Akuutin Arkisto
16.10.2007
LISÄTURVAA SAIRAUSVAKUUTUKSISTA
Pitkät päivystysjonot kuuluvat suomalaisen terveydenhuollon arkeen. Akuutti kävi jututtamassa vuoroaan odottavaa väkeä Oulun seudun yhteispäivystyksessä.
Kuinka kauan täällä yleensä joutuu odottamaan?
– Viikonloppuna tuommonen neljä tuntia ei oo ollenkaan vierasta kyllä viikonloppuna saattaa mennä semmonen aika ja pitempäänkin, kertoo oululainen Raimo Suorsa, joka on käynyt päivystyksessä vuosien varrella niin lastensa kuin lastenlastensa kanssa.
– Kolmesta nelijään tuntia, arvioi niin ikään oululainen Kirsi Nissinen.
Iistä 40 kilometrin matkan taksilla yhteispäivystykseen tehneet Leena Kärki ja Alavtina Liedes ovat tällä kertaa odotelleet vuoroaan tunnin verran. Pyörällä kaatuneen Kärjen odotus kipeän käden kanssa kestäisi ainakin parisen tuntia. Avun saaminen on vaikeaa myös omassa terveyskeskuksessa, Iin kunnassa.
– Sinne jos yrittää terveyskeskukseen saada lääkärille ajan, niin eipä sinne taho saada aikaa, Kärki valittelee kylmäkääre kädessään.
YKSITYISLÄÄKÄRIKÄYNNIT KASVUSSA
Sitkeä odotus kyllä palkitaan, mutta jossain vaiheessa pinna palaa ja yhä useampi turvautuukin yksityisten lääkäriasemien apuun.
Kymmenisen vuotta sitten yksityispuolen lääkärikäyntejä kertyi vajaa viisi miljoonaa. Vuoden 2005 tilasto kertoo luvun kasvaneen puolella toista miljoonalla käynnillä.
Yksityislääkärillä käyminen ei ole ilmaista ja tuore Kelan tutkimus paljastaakin yksityispuolen käynnit pääasiassa suurituloisten lystiksi. Kela korvaa näistä käynneistä osan mutta penni on pitkä maksettavaksi, jos vaikkapa lapsen korvatulehduskierre vaatii toistuvia käyntejä. Siksi moni turvaa selustansa ostamalla itselleen sairauskuluvakuutuksen.
SAIRAUSKULUVAKUUTUKSET KÄYVÄT KAUPAKSI
Sairauskuluvakuutuksia oli vuonna 2000 noin puolella miljoonalla suomalaisella, ja tällä hetkellä voimassa oleva sairauskuluvakuutus löytyy jo yli 600 000:lta. Kasvu on tiedossa myös vakuutusyhtiöissä.
– Kyllähän trendi on ollu hyvin selkeestikin kasvava, meillä esimerkiksi kasvua on ollut neljännes verrattuna vaikkapa viimeiseen vuoteen eli kyllä puhutaan ihan mittavista määristä vuositasollakin, paljastaa myyntijohtaja Juha Kylmänen Pohjolan sairauskuluvakuutusten kehityksen suunnasta.
Perusterveydenhuollon ongelmat heijastuvat sairauskuluvakuutusten menekkiin ja tulevat ilmi myös keskusteluissa asiakkaiden kanssa.
– Ihmisten tietoisuus väestön ikääntymisestä ja nyt on paljo keskusteltu terveydenhuollon ongelmista mitä siellä on, on pitkiä leikkausjonoja ja halutaan taata nopea pääsy lääkärille ja samalla täydentää sitä julkista palvelua, kertoo asiakkuuspäällikkö Ritva Lundström Tapiola-ryhmästä.
Yksityisten ihmisten lisäksi huolta kantavat myös yritykset, jotka haluavat taata työntekijöidensä työkyvyn sairauskuluvakuutuksin.
