Harvoin terveyskeskuksessa tai yksityisellä asioineena, huomiota herättävää on se avoimuus, millä heti vastaanotossa käsitellään potilastietoja. Henkilötiedot ja syndroomat kysytään äänekkäästi toistaen kaikkien kuullen. Esimerkiksi lääkärin potilaalle määräämät noutoa odottavat reseptit ovat infossa avoimesti näkyvillä ja harva se minuutti niitä selaa kuka milloinkin. Toiselta lääkäriasemalta tilatut potilastiedot suljetaan asiakkaan luvalla luottamuksellisesti ruskeaan kuoreen, mutta miten taata, ettei vastaanottava taho ole tietoihin oikeudeton laitossiivooja. Henkilötietosuoja on muutenkin koetuksella alituiseen eri virastoissa asioidessa ja hermot. Asia erikseen ovat henkilötietojen väärinkäytökset, tämäkin viesti voitaisiin lähettää kenen tahansa nimissä. Tietosuojarikkeettömämpää vuotta!
maanantaina 07.01.2013
Harvoin terveyskeskuksessa tai yksityisellä asioineena, huomiota herättävää on se avoimuus, millä heti vastaanotossa käsitellään potilastietoja. Henkilötiedot ja syndroomat kysytään äänekkäästi toistaen kaikkien kuullen. Esimerkiksi lääkärin potilaalle määräämät noutoa odottavat reseptit ovat infossa avoimesti näkyvillä ja harva se minuutti niitä selaa kuka milloinkin. Toiselta lääkäriasemalta tilatut potilastiedot suljetaan asiakkaan luvalla luottamuksellisesti ruskeaan kuoreen, mutta miten taata, ettei vastaanottava taho ole tietoihin oikeudeton laitossiivooja. Henkilötietosuoja on muutenkin koetuksella alituiseen eri virastoissa asioidessa ja hermot. Asia erikseen ovat henkilötietojen väärinkäytökset, tämäkin viesti voitaisiin lähettää kenen tahansa nimissä. Tietosuojarikkeettömämpää vuotta!
– Anonyymi (ei varmistettu)