musiikkibisnes

Äänitteiden myynnin aika alkaa olla ohitse

Kulutus kulutus, minne sä menet? Jakelu Jakelu, kuka sä olet? Kuluttaja kuluttaja, juoksen sen perään. Hitti hitti, en ennätä enää

Pop-talk: Jani Jalonen

Miten musiikkibisnes aikoo pärjätä jatkossa, kun digitaalinen vallankumous leviää vaikkapa Spotify-musiikkipalvelun muodossa?

Spotify on tärkeämpi levy-yhtiöille kuin iTunes

Spotify on osittain levy-yhtiöiden omistuksessa: noin viidesosa palvelusta myytiin jo ennen sen lanseerausta viime syksynä.

Spotify aikoo valloittaa maailman

Spotify on siirtymässä hiekkalaatikolta isojen poikien leikkeihin. Odotukset ovat korkealla, mutta Spotify ei silti lähde Amerikkaa valloittamaan henkseleitä paukuttaen.

Popkomm jää tänä vuonna väliin

Saksassa jo 20 vuoden ajan järjestetty musiikkialan monipuolinen tapahtuma Popkomm peruutettiin tältä syksyltä vedoten talouskriisiin. Peruutuksen takana on kuitenkin ilmiselvästi muutama muukin takaisku.

Pop-talk: Indie-yhtiöt

Onko pieni levy-yhtiö aina monikansallista jättiläistä parempi?

Trent Reznor sai tarpeeksensa sosiaalisesta mediasta

"Reznorin rakkaudentunnustukset tai kuvat vinttikoirista eivät vastanneetkaan fanien mielikuvia angstisesta industrial-gootti-rokkarista, joka vähintään kerran päivässä viiltelee itseään."

Songkick: Kaikki maailmassa järjestetyt keikat yhteen palveluun

Vuonna 2007 perustettu Songkick on aikaisemmin keskittynyt keikkoja suosittelevan palvelun rakentamiseen.

Soneralta uusi Spotifyn tappaja

”Meillä ei ole tarkoitusta vaikuttaa tottumuksiin vaan tarjota vaihtoehto”

Coldplay jakaa ilmaiseksi

Ilmaisen livelevyn saa kaikki tänä vuonna bändin keikalla käyvät. Muut voivat ladata levyn bändin nettisivuilta.

The Sixty One

Nykypäivänä ei pelkällä musiikin kuunnelluttamisella enää kilpailla: pitää olla toimintaa, mahdollisuus jakaa, interaktiota ja ilotulitusta.

Smashing Pumpkinsin nokkamies myy dokumentteja verkossa

Billy Corgan on keksinyt veloittaa Smashing Pumpkinsin faneilta maksua uuden levyn tekemisistä kertovista videopätkistä.

Is This It – nyt puhutaan musiikista!

Musex järjestää suomalaisten musiikkiviennin ammattilaisten kanssa kansainvälisen musiikkialan ”Is This It” -huippukokouksen Helsingissä.

Tuleeko tallennetusta musiikista promotuote?

Onko ilmaisuus vääjäämätön trendi, josta tulee lopulta vallitseva todellisuus? Mitä tapahtuu jos ja kun musiikkia jaetaan ilmaiseksi?

mx3.ch – yhteistyötä raja-aitojen yli

Sveitsiläinen musiikki- ja tapahtumaportaali mx3.ch on yhdistänyt bändit, levy-yhtiöt, radiot ja tapahtumat samaan nettipalveluun.

Monsp - rahan sijasta musiikkia

Monsp - levy-yhtiön Keijo Kiiskinen sanoo tekevänsä töitä tekemisen ilosta, ei dollarin kuvat silmissä. Minkälaista on julkaista nykyaikana musiikkia isojen yhtiöiden varjossa?

Viola jakaa ilmaiseksi

Viola-yhtye luopuu kokonaan pitkäsoitoista ja cd-levyistä. Tästä eteenpäin bändi julkaisee netissä uuden biisin kuukausittain - ilmaiseksi. Mistä moinen järjettömyys johtuu?

Nettiväen ihmisoikeuksia ratkotaan Tukholmassa

Nyt, kun on kyse puhtaasti rahasta, niin helpostihan sitä uuden maailman valtiot haastavat neljä parikymppistä miestä oikeuteen.

Vuokralle tarjotaan: 10 miljoonaa biisiä

Parillakymmenellä eurolla kuussa saa käyttöönsä rajattoman määrän biisejä, mutta soitto katkeaa samalla hetkellä kuin maksutkin.

Spotify ravistelee rakenteita

Mainoksilla ja kuukausimaksulla toimiva Spotify voi hyvinkin muuttaa rajusti musiikkibisneksen rakenteita. Mutta ovatko ihmiset valmiita maksamaan striimimusiikista?

