Akuutin Arkisto
9.3.2004
Hyvää oloa Feldenkrais-menetelmästä
Feldenkrais-menetelmä on oppimismenetelmä, jossa kehon toimintaa tutkitaan pienten ja hienovaraisten liikkeiden avulla. Liikkeen kautta opitaan havainnoimaan oman kehon toimintaa ja pystytään muuttamaan totuttuja liike- tai toimintamalleja.
Venäläissyntyinen sähköinsinööri ja fyysikko Mosché Feldenkrais kehitti menetelmän Israelissa 1940-luvulla. Feldenkrais oli loukannut polvensa eikä halunnut leikkausta, joten hän kehitti omien kokemustensa kautta vaihtoehtoisen kehonkäyttömallin.
Toiminnan avulla
Normaalilla Feldenkrais-tunnilla on aina joku aihe. Aihe voi olla jokin toiminta, esimerkiksi kääntyminen tai istumaan nousu tai joidenkin kehon osien välinen suhde ja niiden selkiyttäminen.
– Feldenkrais-tunti on aina ulkoisesti liike tai liiketapahtuma, mutta koska ihminen on kokonaisvaltainen, niin silloin liike ei ole yksinään olemassa, vaan aina tapahtuu myös jotain muuta, kertoo oululainen Feldenkrais-opettaja Päivi Nikula-Väisänen.
Yksittäisen tunnin tarkoituksena on osoittaa esimerkiksi, kuinka jonkin liikkeen tai toiminnan laatu voi muuttua helpommaksi tai kevyemmäksi kokeilun ja tutkimisen avulla.
– Kehon fyysinen toiminta on Feldenkrais-menetelmässä vain se ulkoinen ja näkyvä osa, mutta siihen on helppo vaikuttaa, koska se on niin konkreettista ja tuttua kaikille meistä. On tärkeätä oppia tuntemaan itseään, ja liike antaa siihen konkreettisen ja selkeän mahdollisuuden. Jos ei tunne omaa toimintaansa, ei voi myöskään muuttaa mitään, painottaa Nikula-Väisänen.
Tietoisuuden kautta
Feldenkrais-menetelmän sisällä on kaksi erilaista lähestymistapaa: sanaton yksilötunti ja sanallinen ryhmätunti.
Yksilötuntia nimitetään funktionaaliseksi integraatioksi.Yksilötunti on käsien kosketuksen kautta tapahtuva sanaton tunti. Opettaja ohjaa ja seuraa oppilaan liikettä kosketuksensa avulla ja pyrkii pääsemään alueille, joihin on sanallisesti vaikea päästä.
– Yksilötunti sopii kenelle tahansa, mutta on Feldenkrais-menetelmän ainoa keino toimia esimerkiksi kuurojen tai aivovammaisten kanssa, jotka eivät reagoi toimintaan puheella, korostaa Päivi Nikula-Väisänen.
Ryhmätuntia kutsutaan nimellä tietoisuutta liikkeen kautta. Ryhmätunnilla opettaja ohjaa oppilaita sanallisesti, muttei tee itse liikkeitä mallina. Oppilaat tulkitsevat opettajan sanoja omalla liikekielellään. Oikeaa tai väärää tapaa tehdä liikettä ei ole. Opettaja seuraa oppilaiden liikkeitä ja poimii niistä elementtejä tuntiin. Näin saadaan mahdollisuus oman toiminnan havainnointiin.
Feldenkrais-menetelmän pyrkimyksenä on kehittää oppilaan havainnointia, jotta omasta itsestä lähtevä oppiminen olisi mahdollista. Avainsana on tietoisuus: kun on tietoinen omista toimintamalleistaan, pystyy myös vaikuttamaan niihin. Menetelmän kehittäjä Mosché Feldenkraisin sanoin: "Kun tiedät, mitä teet, voit tehdä, mitä haluat."
Kenelle tahansa
Feldenkrais-menetelmää saavat opettaa henkilöt,
jotka ovat suorittaneet kansainvälisesti valvotun ja hyväksytyn,
kolmesta neljään vuoteen kestäneen Feldenkrais-opettajakoulutuksen.
Suomeen Feldenkrais-menetelmä on tullut 1980-luvulla. Opettajaksi
opiskelu onnistuu toistaiseksi ainoastaan Suomen rajojen ulkopuolella.
Tällä hetkellä Feldenkrais-tunteja voi ottaa säännöllisesti
Oulun ja Helsingin seudulla. Opettajat järjestävät
kuitenkin kursseja ja seminaareja myös eri puolilla Suomea.
Feldenkrais-menetelmä sopii Päivi Nikula-Väisäsen mukaan periaatteessa kaikille.
– Kaikki ne, jotka haluavat ja voivat oppia, ovat kiinnostuneet kehittämään omaa toimintaansa ja kehon hallintaansa tai hahmottamistaan, sopivat Feldenkrais-tunnille, painottaa Feldenkrais-opettaja Päivi Nikula-Väisänen.
Lisätietoa
Suomen Feldenkrais-yhdistys ry: http://www.feldenkrais.fi/
Asiantuntija: PÄIVI NIKULA-VÄISÄNEN, OULU
Toimittaja: TITTA LAHTINEN