuomaristo kyllä tietää tämän hyvin. Ainoa ns. valmis miesääni oli baritonilla, mutta tämä onkin jo vuosimallia 75, muilla kilpailijoilla ääni oli vielä kehitysvaiheessa.

Fakta kuitenkin on, että miesfinalistit edustavat ehdottomasti parasta nuorta materiaalia, mitä Suomesta tällä hetkellä löytyy ja heistä kuullaan vielä, lisäksi parilla välierissä pudonneella laulajalla on samanlainen tulevaisuus. Baritoni on jo nyt valmista kauraa Eurooppaan, tenori on samassa tilanteessa parin vuoden päästä ja Bassolla on aineksia supertähdeksi.

Lopuksi voisin sanoa, että katkerat tilitykset joita tässäkin blogin kommenteissa on (enemmän kyllä toisessa streamissa), ovat pääosin pudonneiden kilpailijoiden anonyymiä tilitystä. Klassista musiikkia läheltä seuraavana (vaimo on alalla), tiedän että tämä on valitettavan yleistä ja keskinäinen mollaaminen on niissä piireissä enemmän sääntö kuin poikkeus. Näköjään se ulottuu nykyään myös tällaisille palstoille.

Vielako kiinnostaa?

Mieleen jai pyorimaan viela muutama asia, en tieda, kiinostaako ketaan viela miettia naita asioita...

- mika ihmeen konsumentti-mentaliteetti meilla onkaan, kun puhumme siita, etta joku laulaja ei meita kosketa ollenkaan? Miten voimme leimata hanet sieluttomaksi? Eiko taiteen katsominen ja kuuntelu vaadi hienotunteisuutta ja aktiivisuutta katsojan/kuulijan puolelta? Eiko sen pitaisi olla molemmanpuoleista kommunikaatiota, vuorovaikusta?

Puhuttiin katsomopuolen lannistavasta ilmapiirista aikaisemmassa blogissa.
Jos se on todella ollut sellainen, niin
hyva vaan, etta suomalaista yleisoa ei palkita eika verrata muihin... siina vasta voisi olla hapeamista.

Mita jos me suomalainen yleisokin ottaisimme omaksi tehtavaksemme nostaa laulajien tulkinta- ja esiintymistasoa oltaessamme myontaisempia ja kannustavampia kuin olemme olleet?

Terveisia Vaasasta,
Katri

samaa mieltä

SAMAT SANAT - juuri nämä jutut ovat pyörineet minunkin päässäni. Ihan kuin kaksoissiskoni olisi kirjoittanut tämän...
Terveisiä Stuttgartista,
Laura

VASTAKKAINASETTELUN AIKA EI OLE OHI !!!!

!!!!!!!!!!!!!!------------ÄLÄ MISSAA TÄTÄ---------------------!!!!!!!!!!!
-------------------------UUSINTAOTTELU----------------------

Timo ”IL COMMENDATORE” Riihonen vs. Jussi ”DON GIOVANNI” Ziegler

!!!!!!!!!!!!!!!------TÄSTÄ EI SELVIÄÄ KUKAAN HENGISSÄ-----------!!!!!!!!!

Sibelius Akatemian produktio ”Don Giovanni” Kansallisoopperan Alminsalissa 21., 23. ja 25. tammikuuta.

Mukana myös Lappeenrannasta tutut Olli Brummer, Joonas Eloranta, Mia Heikkinen, Jenni Lättilä.
!!!!!!!----KATSO MYÖS MITEN Olli "DON GIOVANNI" Tuovinen KUOLEE--!!!!!!
-------------Esitykset 19., 22. ja 26. tammikuuta.------------------

t. Jussi Ziegler

Annoitpa vinkin

Kiitos Jussi hienosta ja hyvästä vinkistä. Hyvin ajoitettu esityksenne; nythän teitä hienoja finalisteja on mahdollisuus päästä uudestaan kuulemaan (kaikki joukolla mukaan). Olitte muuten kaikki kilpailijat upeita taiteilijoita; teissä on sitä jotain joka meiltä tavallisilta ihmisiltä puuttuu ja kuitenkin mekin olemme ihan hyviä. Kunnia kaikille! Nimimerkki: Marrastaja

Otsikko toki pitää paikkansa

On vanha viisaus, että kukaan ei ole profeetta omalla maallaan, mutta kirjoittajan antamat esimerkit osuvat jokseenkin harhaan. Mainitut laulajat ovat kyllä saaneet sekä palkintoja kilpailuissa (Silvasti jopa tosi nuorena) että apurahoja ja muuta kannustusta. Sen sijaan huipulle yltäneistä Lappeenrannassa pudonneista voitaisiin hyvin mainita Jukka Rasilainen ja Antti Suhonen.

kapellimestari

Kuka toimii kyseisen produktion kapellimestarina?

kts. www.siba.fi/konsertit

Kapellimestarina toimii Markus Lehtinen.

Don Giovannin kapellimestari

Don Giovanni johtaa markus Lehtinen
T. Laululintu

don giovanni

Kiitos tiedosta, kuullostaa mielenkiintoiselta!

Onko muuten kyseessä sama kapellimestari kuin tuomaristossa, vai sattumalta vain samanniminen?

Vastaus

Sama heppuhan se on.

Sama

Samapa hyvinkin. Etkö jo ole oivaltanut, miten pienet piirit näin pienessä maassa on...

Ja erääseen aikaisempaan kirjoitukseen viitaten, epäilen vahvasti että täällä pudonneet tai pärjänneetkän kilpailijat juurikaan viitsivät kirjoitella. Koirat haukkuu, karavaani kulkee.

Sama on

Sama heppu on kyseessä.

Onnea voittajille...

...ja tuomareille :D
www.lyyrica.org