Biisinkirjoittaminen bisneksenä

Harva rikastuu poplauluja rustaamalla. Biisin breikkaaminen ulkomailla olisi kuin lottovoitto, niin todennäköisyydeltään kuin rahallisesti mitattuna.

Uudistettu iTunes voi tehdä käyttäjästään tietämättään rikollisen

Uudistetusta iTunesista ladatut musiikkitiedostot ovat jäljitettävissä alkuperäiseen biisin ostajaan.

Muuttuuko musiikkiteollisuus?

Musiikkibisnes elää jatkuvaa muutoksen aikaa. Kotistudiot, nettikaupat, kopiosuojaukset, vertaisverkot ja uudet formaatit pitävät alan varpaillaan. Kuka tienaa nykyjärjestelmällä ja miten?

Artistit mainosmannekiineina

Ostaisitko käytetyn auton häneltä? Rokkareita ja poppareita on jo pitkään yritetty saada tuotemannekiineiksi, mutta harvoin yhteistyö on ollut toimivaa.

Applen iTunes luopuu kopiointirajoituksista

iTunesin päätöksen myötä voidaan suhteellisen helposti ennustaa, että koko musiikin kopiosuojausjärjestelmä tulee vähitellen tiensä päähän.

Musiikkia kuin vettä hanasta

Kaikista vuoden 2008 suurista innovaatioista huolimatta, halusin vain todeta, että olen edelleen sitä mieltä, että levyteollisuuden tulevaisuus on eri asia kuin musiikin tulevaisuus.

YouTube - 2000-luvun Music Television?

"Massamedia on sitä, että sä lösähdät, ja joku viihdyttää sua." - Jotain mitä perinteinen media voi tarjota, ja jotain, minkä puuttuminen YouTubesta tekee siitä niin suositun.

Meteli juhlii uutta MP3-kauppaansa

Meteli.net juhlii tänään uuden MP3-kauppansa avautumista Helsingin Tavastialla. Loppuunmyydyissä bileissä pääesiintyjänä soittaa Apulanta.

The Ground sai jatkoaikaa

Viime viikolla kotimainen digitaalinen musiikkikauppa The Ground ilmoitti panevansa pillit pussiin. Sittemmin kaupan perustaja Antti Peisa tuli toisiin ajatuksiin. Digitaalista puolta päätettiin vielä jatkaa.

Kotimainen MP3-kauppa ei kannata

Kuluttaja tarvitsee digitaalisen musiikkikaupan, jonka tarjonta on tarpeeksi kattava ja jonka musiikki on ostamisen jälkeen omistajan täydellisessä hallinnassa.

Levylöytö: Sunnuntaina sataa aina

Tuomari Nurmio, Sielun Veljet, Pelle Miljoona ja kumppanit olivat mukana tekemässä parasta suomalaista tribuuttilevyä - Tapio Rautavaaralle. Mistä siis on kyse?

Muuttaako verkko musiikin?

Voitaisiinko esimerkiksi Metallican uusimman albumin monumentaalisen pitkien raitojen ajatella toimivan yhtenä esimerkkinä siitä, että kappaleita ei tehdä enää ainakaan hittiradioon.

Kompromissi-markkinat

Kaikki tuntuu niin sovinnaiselta ja mukavalta, kaikilla on yhteinen päämäärä; tehdä vitusti rahaa. Missä kapina? Missä välissä se tulee? Minkälainen se on?

Ilman makeaa musamenneisyyttä

En ollut Tampereella Musiikki&Mediassa. Ensimmäinen, hermostunut viesti tuli lauantaiaamuna. Miten niin et ole paikalla, se sanoi.

Äijäytyykö Suomen musiikkiväki entisestään?

Rumba-lehden vuosittain julkaisemasta Suomen musiikkimaailman 40 vaikutusvaltaisimman henkilön listasta löytyy yksi nainen.

Saku Tuominen: Luovuus pitäisi kieltää

Luovuuteen sisältyy huomattava määrä kliseitä. Luovuus terminä pitäisi musiikkibisneksessä kieltää.

Metallican Death Magnetic huutaa kuplamuovia kaverikseen

On todella sääli, että bändin ja levy-yhtiön toimesta pyritään tällä tavalla pitämään mediaa kyykyssä kiristämällä haastatteluilla.

Rolling Stonesin kielilogo on myyty

Rolling Stones on ollut mukana monissa suurissa muutoksissa mitä rockbisnekseen tulee. Ehkä heidän vaikutustaan tuotemerkkien ja brändäyksen historiaan tullaan myös tutkimaan.

Live-keikat verkossa eivät lyöneet leiville

Haluavatko ihmiset tulevaisuudessa vastaavanlaisista palveluista maksaa, verkosta kun löytyy ilmaista tarjontaa ihan riittämiin.