– Trendi on ehkä se, että yritykset tulee enemmän mukaan tällekin sektorille, että ne ottaa henkilökunnalle näitäkin vakuutuksia, sanoo myyntipäällikkö Jyrki Kettukangas Fenniasta.
ELÄMÄÄ ILMAN PERUSTERVEYDENHUOLTOA
Yhdysvalloissa vakuutus ostetaan itse tai sen saa kylkiäisenä työpaikan mukana. Suomen mallin mukaista julkisen terveydenhuollon tuomaa perusturvaa ei ole.
Amerikkalaisen järjestelmän ongelmaksi on noussut vakuutusyhtiöiden haluttomuus maksaa korvauksia tosi paikan tullen. Näin paljastaa myös kohuohjaaja Michael Mooren Sicko-dokumenttielokuvassa esiintyvä nuori nainen, joka joutui autokolariin.
– Sain laskun vakuutusyhtiöltäni, koska ambulanssikyytiäni ei oltu hyväksytetty. En tiedä missä vaiheessa se olisi pitänyt tehdä - sen jälkeen kun menetin tajuntani autossa vai ennen kuin minut siirrettiin ambulanssiin?
Vakuutusehdoissa piilee sudenkuoppia, joihin kompastuu yhä useampi tunnollisesti vakuutusmaksuja maksava amerikkalainen.
JULKISTA TERVEYDENHUOLTOA TARVITAAN
Suomessa vakuutusten kanssa ei tällaisia ongelmia ole ilmennyt. Päinvastoin. Potilasjonojen kanssa kamppailevan perusterveydenhuollon paineet helpottuvat, kun vakuutusten ottajat eivät ole ruuhkauttamassa odotusauloja julkisella puolella. Ratkaisu ongelmiin on kuitenkin löydyttävä muualta, sillä perusterveydenhuollon tarvitsijoita riittää.
– Ne on aika kalliita ne vakuutusmaksutkin sitte, ja omaishoitajaa niinku minä oon, niin ei ole minulla ainakaan iso se tulo, vähä yli kolmensadan, se ei ole iso, siitä viedään vero vielä, muistuttaa Leena Kärki ja jatkaa odottelua yhteispäivystyksen aulassa.
Stakesin suomalaisten hyvinvointi ja palvelut -kyselyn mukaan suomalaiset kannattavat verovaroin rahoitettua ja julkisen sektorin tuottamiin palveluihin voimakkaasti nojaavaa sosiaalipolitiikkaa.
Mutta onko luottamus julkiseen terveydenhuoltoon jo mennyt? Monen mielestä palvelu on hyvää, kun sitä vain ensin saa. Tulevaisuutta kohtaan odotukset eivät ole kuitenkaan suuret.
Luotatko siihen, että julkinen terveydenhuolto toimii?
– Kyllä mää uskon että se on tämmöstä samanlaista aina kuitenkin, emmää usko että se tästä ainakaan hirveesti paranee, toteaa Tiia Mäcklin vauva sylissään. Heille päivystysreissu on vasta ensimmäinen.
– Kyllä niinkö näillä resursseilla se aika huonolta näyttää, että kyllä näitä resursseja täytyy lisätä ja nyt kun siellä on paljo porukkaa kerralla vanhenemassa tulevaisuudessa niin voi sanoa, että tulee vielä pahempi pattitilanne, mitä nyt on, huolehtii Raimo Suorsa.
Pattitilanteesta huolimatta aina jonkun pitkä odotus päättyy, kun taas toisilla ei.
– Hermot menee, ku toiset menee eelle, päivittelee Joni Kettukangas parin tunnin odotuksen jälkeen.
Haastateltavat:
JUHA KYLMÄNEN, myyntijohtaja, Pohjola
RITVA LUNDSTRÖM, asiakkuuspäällikkö, Tapiola-ryhmä
JYRKI KETTUKANGAS, myyntipäällikkö, Fennia
Toimittaja: ANU-MAIJA KÄRJÄ