Skip navigation.
Home

Miksi janoamme elämyksiä?

(YLE Radio 1, ti 23.12.2008 klo 9.06-10.00)

Jouluksi sopii toivoa ainutlaatuisia kokemuksia ja aitoja elämyksiä. Jotkut odottavat salaa ihmeitäkin.

Joulun hittituotteita myydään elämyksellisyydellä. Silti kaikki elämyksellisyys ei ole markkinamiesten lupaamaa pikaelämyksellisyyttä.

Elämys voi myös olla henkilökohtainen, moniaistinen, järisyttävä kokemus, joka jättää ihmiseen pysyvän jäljen. Elämys voi auttaa ihmistä oppimaan ja kasvamaan.

Alvin Toffler ennusti jo 1970-luvulla, että parinkymmenen vuoden kuluttua ihmiset maksaisivat elämyksistä. Tuolloin Tofflerille naurettiin.

Ei naureta enää. Nyt elämyksistä puhuttaessa mieleen tulevat kasvava matkailu, digitaalinen media, viihde- ja kulttuurikeitaat, muotoilu...

Elämystalouden osuus kansantaloudesta on ollut alta kymmenen prosenttia. Siitä uumoillaan uutta viennin veturia. Mutta mitä elämyksistä jää jäljelle, jos kaikesta, mitä maa päällään kantaa, tehdään elämyksellistä?

Markku Heikkisen aatonaaton suorassa seurassa ovat estetiikan tutkija Anita Seppä, taideterapeutti Meri-Helga Mantere, kirjailija Jera Hänninen ja elämysmarkkinoinnin
suunnittelija Marianne Mäkelä.

Onpa aika hurja määrä

Onpa aika hurja määrä virheitä ohjelman esittelytekstissä!