maanantaina 28.10.2013

Hei!
Kirjoitan, koska sattui niin mukavasti, että näin tämän ohjelman mainoksen heti sen jälkeen, kun viime torstaina 24.10.2013 olin saanut potkut perusteettomalla syyllä.
Aihe on siis nyt minulle ajankohtainen, joten siksi haluan tuoda keskusteluun myös oman panokseni lyhyen tilannehistoriikin muodossa:
1. Työura alkoi ko. yhtiössä v.1982, esimiehenä vuodesta 1994. Työnantajana saman valtion yhtiön eri yksiköt vuoteen 2012, jolloin minun yksikköni luovutettiin liikkeen luovutuksella valtion laitokselle. Luovuttajina samat henkilöt, jotka olivat tätä idearikasta epäasiallista käytöstä toteuttaneet.
2. Liikkeen luovutusta koskevissa YT-neuvotteluissa toimin yksikköni luottamusvaltuutettuna alaisteni yksimielisellä suostumuksella. Laadin silloiselle liikenneministeri Vehviläiselle YT-neuvottelujen työntekijöiden edustajien yhteisen kannanoton, joka mm. kyseenalaisti iikkeen luovutuksen kannattavuden.
Vastaanottavaa yhtiötä YT-neuvotteluissa edusti sama henkilö, josta liikkeen luovutuksen toteuduttua tuli minun esimieheni.
3. Pyysin ko. henkilöä useasti korjaamaan asiat, jotka toteutettiin liikkeen luovutusta koskevan lain vastaisesti. Tuloksetta. Esimiehet, sekä ko. yksikönpäällikkö että myöhemmin valittu ryhmäpäällikkö, toteuttivat syrjintää, ulkopuolistamista, epätasapuolista kohtelua, aliarvioimista ja pomotusta. Työn tuloksellisuus ei merkinyt mitään. Minkäänlaisia vuorovaikutustaitoja en ko. laitoksessa esimiesteni osalta havainnut. Keskusteluja käytiin, mutta kun oli aika panna asiat paperille, toiminta pysähtyi.
Työnjohtoon työsuhteessa kuului valehtelu, osaamisen mitätöinti, ulkopuolistaminen, armeijassa aikanaan käytetty termi simputus kuvaa varmasti viimeisen työnantajani käytöstä oikein hyvin.
4. Kesästä tähän irtisanomispäivään saakka esimiehet tekivät kaikkensa, että olisi itse irtisanoutunut, mutten sitä tehnyt, joten he tekivät oman siirtonsa.
5. Itse olen päätynyt siihen, että jouduin koston kohteeksi YT-neuvotteluissa osoittamani aktiivisuuteni vuoksi sekä nykyisen yksikön toiminnan tuloksettomuuden arvioimisessa. Otin suoraan puheeksi vaikeat asiat, mutta tein myös operatiivisia kehitysesityksiä, jotta ongelmista selvittäisiin ja työnantajan julkisuuskuva kasvaisi positiiviseen suuntaan. Kuulin firman sisältä, että ko. työnantajalle on ihan linjan mukaista käytöstä antaa luottamushenkilöille tekaistu varoitus, jotta heistä on helppo tarvittaesa päästä eroon. Kuulopuhetta, mutta kannaltani katsottuna, helppo hyväksyä todeksi.
6. Sattuneesta syystä olen kiinnostunut aiheesta ja oman tutkimukseni tuloksena olen saanut tietooni, etten ole mitenkään poikkeus näissä kahdessa valtion firmassa. Em. työntantajien härski toiminta júontunee ainakin osittain siitä, että nämä kokevat olevansa valtion suojeluksessa, hyvä veli -järjestelmä toimii hienosti, kun asiat vaietaan ja kaltaiseni henkilöt, joilla on korkea työmoraali ja oikeudentaju sekä rohkeutta puuttua epäkohtiin, irtisanotaan. Varoittava esimerkki hiljentää muut mukavasti ja näinä aikoina tämä esimerkki on vaikutukseltaan entistä tehokkaampi.
Heitänkin nyt ilmaan kysymyksen, kenellä vaikuttajalla olisi kanttia ottaa asian tutkiminen osakseen ja ulottaa päivänvalo valtion yritysten henkilöstöasioiden osaamiseen ja toimintaan työnantajana?

Vastaa

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Vastaa alla olevaan kysymykseen.
Kysymyksen tarkoitus on varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Muualla Yle.fi:ssä