Julkaistu keskiviikkona 21.04.2010 13 183
Kliseinen kuva perusranskalaisesta: baskeri, patonki ja viikset
Laurent Garcia, tyylikäs, kypsään ikään ehtinyt herrasmies pyörittää Montpellier’n vanhan kaupungin sydämessä eleganttia miestensalonkia. Mainoksessa sanotaan hauskasti: ”Haute coiffure masculine” eli huippuparturointia miehille.
Salonki on kuin suoraan sisustuslehdestä tai elokuvasta: tummaa puuta, suuria peilejä, marmorilattia. Kaikki on viimeisteltyä ja säteilevän puhdasta. Ilmassa leijuu raikas, hienostunut miesten eau de toilette.
M. Garcia huolehtii suurimmasta osasta asiakkaita itse. Apuna hänellä on siro, nuori tyttö, joka hoitaa assistentin tehtävät, kuten hiusten pesun. Parturimestarin liikkeet ovat opitun ammattimaiset, nopeat, varovat ja kohteliaat, vieläpä elegantit. Puhetapakin on harkitun huoliteltu, rytmiltään rauhallinen. Asiakas varmasti tuntee itsensä vähintään Aurinkokuninkaaksi.
Maestron olemuksesta säteilee myös miellyttävä varmuus ja ammattiylpeys. Asiakkaat selvästi pitävät hänestä ja heittäytyvät luottamuksellisesti hänen osaavaan hoivaansa. Salongista on muodostunut kantapaikka uskollisille asiakkaille. M. Garcian taitoja hyödyntävät Montpellier’n silmäätekevät, sillä kaupungintalo sijaitsee aivan nurkalla.
Laurent Garcia kertoo, että maailmalla elää vieläkin voimakkaana kliseinen kuva perusranskalaisesta: baskeri, patonki ja viikset. Nykyään viikset ovat väistymässä. Parta on viiksiä huomattavasti yleisempi.
Käsiteltävänä oleva siisti herra, M. Miellard on eläkkeellä oleva journalisti. Hän täsmentää, että huomattavan monella ranskalaismiehellä on edelleen viikset. Lähinnä keski-ikäisillä tai eläkeläisillä. Vielä törmää miehiin, jotka käyvät trimmauttamassa huoliteltuja viiksiään. Viikset kuuluvat Välimeren kulttuuriin. Etenkin Espanjassa ja Italiassa, arabimaissa ja Lähi-idässä, ne ovat vahva miehisyyden merkki. Ranskassa vähemmän, vaikka vanhoista elokuvista saattaa saada toisenlaisen kuvan. Kliseiset, Napoleon III -tyyliset viikset ovat menettäneet kokoaan, jopa tyystin kadonneet käytöstä.
M. Garcia toteaa ammattimaisesti, että nyt on muodissa viiksistä ja parrasta muistuttava sänki. Se on myös M. Miellard’in valinta. Halutaan antaa vaikutelma, että parta on ajettu. Todellisuudessa parta on kuitenkin ajelematon, siististi leikattu sänki. Herrat toteavat sopuisasti, että sänki on hillitysti, mutta sopivan trendikkäästi maskuliininen.
Samassa salongissa käyvä parikymppinen Francois Dimarco vahvistaa, että sänki on ehdoton trendi, mutta sängen on oltava puhdas ja hyvin hoidettu. Mies ei missään tapauksessa saa näyttää 60-luvun epäsiistiltä risuparralta. Huoliteltu, selkeä lopputulos on 2010-luvun nuorukaisten mieleen. Jonkin verran muotiin on tullut myös myös goatee -tyylinen parta koko suun ympärillä.
Viiksiä eivät nuoret halua, ne kuuluvat selkeästi iäkkäämpien tyyliin. Hiukset leikataan nykyään lyhyemmiksi kuin ennen. Monet nuoret harrastavat urheilua. Lyhyet hiukset ovat silloin käytännöllisemmät kuin pitkät, toteaa François yksiselitteisesti.
M. Garcian tyylikkäällä salongilla on perinteitä. Paikka avattiin v.1962 ja se on Montpellier’n vanhin, yhä toimiva parturinliike. Asiakaskuntaan kuuluvat kaikki ikäluokat. Vanhat montpellieriläiset ovat tuoneet salonkiin myös lapsensa ja nämä vuorostaan omat lapsensa. Meillä käy paljon 18 – 25 -vuotiaita. He ovat uusia asiakkaitamme, toteaa Laurent Garcia ylpeänä. Hienointa on 3-4 sukupolven katkeamaton asiakasuskollisuus. Sitä on hauska seurata, pesualtaalle on juuri siirtynyt 6-vuotias Raphaël. Kehkeytyykö hänestä aikanaan viiksiniekka? Ranskalainen muoti on arvaamaton.
