Julkaistu keskiviikkona 21.04.2010 1 158
Kurosawan japanilainen ja länsimainen synteesi valloitti maailman
Akira Kurosawasta on usein sanottu, että hän oli ”länsimaisin” japanilaisista mestariohjaajista, mikä teki hänen elokuvistaan helpommin lähestyttäviä ja menestyksiä länsimaissa. Samassa on kuitenkin todettava, että Kurosawa pysyi aina myös uskollisena omalle taustalleen, japanilaiselle miljöölle ja kulttuurille. Silloinkin kun hän filmasi Dostojevskin, Shakespearen, Gorkin tai Ed McBainin teoksia, hän sulautti niiden teemat Japanin historiaan tai nykypäivään.
Hyvin tiedetään myös, kuinka Kurosawaa kierrätettiin länsimaissa: Seitsemän samuraita muutettiin westerniksi Seitsemän rohkeaa miestä, Rashomonista tehtiin Paul Newmanin tähdittämä Häväisty ja George Lucas on maininnut Kätketyn linnakkeen suurimmaksi yksittäiseksi esikuvaksi Tähtien sodalleen. Yojimbosta tehtiin Kourallinen dollareita ja myöhemmin gangsterielokuva Last Man Standing, mikä olikin osuvaa koska Kurosawa itse oli napannut Yojimbon aiheen Dashiell Hammettin tarinasta.
Tällaisia suoria lainoja vaikeammin hahmotettava mutta vieläkin merkittävämpi oli Kurosawan vaikutus elokuvakerrontaan, niinpä esimerkiksi Seitsemää samuraita pidetään modernin toimintaelokuvan isänä.
Kurosawan japanilaisen ja länsimaisen synteesi ei valloittanut vain länsimaita vaan myös Japanin. Kun Kurosawan Rashomon ja Seitsemän samuraita 1950-luvulla hätkähdyttivät lännessä, syntyi ensin harhakäsitys, että Japanin elokuvataide oli täynnä muita, tuntemattomia ”rashomoneja”, vaikka todellisuudessa ne olivat myös Japanissa aivan uudenlaisia ja poikkeuksellisia elokuvia. Toinen harhakäsitys oli, että Kurosawa oli liian ”länsimainen” japanilaisille – esimerkiksi Rashomon oli iso yleisöhitti Japanissa jo ennen kuin se tuotiin Venetsiaan vuonna 1951.
Se, että vuoden 1965 jälkeen Kurosawan oli lähes mahdoton löytää kotimaastaan rahoitusta elokuvilleen, johtuikin enemmän Japanin yleisistä elokuvatuotannon trendeistä. Televisio oli vienyt valtaosan yleisöstä ja tuottajat vaativat uusilta elokuvilta seksiä ja väkivaltaa niin paljon, että Kurosawan humanismille ei juuri löytynyt elinsijaa.
Kurosawan tuotannolle niin keskeinen oikeudenmukaisuuden teema sai jonkinlaisen vastineen oikeassa elämässä, kun hänen suuret amerikkalaiset ihailijansa George Lucas ja Francis Ford Coppola järjestivät comeback-elokuvassa Kagemusha (1980) ohjaajalle mahdollisuuden tehdä japanilaisia elokuviaan länsimaisella rahalla.
Ohjelmahankkija Vesa Nykänen suunnittelee muun muassa Teeman Kino Klassikon elokuvaohjelmistot.
Kommentit
Käsitystä, että Kurosawa oli liian länsimainen (ja karkea) ollakseen aito japanilainen, on levittänyt muiden muassa Martin Heidegger, joka jossain määrin liioitteli muualta lainaamaansa ideaa ja liitti sen omituisiin kelailuihin japanin kielestä ja sen heijastamasta maailmankuvasta.
Rashomon oli myös sovitus klassikkonovellista ja sellaisena otti kuulemma joidenkin mielestä liikaa vapauksia alkuteoksen kanssa. Tätä aspektia luonnollisesti ulkomaalaiset eivät huomaa, mutta Japanissa se ehkä pilasi joillekin koko elokuvan?
Add comment
Tervetuloa YLE Teeman blogiin
Kanavablogi avaa Teeman ohjelmakokonaisuuksia ja niiden takana olevaa teemallista ajattelua. Blogisteina toimivat kanavatiimin jäsenet ja vierailevat ohjelmien tekijät.
Blogin aiheet
- askartelu
- dokumentti
- elokuva
- Elokuvan juhlaviikko
- filosofia
- Georgia
- historia
- huumori
- Iiro irti
- jazz
- joulun aika
- Kazakstan
- Kevään ohjelmisto
- kulttuuri
- lahjapaketit
- luonto
- matkailu
- Matti Ijäs
- Maunu Kurkvaara
- Mongolia
- Musiikin juhlaviikko
- musiikki
- mykkäelokuva
- Peli-Suomi
- Pohjoismaat
- populaarimusiikki
- rasismi
- rock
- rotu
- runous
- ruoka
- ruokatunti
- scifi
- seksi
- silkkitie
- Silkkitie 30 päivässä
- Slavoj Zizek
- Suomi
- Tadžikistan
- Talo Ranskassa
- teatteri
- Teema 10 v.
- Teemalauantai
- Teeman elokuvafestivaali 2012
- televisio
- tiede
- tietokonepelit
- Tšernobyl
- TV-arkisto
- työskentely
- urheilu
- Uzbekistan
- Venäjä
- Ville Haapasalo
- YLE Teema
Blogistit
- Anneli Pallas
- Anu Silfverberg
- Ari Matikainen
- Ari Nissinen
- Ella Kanninen
- Iiro Rantala
- J.P. Pulkkinen
- Josper Knutas
- Juha Lehtola
- Jukka-Pekka Heiskanen
- Kati Sinisalo
- Lauri Itäkannas
- Markku Mastomäki
- Markus Partanen
- Minna Joenniemi
- Minna Lindroos
- Minna Pensola
- Niina Mäkeläinen
- Pekka Laine
- Pirjo Aaltonen
- Riitta Jalonen
- Ritva Aaltonen
- Ritva Leino
- Sandra Saulo
- Santtu Luoto
- Sini Sovijärvi
- Talo Ranskassa -kilpailijat
- Tuomas Enbuske
- Ulla Martikainen-Florath
- Vera Olsson
- Vesa Nykänen
- Viivi Berghem
- Ville Haapasalo
- Yrjö Hjelt
TIISTAINA 4.5.2010