YLE Teema

 

Anonyymi

Brunettin ja Paolan näyttelijöiden vaihtaminen oli mielestäni paikallaan, varsinkin Paolan. Ensimmäinen Brunetti oli mielestäni vähän liian nallekarhumainen ja Paola aivan muuta kuin mitä kirjan Paola on. Toivottavasti vaihdos on pysyvä eikä vain kertaheitto. Myöskään Elletra ei vastaa mielikuvaani kirjan henkilöstä, tämä flirttailee liikaa ja on muka-ujo. Vianello on hyvä, samoin Patta.

Brunettin parransänki ihmetyttää. Leonin ensimmäinen Brunetti on "Death at La Fenice". Siinä Brunetti kuvataan seuraavasti: "He was a surprisingly neat man: tie carefully knotted, hair shorter than was the fashion; even his ears lay closet to his head, as if to reluctant to call attention to themselves. His clothing marked him as Italian. The cadence of his speech announced that he was Venetian. His eyes were all policeman". Ei mitään parransängestä.

:-) tähän hätään en löytänyt Paolasta kuvausta muuta kuin että "Like many Venetian women, Paola was fair-skinned and had the red-gold hair so often seen in portraits of the women of the seventeenth century." Kumpikaan Paoloista ei ole täsmälleen tätä, mutta tämä toinen on mielestäni kuitenkin lähempänä sitä mielikuvaa, joka minulla on kirjojen akateemisesta Paolasta. Ai joo, myöhemmin samassa kirjassa Brunetti huomaa, että Paolan ohimolla hiukset olivat "faintly flecked with gray", mitä hän ei ollut huomannut aiemmin. Hän suuteli Paolan ohimoa, trembling at the fragility of this woman. (Olen joskus lukenut kirjaa lyijykynän kanssa.) Se ensimmäinen Paola oli liian suurikokoinen.

Kirjan lukeminen antaa jokaiselle mahdollisuuden luoda omat henkilöhahmonsa. Samoin kuin esim radio-ohjelmat. Kaikki tapahtuu jokaisen korvien välissä. Kun tehdään filmi, tulee aina vaikeuksia löytää oikeat näyttelijät - kun oikeita näyttelijöitä on yhtä paljon kuin meitä lukijoita ja katselijoita.

Vastaa


Yllä olevien sanojen tarkoituksena on estää koneellinen roskapostitus. Pahoittelemme lisävaivaa.