Kuva: Sarjan tuottaja Alex Laszlo ja ohjaaja Edward Kojonen olivat kiinnostuneita ranskalaismiesten viiksikulttuurista. Taustalla on vahvoja historiallisia ja sosiaalisia arvoja. Kuvaaja Sini Sovijärvi/YLE
Talo Ranskassa –blogin kirjoittaja on romaanisiin kieliin erikoistunut YLEn toimittaja ja Helsingin ranskalais-suomalaisen yhdistyksen puheenjohtaja.
Kommentit
Tuo stereotyyppi on brittien ja amerikkalaisten keksimä. Baskeri on nykyään enemmän merkki junttiudesta, siksi on hauskaa nähdä, miten joku suomalainen, joka luulee olevansa taiteilija tai intellektuelli käyttää baskeria. Näyttää pellemäiseltä maalaisjuntilta!
Baskeri ja punkkupullo kuuluvat aikaan, jolloin Ranska oli vielä suurelta osin agraariyhteiskunta. Nykyään käytetään enemmän amerikkalaisia lippiksia, tai huppuja tai ei mitään ja hörpitään ulkolaista olutta tai whiskya ja hirvittäviä sekoituksia (jopa humalahakuinen juopottelu on levittäytynyt nuorten ranskalaisten parissa!).
Yleismaailman massakulttuurin takia en usko, että nuori ranskalainen erottuu enää muista länsimaalaisista.
Baskeri on merkki junttiudesta ja amerikkalaiset lippikset, huput ja muut sekä ulkolainen olut ja viski (ja hirvittävät sekoitukset) jostakin muusta? Minun päähäni kyllä sopii baskeri paremmin kuin tiukka pipo, ja punaviinikin on ihan hyvää. Mutta olenkin suomalainen juntti.
Baskeri ja punkkupullo kuuluvat aikaan, jolloin Ranska oli vielä suurelta osin agraariyhteiskunta. Nykyään käytetään enemmän amerikkalaisia lippiksia, tai huppuja tai ei mitään ja hörpitään ulkolaista olutta tai whiskya ja hirvittäviä sekoituksia (jopa humalahakuinen juopottelu on levittäytynyt nuorten ranskalaisten parissa!).
Yleismaailman massakulttuurin takia en usko, että nuori ranskalainen erottuu enää muista länsimaalaisista.
Oletpa sinä herkkänahkainen taiteilijaksi, joten väännät sanojani! Sanon, miltä Ranskassa nykyään baskeri näyttää enkä esitä omaa mielipidettä. Jos pariisilaisessa viihdeohjelmassa haluaa esittää junttia, laitetaan sille baskeri, viikset ja punkkupullo käteen. Se on fakta, joten jos olisit vähemmän itsekeskeinen ymmärtäisit, mitä yritän selittää.
Baskeri on pois muodista ja ransmannit juovat vähemmän viiniä ja enemmän ulkolaisia juomia. Kerron lisäksi, mitä nykyään nuoret käyttävät, jos haluavat olla trendikkäitä.
Taneli, siteeraan tähän kirjoitustasi, ettei tule väännöstä, ja voit sitten itse arvioida, miltä tekstisi vaikuttaa: "Baskeri on nykyään enemmän merkki junttiudesta, siksi on hauskaa nähdä, miten joku suomalainen, joka luulee olevansa taiteilija tai intellektuelli käyttää baskeria. Näyttää pellemäiseltä maalaisjuntilta!" Jos sallit esittää mielipiteen, niin minusta jokainen (suomalainenkin) saa näyttää juuri siltä kuin näyttää, olkoon sitten vaikka pellemäinen maalaisjuntti! Taiteilijat ovat usein herkkänahkaisia, mutta eivät välttämättä tahdo seurata muotia. Toistan vielä: mieluummin epämuodikas baskeri kuin liian tiukka pipo. Suosittelen lämpimästi kaikille!
Taneli, sinä kun tunnet ranskalaisen kulttuurin hyvin ja arvatenkin myös ranskalaisen muodin: Onko se baskeri oikeastaan ollut varsinainen muotiasuste? Lippis, joka täällä Suomessa ei monesti näytä irtoavan miehen päästä edes sisätiloissa, edustaa minulle mitä suurinta junttiutta. Siitä on trendikkyys kaukana. Ja huom: Tämän on mielipide, ei fakta.
Baskeri on pois muodista ja ransmannit juovat vähemmän viiniä ja enemmän ulkolaisia juomia. Kerron lisäksi, mitä nykyään nuoret käyttävät, jos haluavat olla trendikkäitä.
