Sisältö


27.5. Puolessavälissä ollaan

Aamuerän päätyttyä olemme päässet alkuerän puoliväliin. Kaksikymmentä kilpailijaa on soittanut, kaksikymmentä on jäljellä. Huomaa, että eilisen aikana keskustelu on hiukan kuumentunut (myös täällä netissä) - kuulijoilla alkaa olla omia suosikkeja ja nyt jo mietitään tosissaan jatkoon pääsijöitä.
Usein ihmiset ovat sitä mieltä, että aloittajalla on pahat paikat - se, jonka nimi vedetään arvonnassa, joutuu heti tuleen. Tavallaan pahemmat paikat on kuitenkin niillä kilpailijoilla, jotka soittavat alkuerän loppupäässä. He ovat pyörineet toimistolla monta päivää - tekemistä ei oikein ole, ei muuta kuin ahkera harjoittelu ja sähköpostin lukeminen. Pahimmassa tapauksessa pitää jännittää ja odottaa melkein viikko, ennen kuin pääsee esiintymään. Alkupäässä soittavien suoritus on kuitenkin ohi melko pian, ja sitten he puolestaan joutuvat vain jännittämään jatkoon pääsyä.
Musiikillisessa mielessä oma huomioni on toistaiseksi kiinnittynyt ennen kaikkea moderneihin teoksiin. Kilpailijat saavat vapaasti valita nämä teokset, ja valinnat ovatkin osuneet aivan laidasta laitaan. Moni teos on todellinen harvinaisuus, jota ei Suomessa olla kuultu aikaisemmin. Tämän huomaa myös siitä, että säveltäjistä kysellään harvinaisen paljon. Kuuluttajamme Liisa Syrjälän kanssa olemme lähes päivittäin miettineet säveltäjänimien lausumista: täällä ei pärjää pelkällä Bachilla ja Mozartilla vain lausua pitää myös nimet Vine, Hamelin, Louie, Guinjoan, Muchinski, Rueda jne. Ei muuta kuin Google käyttöön ja tietoa hakemaan. Aina sekään ei auta: Googlen kautta opimme että Vine on australialainen, Hamelin ja Louie kanadalaisia, Guinjoan espanjalainen/katalonialainen ja Rueda espanjalainen, mutta tietoja Muchinskista piti kysyä itse kilpailijalta, joka tiesi kertoa, että kyseessä on amerikkalainen säveltäjä Robert Muchinski.

Viimeisimmät kommentit