yle.fi

Tiedote 16.06.2009: Euroviisu-uudistus: avoin kilpailu kutsukilpailun rinnalle

Julkaistu Ti, 16/06/2009 - 10:00
  • Suomen karsinta 2009 (Kuva: )
  • Euroviisujen karsinta käynnistyy YLEn verkkosivuilla jo syksyllä.

Euroviisujen Suomen karsintamenettely uudistuu. Perinteisen kutsukilpailun rinnalla järjestetään viiden vuoden tauon jälkeen avoin kilpailu. Avoimen kilpailun kautta tulleiden ehdotusten joukosta valitaan osa kappaleista tammikuussa televisioitaviin alkukarsintoihin.

- Suurin osa euroviisuehdokkaista tulee edelleen kutsukilpailun kautta, mutta myös kutsuprosessiin on luvassa muutoksia. Avoin kilpailu puolestaan tarjoaa väylän ennen kaikkea uusille tulokkaille ja levy-yhtiöihin kuulumattomille artisteille ja laulujen tekijöille päästä mukaan Euroviisuihin, Suomen karsinnan vastaava tuottaja Merete Manninen tiivistää.

Juhannusviikolla alkavaan avoimeen kilpailuun odotetaan demoja elokuun loppuun asti. Sen jälkeen YLEn raati valitsee kaikkien lähetettyjen ehdotusten joukosta kappaleet YLEn verkkosivuilla lokakuun alussa järjestettävään esikarsintaan. Kaksi viikkoa kestävän tekstiviestiäänestyksen perusteella kolme suosituinta kappaletta pääsee tammikuussa televisioitaviin alkukarsintoihin.

- Halusimme tuoda kilpailun sinne, missä muutenkin liikkuu paljon musiikin tekijöitä ja kuuntelijoita. Netissä ylipäätään tapahtuu paljon musiikin saralla. Internetin mahdollisuuksia on aikaisemmin hyödynnetty euroviisukarsinnoissa muun muassa Espanjassa ja Portugalissa. Tämän vuoden kokemuksista, laulujen tasosta ja määrästä riippuu, lisätäänkö avoimen kilpailun kautta karsintoihin pääsevien kappaleiden määrää seuraavana vuonna. Toivomme avoimeen kilpailuun runsaasti laadukkaita demoja, Manninen sanoo.

Kutsukilpailijoita Suomen karsinnassa on aikaisempien vuosien tapaan 12. YLE julkistaa heidät 30. syyskuuta.

Alkukarsinnat ja finaali tammikuussa

Euroviisujen alkukarsinnat lähetetään suorina lähetyksinä Tohlopin tv-studiolta kolmena peräkkäisenä perjantaina 8. tammikuuta alkaen. Jokaisessa alkukarsinnassa on mukana viisi kilpailuesitystä, joista kolme parasta etenee finaaliin puhelin- ja tekstiviestiäänestyksen perusteella. Niiden lisäksi YLEn raati valitsee kuuden karsiutuneen joukosta yhden esityksen finaaliin ns. villin kortin turvin.

Suomen karsinnan finaali järjestetään yleisötilaisuutena 30. tammikuuta. Finaalissa on mukana yhteensä kymmenen esitystä. Niiden joukosta tv-katsojat valitsevat karsinnan lopullisen voittajan ja Suomen edustajan vuoden 2010 Eurovision laulukilpailuun kaksivaiheisessa puhelin- ja tekstiviestiäänestyksessä.

Vuoden 2010 Suomen karsinnat tuottaa YLE viihde. Euroviisu-lähetykset näkyvät YLE TV2:ssa. Myös YLE Radio Suomi on tiiviisti mukana Euroviisuissa.

Vuoden 2010 Eurovision laulukilpailu järjestetään Oslossa. Ensimmäinen semifinaali käydään tiistaina 25. toukokuuta, toinen semifinaali torstaina 27. toukokuuta ja finaali lauantaina 29. toukokuuta.

Lisätietoja medialle:
Merete Manninen
vastaava tuottaja, YLE Viihde
puh. (09) 1480 4990
sähköposti: merete.manninen@yle.fi

Matti Grönberg
tv-tuottaja, YLE Viihde
puh. (09) 345 6361
sähköposti: matti.gronberg@yle.fi

Hei taas! Olipas hyvä tuo

Hei taas!

Olipas hyvä tuo Amadeus. Katsoin hiukan tangofinaalia ja yllätyin suuresti hänen kyvyistään.

Onpas hauska tuommoinen avoin kilpailu. Jos sitä itsekin kokeilisi.

vaikuttaa paremmalta

vaikuttaa paremmalta systeemiltä kuin tuo mikä oli pari edellistä vuotta