Kirjoitin: "Baskeri on nykyään enemmän merkki junttiudesta, siksi jne...
Minun olisi pitänyt täsmentää "Ranskassa nykyään ranskalaisille baskeri on.... " ah rasittavaa, jos täytyy vääntää rautalangasta joka sana, ettei tule uskomattomia väärinkäsityksiä!
Vielä kerran eri asioilla voi olla aivan erilainen merkitys riippuen paikasta. Tiedetään sen elekieleen kanssa. Joku ele voi olla rivo Japanissa mutta ylistävä vaikkapa Ranskassa, ei tuu mieleen nyt esimerkkejä.
Eräissä maissa burqa on "normaali" asu, Euroopassa se on kauhistuttava.
En tunne baskerin historiaa, eikö se ole alunperin baskimaan miesten hattu ja sitten se levisi muualle Ranskaan ja maailmaan?
Puhun vain siitä, miltä näyttää nykypäivänä ranskalaisten silmissä baskeripäinen tyyppi ja ranskalaisena minusta on hassua nähdä täällä miten eräät suomalaiset intellektuellit ja taiteilijat käyttävät sitä, merkkinä siitä, että he kuuluvat tiettyyn kastiin.
He ovat mulle kuin käveleviä kliseitä. Mutta ymmärrän hyvin, että muiden "todellisten" suomalaisten silmissä he saattavat näyttää jopa hyvin tyylikkäiltä. Mitä sanon pätee ainoastaan Ranskassa ja vielä osittain, se ole evankeliumin totuutta. Rasnkassa näkee kaikennäköisiä otuksia.
Taneli, en enää viitsi kommentoida tästä aiheesta, koska ilmeisesti minunkin pitäisi alkaa käyttää rautalankaa viestintävälineenä! Itse kuitenkin toisessa viestiketjussa kirjoitit: "Kommenttien tarkoitus on mennä eteenpäin ja löytää uusia ulottuvuuksia ja piilomerkityksiä, joita emme edes tiedosta useimmiten. Kun heitetään tuntemattomalle joukolle lauseita, sanat alkavat elää omaa elämänsä, ne eivät ole enää meidän omia." Yritetään siis hyväksyä tämä eikä nolata ja nimitellä keskustelukumppaneita. Kiitos keskustelusta.
Taneli, luettuani kaikkien kommentit näiltä sivuilta, vaikutat kaikkein herkkänahkaisimmalta kommentoijalta.
He he he olet todella hauska veikko ja voisit perustella vähän sun näkemyksiä, jos haluat että sut otetaan vakavasti.
Tuon uusia näkökulmia ja faktoja, selitän, miten asiat ovat Ranskassa ja joku käy heti kimpussa ottaen mun sanoja henkilökohtaisesti tai herjauksina Suomea vastaan, koska ilmaisen varmasti itseni kömpelösti tai tyylillä, joka ei ole suomalaisen konsensushengen mukainen kuten käy ilmi aikaisemmin. Kun väärinkäsitykset ovat häipyneet keskustelun jälkeen, mikään ei jää enää hampaan koloon puolesta tai toisin.
He he he olet todella hauska veikko ja voisit perustella vähän sun näkemyksiä, jos haluat että sut otetaan vakavasti.
Tuon uusia näkökulmia ja faktoja, selitän, miten asiat ovat Ranskassa ja joku käy heti kimpussa ottaen mun sanoja henkilökohtaisesti tai herjauksina Suomea vastaan, koska ilmaisen varmasti itseni kömpelösti tai tyylillä, joka ei ole suomalaisen konsensushengen mukainen kuten käy ilmi aikaisemmin. Kun väärinkäsitykset ovat häipyneet keskustelun jälkeen, mikään ei jää enää hampaan koloon puolesta tai toisin.
Vaikutat edelleen herkkänahkaiselta. Lisäksi huumorintajuttomalta. Olisinkin jättänyt huomioni kirjoittamatta, jos olisin heti sen hoksannut. Pyydän siis anteeksi, jos ärsytin kirjoittamalla vaikutelmistani.
Voi voi, jospa puhuisit jostain muusta kiinnostavampaa kuin minusta, jos ylipäänsä pystyt siihen? Persoonallani ei ole mitään tekemistä tällaisella foorumilla eikä kiinnosta ketään. Yritetään täällä tietää enemmän vieraasta kulttuurista. Muiden kanssa voi sentään mennä eteenpäin. Sini sovijärven tekstit ovat todella kiinnostavia ja tuovat myös uutta tietoa ja miettimisen aiheita.
