Akuutin arkisto
21.3.2006
Ekapeli on tehokas apu lukivaikeuksiin
Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksella on kehitelty tietokonepeli, joka tehostaa lukemaan oppimista. Peli on tarkoitettu lapsille, joilla on lukivaikeuksia.
- Olemme havainneet, että yllättäen näillä lapsilla, joilla on lukemaan oppimisessa vaikeuksia niin heillä on alun alkaen vaikeuksia jopa oppia kirjainten nimiä ja erityisesti niiden äänteitä, selvittää psykologian professori Heikki Lyytinen Jyväskylän yliopistosta
Ekapelin avulla vahva lukutaidon perusta
Ekapelissä on kysymys sellaisesta lisätuesta tai -harjoituksesta, jota tarvitaan tavanomaisen opetuksen päälle ja pelin avulla lapsi oppii puheäänteiden avulla tunnistamaan kirjaimia, tavuja ja sanoja. Pelatessaan hän kuulee kuulokkeista äänteitä ja samalla hänen tulee nopeasti poimia tietokoneen ruudulta äänteitä vastaava kirjain, tavu tai sana.
- Olennaista on, että edetään tyvestä puuhun eli lähdetään ensin kirjainten ja äänteiden välisistä yhteyksistä. Mutta ennen kuin voidaan puhua lukemisesta, niin lapsen on osattava tunnistaa se puheääni, joka syntyy kun kirjaimia laitetaan peräkkäin. Niinpä peli etenee yhdestä kirjaimesta useampaan, tavuihin, sanoihin ja jopa epäsanoihin.
- Lapsi oivaltaa hyvin pian, että mikä tässä on homman nimi eli äänet laitetaan saman lailla peräkkäin kuin kirjaimetkin ovat peräkkäin. Tämä oivallus on se, että se itse lukeminen alkaa ilmaantua, kertoo Lyytinen oppimisesta.
Ekapeli on tehokas apu lukivaikeuksiin. Perinteiset lukivaikeuksiin tarkoitetut harjoitteet saattavat vaatia jopa 50 tunnin harjoittelua, mutta Ekapelissä lukemaan oppimisen oivallus tapahtuu jopa kolmessa tunnissa. Lapsi voi esimerkiksi pelata peliä kymmenisen minuuttia päivässä ja yhteensä riittää vain kolmen tunnin pelaaminen. Peli keskittää tehokkaasti lapsen huomion lukemisen ytimeen.
- Ne ovat nämä äänteiden tarkka kuuleminen ja erottaminen toisistaan ja niiden nopea mieleen hakeminen kirjainten perusteella. Nämä molemmat seikat saavat tässä pelissä hyvin massiivista harjoittelua, Lyytinen tarkentaa.
Ekapeli kannustaa
Ekapeli on ohjelmoitu kannustavaksi. Ohjelma kerää koko ajan tietoa siitä miten kukin lapsi on peliä pelannut; mitä hän on osannut ja mitä taas ei. Tämän tiedon avulla tietokone valitsee kullekin lapselle kannustavia ja haasteellisia äänteitä. Näin peli on riittävän viihdyttävä ja kiinnostava.
Jos lapsi on vaikkapa useamman kerran peräkkäin valinnut väärän vaihtoehdon, niin ohjelma hakee väliin sellaisen yhdistelmän, jonka lapsi varmasti osaa. Jos taas peli sujuu näppärästi, niin tulee uusia äänteitä, enemmän valintavaihtoehtoja ja vaikkapa hieman nopeammassa tahdissa.
- Lapselle tulee siinä riittävästi onnistumisen elämyksiä, joka pitää kiinnostusta yllä. Tämä on äärimmäisen tärkeää näille lapsille, joilla on ollut jo ihan riittämiin epäonnistumisen kokemuksia, muistuttaa Lyytinen.
Ekapeli on tarkoitettu lisätueksi lapsille, jotka eivät vielä hallitse lukemisen perustaitoja samalla tavalla kuin ikätoverinsa. Ekapeliä suositellaan esikoulun viimeiselle keväälle. Näin lisäharjoituksen avulla lapset pääsevät samalle viivalle ikätovereidensa kanssa koulun ensimmäisellä luokalla, jolloin opetellaan varsinaista lukemista.
Lisötietoa Ekapelistä saa Jyväskylän yliopsiton sivuilta: http://www.cc.jyu.fi/oppeli/
Asiantuntija: HEIKKI LYYTINEN, psykologian professori, Jyväskylän yliopisto
Toimittaja: SARI SOININEN