Takaisin
logo
In English

ONNEN PÄIVIÄ - NEUVOSTOLIITTOLAINEN YKSINPUHELU

Onnen päiviäNeuvostoliitossa elämä oli kaksijakoista: oli juhlapuheiden ja paraatien todellisuus ja toisaalta jokaisen ihmisen arkinen elämä. Hyvin harvoin on nähty ja kuultu neuvostoihmisen arjesta yleensä mitään saati sitten mitään niin persoonallista ja omintakeista kuin tässä Vitali Manskin ohjaamassa elokuvassa, jossa kirjalija Igor Jarkevits kertoo monilogina oman tarinansa, joka on samalla kollektiivinen elämäkerta neuvostoihmisen arjesta Stalinin kuoleman ajoilta Neuvostoliiton hajoamisen päiviin.

Kuvamateriaali on mustavalkoista amatöörikuvaa, jossa kamera kieppuu ja heiluu, mutta ehtii silti joka paikkaan taltioimaan kansalaisen elämää. Manski keräsi harrastajakuvaajien materiaalia tuhansia tunteja. Siksi kaikenlaisia elämäntilanteita on tullut mukaan elokuvaan: kamera ottaa osaa kekkereihin, ryypppäjäisiin ja paraateihin, joista se tekee selvää pilaa. Yksi tabu aihe Neuvostoliitossa oli seksuaalisuus, ja sujuvasti elokuva käy käsiksi tähänkin kiellettyyn aiheeseen.

Igor Jarkevitsin kerronta on ironista. Neuvostovallan pyhät asiat käännetään päälaelleen. "Kaikkein neuvostovastaisin teko oli Brezhevin kuolema. Hänen piti olla kuolematon, ja hänen kuolema oli suuri loukkaus kaikkia neuvostoliittolaisia kohtaan. Brezhnev oli pettänyt heidät."

  • Ohjaaja: Vitali Manski
  • Tuotanto: TOO Kinevideostudia MV Studia, Venäjä, 1999

In English In English In English

PRIVATE CHRONICLES, MONOLOGUE

Private ChroniclesPeople thinking about the Soviet Union often conceive certain standard images: big men wearing fur hats who kiss each other on an airport, stern military parades and long queues in front of a store. In Private Chronicles, Monologue, we see a different, less drab image.

From more than five thousand hours of home movies, Vitalij Manskij composed a fictional life story of a Russian young man, who was born in 1961 and died in 1986. On-screen dates distinguish the various parts and guide us through history (Cuba crisis, moon landing, Brezhnev's death), while the stoical voice-over tells us about his personal highs and lows: his first steps as a baby, his parents' divorce, the beach, rock 'n roll, holidays - a lot of holidays -, girls. As is common with home movies, it is a succession of cheerful, pleasant moments, which together bring forth a Russian middle class that saw communism as something happening far away in Moscow.

Back
logo

Päivitys:15.9.2000 U.E.