Sun viestit, jotka eivät edistää mitään ymmärtämistä ovat lasten tarhan tasoisia herjauksia. Puuttuu vain "lälällä lieru".
Comme on dit en français: les chiens aboient, la caravane passe.
Harmittaa vain, ettemme ole vieläkään lukeneet kilpailijoiden viimeisimpiä bloggeja.
Sun viestit, jotka eivät edistää mitään ymmärtämistä ovat lasten tarhan tasoisia herjauksia. Puuttuu vain "lälällä lieru".
Comme on dit en français: les chiens aboient, la caravane passe.
Harmittaa vain, ettemme ole vieläkään lukeneet kilpailijoiden viimeisimpiä bloggeja.
Kiitos, Taneli, erittäin fiksusta vastauksesta.
Sun viestit, jotka eivät edistää mitään ymmärtämistä ovat lasten tarhan tasoisia herjauksia. Puuttuu vain "lälällä lieru".
Comme on dit en français: les chiens aboient, la caravane passe.
Harmittaa vain, ettemme ole vieläkään lukeneet kilpailijoiden viimeisimpiä bloggeja.
Niitä blogeja tässä minäkin odottelen. Talo Ranskassa, mikä mättää kun ei kuulu?
Jännityshän kiristyy...
Sun viestit, jotka eivät edistää mitään ymmärtämistä ovat lasten tarhan tasoisia herjauksia. Puuttuu vain "lälällä lieru".
Comme on dit en français: les chiens aboient, la caravane passe.
Harmittaa vain, ettemme ole vieläkään lukeneet kilpailijoiden viimeisimpiä bloggeja.
Niitä blogeja tässä minäkin odottelen. Talo Ranskassa, mikä mättää kun ei kuulu?
Jännityshän kiristyy...
Bonjour!
Loistavaa, mikä onkaan ranskalaisempaa kuin debatti, jossa asiat, eivät niinkään ihmiset taita peistä. Kiitos keskustelusta!
Baskeri tai lippis - eläköön individualismi! Se, jos mikään, on ranskalaista ja terveellistä meille jokaiselle.
Kohta on vappu ja päähänsä voi vetää vaikka millaisen päähineen...
Que la fête commence!
Sini Sovijärvi
Add comment
Tervetuloa YLE Teeman blogiin
Kanavablogi avaa Teeman ohjelmakokonaisuuksia ja niiden takana olevaa teemallista ajattelua. Blogisteina toimivat kanavatiimin jäsenet ja vierailevat ohjelmien tekijät.
Blogin aiheet
- askartelu
- dokumentti
- elokuva
- Elokuvan juhlaviikko
- filosofia
- Georgia
- historia
- huumori
- Iiro irti
- jazz
- joulun aika
- Kazakstan
- Kevään ohjelmisto
- kulttuuri
- lahjapaketit
- luonto
- matkailu
- Matti Ijäs
- Maunu Kurkvaara
- Mongolia
- Musiikin juhlaviikko
- musiikki
- mykkäelokuva
- Peli-Suomi
- Pohjoismaat
- populaarimusiikki
- rasismi
- rock
- rotu
- runous
- ruoka
- ruokatunti
- scifi
- seksi
- silkkitie
- Silkkitie 30 päivässä
- Slavoj Zizek
- Suomi
- Tadžikistan
- Talo Ranskassa
- teatteri
- Teema 10 v.
- Teemalauantai
- Teeman elokuvafestivaali 2012
- televisio
- tiede
- tietokonepelit
- Tšernobyl
- TV-arkisto
- työskentely
- urheilu
- Uzbekistan
- Venäjä
- Ville Haapasalo
- YLE Teema
Blogistit
- Anneli Pallas
- Anu Silfverberg
- Ari Matikainen
- Ari Nissinen
- Ella Kanninen
- Iiro Rantala
- J.P. Pulkkinen
- Josper Knutas
- Juha Lehtola
- Jukka-Pekka Heiskanen
- Kati Sinisalo
- Lauri Itäkannas
- Markku Mastomäki
- Markus Partanen
- Minna Joenniemi
- Minna Lindroos
- Minna Pensola
- Niina Mäkeläinen
- Pekka Laine
- Pirjo Aaltonen
- Riitta Jalonen
- Ritva Aaltonen
- Ritva Leino
- Sandra Saulo
- Santtu Luoto
- Sini Sovijärvi
- Talo Ranskassa -kilpailijat
- Tuomas Enbuske
- Ulla Martikainen-Florath
- Vera Olsson
- Vesa Nykänen
- Viivi Berghem
- Ville Haapasalo
- Yrjö Hjelt
KESKIVIIKKONA 21.4.2010