yle.fi

Tiedote 25.09.2008: Suomen Euroviisujen kutsuartistit valittu

Julkaistu La, 01/11/2008 - 10:00
  • Juontajat (Kuva: )
  • Jaana Pelkonen ja Mikko ”Peltsi” Peltola jatkavat Euroviisujen juontajina.

Yleisradio on kutsunut 12 artistia kilpailemaan Suomen edustuspaikasta Moskovassa järjestettävään vuoden 2009 Eurovision laulukilpailuun.

Kutsuartistit ovat aakkosjärjestyksessä (suluissa levy-yhtiö):

• Janita
  • Tapani Kansa (Sony BMG Music Finland Oy)
  • Kwan (Dynasty Recordings Oy Ltd / Universal Music Oy)
  • Passionworks (Rowan3 Productions Ky)
  • Remu (Edel Records Finland Oy)
  • Riikka (Aito Records Oy Ltd)
  • Sani (Helsinkirecords.com Oy Ltd)
  • Signmark
  • Jari Sillanpää (Bridgehead Prod. Ltd Oy)
  • Tiara (KHY Suomen Musiikki Oy)
  • Vink (Helsinkirecords.com Oy Ltd)
  • Waldo’s People (Sony BMG Music Finland Oy)

Yleisradio on valinnut artistit yhteistyössä levy-yhtiöiden kanssa.
- Artistivalintoihin kiinnitettiin tällä kertaa entistäkin tarkempaa huomiota. Levy-yhtiöiden ja artistien kiinnostus osallistua Euroviisuihin kartoitettiin aiempaa laajemmin ja perusteellisemmin. Työ kannatti, sillä saimme mukaan Euroviisuihin erittäin kovatasoisen, monipuolisen, kansainvälisen ja yllättävän joukon kotimaisia artisteja, sanoo Suomen karsinnan vastaava tuottaja Merete Manninen.

Kilpailukappaleet julki 3. joulukuuta

Kukin kutsuartisti esittää Suomen karsinnassa yhden kappaleen. Kilpailukappaleiden valinnasta vastaavat levy-yhtiöt ja artistit. Yle julkistaa kilpailukappaleet ja niiden tekijät 3. joulukuuta. Tuolloin julkistetaan myös Suomen karsinnan uusi visuaalinen ilme sekä uudet verkkosivut.

Euroviisujen alkukarsinnat lähetetään suorina tv- ja radiolähetyksinä Tohlopin tv-studiolta kolmena peräkkäisenä perjantaina 9. tammikuuta alkaen. Jokaisessa alkukarsinnassa on mukana neljä artistia, joista kaksi parasta etenee suoraan finaaliin puhelin- ja tekstiviestiäänestyksen perusteella.

Alkukarsinnoissa karsiutuneiden kuuden artistin kesken järjestetään erillinen jatkokarsinta, ns. toinen mahdollisuus, josta kaksi parasta pääsee finaaliin puhelin- ja tekstiviestiäänestyksen perusteella. Jatkokarsinta käydään lauantaina 31. tammikuuta järjestettävän finaalilähetyksen aluksi.

Suomen karsinnan finaali vuoden 2009 Eurovision laulukilpailuun järjestetään yleisötilaisuutena Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen Leonardo-hallissa 31. tammikuuta. Finaalissa on mukana yhteensä kahdeksan esitystä. Niiden joukosta tv-katsojat valitsevat karsinnan lopullisen voittajan ja Suomen edustajan vuoden 2009 Eurovision laulukilpailuun kaksivaiheisessa puhelin- ja tekstiviestiäänestyksessä.

Vuoden 2009 Suomen karsinnat tuottaa YLE Viihde. Ohjelmat televisiossa lähettävä kanava on YLE TV2. Euroviisukarsintojen juontajina jatkavat Jaana Pelkonen ja Mikko ”Peltsi” Peltola. Myös Ylen radiokanavat ovat tiiviisti mukana Eurovision laulukilpailuissa.

Vuoden 2009 Eurovision laulukilpailu järjestetään Moskovan Olympiski-areenassa. Ensimmäinen semifinaali käydään tiistaina 12. toukokuuta, toinen semifinaali torstaina 14. toukokuuta ja finaali lauantaina 16. toukokuuta.

Eurovision 2009: Suomen karsinnat Ylen kanavilla

1. alkukarsinta, pe 9.1.2009 klo 21.00-21.50 (TV2)
2. alkukarsinta, pe 16.1.2009 klo 21.00-21.50 (TV2)
3. alkukarsinta, pe 23.1.2009 klo 21.00-21.50 (TV2)
FINAALI, la 31.1.2009 klo 20.00-21.50, 22.05-22.20 (TV2, Radio Suomi)

Tarkempia tietoja Ylen tv- ja radiokanavien euroviisuohjelmista on luvassa myöhemmin.

Lisätietoja medialle:
Merete Manninen
vastaava tuottaja, YLE Viihde
puh. (09) 1480 4990
sähköposti: merete.manninen@yle.fi

Matti Grönberg
tv-tuottaja, YLE Viihde
puh. (09) 345 6361
sähköposti: matti.gronberg@yle.fi

Lisätietoja myös: eurovision@yle.fi

aina on pakko katoo

aina on pakko katoo euroviisut