Meteli juhlii uutta MP3-kauppaansa

Julkaistu Pe, 28/11/2008 - 12:50
  • Apulanta (Kuva: apulanta.com)
  • Meteli.net juhlii tänään uuden MP3-kauppansa avautumista Helsingin Tavastialla. Loppuunmyydyissä bileissä pääesiintyjänä soittaa Apulanta.

Vuodesta 2001 Meteli.net-palvelun parissa työskennellyt ja Nemesys Oy:n toimitusjohtaja Patrick Lindberg huomauttaa, että tällä hetkellä musiikkia digitaalisesti ostavan kuluttajan on tiedettävä teknisistä yksityiskohdista aivan liian paljon. Juuri tämä seikka ajaa ihmisiä lataamaan musiikkia laittomasti: laiton lataaminen on edelleen äärettömän paljon laillista tapaa helpompaa.

Meteli.net pyrkii uudella MP3-kaupallaan luomaan laittomien vertaisverkkojen rinnalle yhtä toimivan laillisen vaihtoehdon.

Muutama sana formaateista

Metelin uusi kauppa myy ainoastaan MP3-formaatissa olevia kopiointirajoittamattomia tiedostoja, jotka ovat äänenlaadultaan parhaimmillaan 320 kilobittisiä. Ostetut kappaleet toimivat missä tahansa ohjelmassa ja niitä on mahdollista siirtää esimerkiksi kotikoneelta kannettavaan laitteeseen.

Tämä on sinänsä mainitsemisen arvoista, että tällä hetkellä olemassa olevat kotimaiset digitaaliset musiikkikaupat, The Groundia lukuun ottamatta, myyvät pääsääntöisesti WMA-formaatissa olevaa kopiosuojattua musiikkia. Nämä ”ostetut” kappaleet toimivat siis ainoastaan Windows Media Playerissä tai musiikkipalvelusta varta vasten ladattavassa ohjelmassa. Näitä reittejä pitkin ostettua musiikkia ei välttämättä ole mahdollista kopioida esimerkiksi kannettavaan laitteeseen.

Kopiointirajoituksista luopuminen on ainoa vaihtoehto

Patrick Lindberg kertoo kopiointirajoitusten vaikeuttavan huomattavasti musiikin digitaalista ostamista. Lisäksi hän kommentoi, että kun tuotteesta pyydetään maksua, tulisi ostajan saada vapaus tehdä sillä mitä hän haluaa.

- Kopiorajoitusvapaata musiikkia, se on ainoa vaihtoehto jos halutaan myydä musiikkia verkossa. Minulla on vahva näkemys siitä, että tämän hetkisillä laillisilla palvelulla ei voida kilpailla laittomien kanssa. Jos musiikista pyydetään maksua, pitäisi kuluttajalle myös antaa vapaus käyttää sitä miten hän haluaa.

Kopiointirajoituksesta luopumisella on kuitenkin hintansa, DRM-vapaus tekee uudesta palvelusta osittain normaalia kalliimman, tämä taas johtuu levy-yhtiöiden suhtautumisesta MP3-musiikkiin.

- Osittain se korottaa hintoja että myydään MP3- eikä WMA-muodossa. Lisähinnalla kuluttaja saa kuitenkin käyttäjäystävällisen, laillisen palvelun. Kuluttajan ei tarvitse siis miettiä mikä on formaatti tai soitinohjelma. Nykytilanteen ongelma Suomessa on siinä, että kuluttajilta vaaditaan liikaa teknistä osaamista.

Levy-yhtiöt toimivat kuluttajavastaisesti

Vaikka levy-yhtiöistä annetaan viestiä, että MP3-formaattiin suhtaudutaan avoimesti, totuus on kuitenkin Lindbergin mukaan toinen.

- Nykyään kaikki levy-yhtiöt sanovat, että ne suhtautuisivat avoimesti MP3-musiikin myymiseen. Käytännössä ne asettavat kuitenkin kaikenlaisia lisäehtoja ja ennakkomaksuja myymiselle, tämä taas tekee musiikin myymisen pienelle taholle mahdottomaksi.

Edellistä on ollut havaittavissa mm. The Groundin tapauksessa. Levy-yhtiöt eivät myöskään Lindbergin mukaan palvele kuluttajaa, eivätkä artistia.

- Käytännössä levy-yhtiöt eivät toiminnallaan palvele kuluttajia, kun niiden artistien musiikkia ei löydy kaupasta, toimitaanko tässä nyt sitten lopulta edes artistin intressissä?

Edelleen, niin kuin The Groundin Antti Peisa, myös Lindberg avautuu vaikeuksista päästä levy-yhtiöiden kanssa sopimukseen. 

- Jokaisella levy-yhtiöllä on omat käytäntönsä asiassa. Yhdellä on aika isot valtuudet tehdä mitä tahansa ja toisen pitää pyytää hyväksyntää ulkomailta. Mielenkiintoista on se, että yksi taas vaihtaa mielipidettään joka viikko. Kun yhtiöiden taholta vastataan myönteisesti, tulee lisää ehtoja ja tarkistuspyyntöjä. Levy-yhtiöiden pitäisi lähteä mukaan ennakkoluulottomasti.

Lindberg painottaa, että ongelmia sopimusten kanssa on ollut kolmen suurimman levy-yhtiön kanssa. Ainoastaan EMI on suhtautunut toimintaan avoimesti ja positiivisesti. Niinpä Metelin Downloads -kaupasta ei löydy suurimpien levy-yhtiöiden musiikkia kuin EMIltä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että Iron Maidenia voi käydä ostamassa, Metallicaa ei.

Digitaalinen musiikkikauppa kuolevaa bisnestä?

Jotkut tahot ovat jo ehtineet ennustaa, että musiikin digitaalinen kauppa olisi kuolevaa bisnestä. Oli tai ei, Meteli.net ottaa toiminnallaan kantaa suomalaisen digitaalisen musiikin myynnin tämän hetkiseen tilaan.

Lindbergin mukaan Metelin tarkoituksena olisi tuottaa laittoman lataamisen rinnalle helposti käytettävä, kuluttajaystävällinen sekä toimiva MP3-kauppa. Jotta tämä saataisiin toteutettua, tulisi levy-yhtiöiden lähteä toimintaan rohkeammin mukaan.