torstaina 24.01.2013

"Voisiko joku muurari kertoa mikä oli motiivisi liittyä järjestöön. Ulkopuoliselle tulee väistämättä vaikutelma, että salaseuraan liittymisen tavoitteena on nimenomaan saada vaikutusvaltaa, taloudellista ja muuta etua suhteessa järjestöön kuulumattomiin. Itse en ole tunnistanut tuntemissani rappareissa merkkejä henkiseksi ja hyväksi ihmiseksi kasvamisesta."

Itse liityin järjestöön viitisen vuotta sitten. Oma isäni oli ollut pitkään vm-toiminnassa mukana, mutta varsinaisesti kiinnostuin vapaamuurariudesta, kun läheinen ystäväni liittyi järjestöön ja kertoi pitävänsä toiminnasta kovasti. Kokemukseni mukaan samalla lailla moni muukin on liittynyt järjestöön mukaan.

Vapaamuurariushan "ostetaan" aika lailla sika säkissä, kun toiminnasta ei juuri mitään ennalta voi tietää. Siksi osa uusista veljistä ei koskaan käykään säännöllisesti istunnoissa tai eroaa järjestöstä, mikä on ihan ymmärrettävää. Kaikki eivät yksinkertaisesti voi pitää kaikesta, vaikka kaveri pitäisikin.

Vapaamuurarius on tarjonnut itselleni tilaisuuden rauhoittua kerran kuussa ystävien keskuudessa. Olen järjestön kautta tutustunut moniin hienoihin, eri-ikäisiin ja eri ammatteja edustaviin ihmisiin, mutta harvan kanssa olen istuntojen ulkopuolella missään tekemisissä. Kaikille uusille jäsenille tehdään täysin selväksi se, että toiminnan tarkoituksena ei ole hankkia henkilökohtaista hyötyä. Itse toimin alalla, jolla ei ole oikein minkäänlaista mahdollisuutta edes yrittää hyötyä vm-ystävyyssuhteista. Muut loosimme jäsenet saattavat puolestaan hyötyä minusta korkeintaan siten, että otan mieluummin yhteyttä vapaamuuraritoiminnasta tuttuun hammaslääkäriin kuin tuntemattomaan. Varmaan kuka tahansa tekisi samoin, oli tämä lääkäri sitten vapaamuurari-kaveri tai samaan shakkikerhoon kuuluva. Mitään taloudellista hyötyä vapaamuurarius ei ole minulle tuonut, jos ei nyt merkittäviä kustannuksiakaan.

Vapaamuurarijärjestön tarkoitus on yleishumaani. Monet sen periaatteista liittyvät valistusajan filosofiaan, ja sen pyrkimyksenä on tarjota rituaalien avulla jäsenilleen sellaista ajattelemisen aihetta, jonka avulla voi kasvaa paremmaksi ihmiseksi ja tällä tavoin tehdä maailmasta hieman parempi paikka. Tavoite on ylevä, ja se voi kuulostaa monista lapselliseltakin. Mitä tämä paremmaksi ihmiseksi kasvaminen sitten on, on jokaisen henkilökohtainen ja yksityinen asia, eikä mitään vaatimuksia jäseniä kohtaan esitetä. Jokainen muurariveli on ihminen omine heikkouksineen ja puutteineen, eikä toiminnan tarkoituksena ole luoda harhaa siitä, että vapaamuurarina olisi millään tavalla muita parempi ihminen.

On tietenkin aivan selvää, että jäseneksi voi tulla myös ihmisiä, joita ohjaa pikemminkin verkostoituminen kuin kiinnostus itsensä kehittämiseen. Vaikka jokaista uutta jäsentä haastatellaankin ennen jäseneksi ottamista, on käytännössä mahdotonta aukottomasti todentaa, että uusi jäsen ei hae toiminnan kautta omaa etua. Lapsellista olisi väittää, että kukaan vapaamuurarijärjestöön kuuluva ei hyötyisi uusista kontakteistaan, mutta ehkä vielä enemmän väärin on väittää, että vm-toiminta perustuu laajamittaiseen oman hyödyn tavoitteluun: uusille jäsenille tehdään suorasanaisesti selväksi se, että toiminnan kautta ei pidä tavoitella omaa etua. On myös hyvä muistaa, että vapaamuuraritoiminta on myös erittäin pieni osa ihmisen arkielämää. Loosit kokoontuvat kesätaukoa lukuun ottamatta kerran kuussa, joten jos joku muuttuu muurarijäsenyytensä myötä hienommaksi tai huonommaksi ihmiseksi, olisi aika outoa kiittää tai moittia yksin vapaamuurariutta tästä.

Muuraritoimintaan liittyvä salamyhkäisyys koskee jo aikaisemmin tässä keskustelussa mainittua elämyksellisyyttä. Jos digiboksilla on vaikkapa nauhoitettuna lätkäpeli, on sen katsominen erittäin tylsää, jos lopputulos on ennalta tiedossa. Samasta syystä rituaalin sisältöä ei julkisteta, mutta mitään moraalitonta tai pahaa se ei sisällä. Jos joku nyt on todella utelias, hän löytää kyllä pienellä vaivannäöllä englanninkieliset rituaalitekstit netistä (kannattaa olla kuitenkin lähdekriittinen, sillä kaikenlaista keksittyäkin netistä löytyy).

Yllä verrattiin rituaaliamme myös roolipeliin. Sellaista se juuri on. Kyseessä on eräänlainen näytelmä, jonka pyrkimyksenä on tarjota uusille jäsenille myönteinen kokemus. Koska rituaalin sisältö on pysynyt samana satojen vuosien ajan, se tuntuu varmasti kaikista vähän vanhanaikaiselta ja oudolta, mutta juuri siinä on myös osaltaan sen viehätys.

Ymmärrän hyvin, että vapaamuuraritoiminnassa on paljon ärsyttäviä piirteitä, jotka liittyvät paitsi toiminnan "salaisuuteen", myös siihen, että merkittävä osa jäsenistöstä tulee yhteiskunnan koulutetummasta ja parempituloisesta luokasta. Lääkettä tähän ärsytykseen minulla ei valitettavasti ole tarjota, mutta mitä muuraritoimintaan tulee, voi jokainen ottaa siitä selvää esim. Suomen suurloosin nettisivuilta (www.vapaamuurarit.fi). Tiedän, että järjestömme oma materiaali on helppo mitätöidä propagandana, mutta etenkin "Usein kysyttyjä kysymyksiä" -osio on huolella laadittu ja varmasti lukemisen arvoinen.

MOT:in ohjelmasta en tunnistanut suomalaista vapaamuuraritoimintaa. Sen kuvaama moraalittomuus ei vastaa järjestömme periaatteita, eikä ohjelmassa kuvatut tavat (tervaus) liity vapaamuurariuteen millään lailla.

Vastaa

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Vastaa alla olevaan kysymykseen.
Kysymyksen tarkoitus on varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Muualla Yle.fi:ssä