tiistaina 23.08.2011

Laskekaa miten kuluttajahinta muodostuu alkutuottajalta kuluttajalle. Alkutottaja lähettää tukkuun tuotteen verottomana, tuotteeseen lisätään kuljetuskustannukset, tukku lisää siihen oman myyntipalkkionsa josta lasketaan alv joka lisätään tuotteen myyntihintaan. Tukku myy kauppaan tuotteen alvillisena, siihen lisätään kuljetuskulut + alv = kaupan sisäänostohinta. Tähän lisätään kaupan myyntipalkkio johon lisätään vielä arvonlisävero = kaupan ulosmyyntihinta. Vähittäiskauppa saa vähentää tukkuliikkeelle maksamansa alv:n tilittäessään alv:tä valtiolle. Kauppias maksaa sisäänostaessaan jo osan siitä.
Lisäksi teollisuus antaa mainostukea tukuille ja vähittäiskaupalle ns. mainosrahan muodossa. Tämä raha tietysti on laskettu jo tukkuhintaan mukaan, kuten kaikki tuotanto- henkilöstö-ym. kulut. Tämä johtaa siihen, että mainosrahaa vastaan kaupan on pakko ottaa vvalikoimiinsa sellaisiakin tuotteita millä ei ole kysyntää. Aikoinani työssäni näin konkreettisesti, miten ketju pakotti tilaamaan myymälään kaikkia niitä tuotteita, mitä mainostettiin, huolimatta siitä ostettiinko niitä kyseisellä alueella. Moni tuote meni jätteisiin. kauppa ei aina saanut valita myyntiin niitä tuotteita, mitä asiakkaat olisivat halunneet ostaa. Eivät kuuluneet valikoimiin. On hyvä jos hinnanmuodostus laskettaisiin faktoihin perustuen, että kuluttajatkin tietäisivät miten vedätetään. Esim. kuinka suuri prosentiosuus tuotteen kokonaishinnasta on alv: osuus jne
Vähittäiskaupan hävikkiä lisää kun tilaukset pitää antaa tavarantoimittajille usein jo ennen kuin edellinen kuorma on hyllytetty. Lisäksi peräkkäisissä kuormissa voi tuoretavaran päiväykset olla samat, mikä lyhentää myyntiakaa. Teollisuus harvoin ottaa vastuuta näistä virheistä. Kaupan on hionnoittelussaan huomioitava myös hävikkiprosentti.

Vastaa

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Vastaa alla olevaan kysymykseen.
Kysymyksen tarkoitus on varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Muualla Yle.fi:ssä