Takaisin ![]() | |
In English
VALOKUVAAJA![]() Natsien ylläpitämien työ- ja keskitysleirien kuvat tunnetaan kautta maailman ja ne ovat aina olleet mustavalkoisia. Todellisuudessa kaikki värit olivat olemassa myös siellä, missä tunnettiin vain kaksi vastakkaista maailmaa, gheton sisäinen ja ulkoinen, juutalainen ja ei-juutalainen maailma. Mitä nämä mustavalkoiset kuvat ovat meissä saaneet aikaan? Mitä meissä tapahtuu, kun Daavidin tähti saa keltaisen värinsä tai kun gheton lapsilla onkin punaiset lakit? Muuttuuko paha konkreettisemmaksi, todellisemmaksi, vai kenties harmittomammaksi? Näin voidaan kysyä Valokuvaaja- dokumentin äärellä. Dokumentin sadat väridiat löydettiin vasta 1987 wieniläisen antikvariaatin hyllyiltä. Diat oli ottanut Lodzin ghetosta Puolassa saksalainen natsikirjanpitäjä Walter Genewein. Mestariohjaaja Dariusz Jablonskin käsissä ja gheton kauhut koneen juutalaisen tohtorin Arnold Mostoviczin kertojaosuuksin Geneweinin diat alkavat vaikuttavan syväluotauksensa. Kun Spielbergin Schindlerin lista tuli ensi-iltaansa, sitä ehdotettiin osaksi koulujen historianopetusta. Jablonski kuljettaa ajatusta edelleen, sillä niin stillejä kuin elokuvan päärakennusaineet ovatkin, herättävät ne kaiken elävääkin elävämmäksi. Taistelu heijastuu moninkertaisesti kuvattavien kasvoilta. Kuuotanto: Apple Film Production, Puola, 1998.vaajan ja kuvattavien välinen juopa syvenee ja saa tässä tapauksessa uuden mielettömän sisällön, huolettihan Geneweinia eniten filmimateriaalin värintoisto- ongelmat. ''Vihreät ja siniset sävyt häviävät tyystin... hallitseva punaruskea sävytys on häiritsevää'', kirjoittaa Genewein diamateriaalin toimittajalle! Valokuvaaja-dokumentin antia täydentää Jablonskin tinkimätön äänimaailma ja värillisten diojen rinnastaminen hengästyttävällä tavalla tämän päivän mustavalkoisiin Lodzin näkymiin.
PHOTOGRAPHER (FOTOAMATOR)![]() With narration by an elderly survivor of the Lodz Ghetto and excerpts from Nazi documents, the film presents a stark dichotomy between the misery of the laborers and the shocking callousness of the Nazis. Photographer creates an indelible impression in the mind and the soul. Winner, UPRO Jons Ivens Award, International Documentary Film Festival, Amsterdam Dariusz Jablonski is a director and producer of documentary films based in Lodz.
| |
Back ![]() | |
Päivitys: 28.2.2000 U.E. ![]() |