Akuutti - Terveyttä, tietoa, tunteita

YLE

 

YLE A-Ö

teksti-tv s.374 tekstitys s.334

Akuutin Arkisto

26.2.2008

Sairausilmoituksia on syytä lukea kriittisesti

Laki säätelee lääkkeiden mainostamista. Ilman reseptiä saatavia lääkkeitä saa mainostaa kuluttajille lain puitteissa. Reseptilääkkeitä saa niin ikään lakia noudattaen mainostaa terveydenhuollon ammattilaisille. Kuluttajille reseptilääkkeiden mainostaminen on kuitenkin lain mukaan kielletty.

Lääkeyritykset ovat keksineet keinon kiertää lakia. Sairauksista saa nimittäin kuluttajille kertoa. Kun reseptilääke pitää saada kaupaksi, tarvitaan kekseliäisyyttä.

– Lääkeyritykset tietysti yrittävät kiertää tätä kieltoa eri tavoin, koska potilaat ovat yhä houkuttelevampi kohde lääkkeiden myynninedistämiselle. Potilaan ja lääkärin suhde tulee yhä tasaveroisemmaksi ja potilas pääsee yhä enemmän vaikuttamaan lopullisiin hoitopäätöksiin, selventää erikoistutkija Lauri Vuorenkoski Stakesista.

Lääkefirmojen tavoitteena on myydä mahdollisimman paljon lääkkeitä. Lääketeollisuuden etuja ajavan yhdistyksen toimitusjohtaja Suvi-Anne Siimes puolustaa omiaan.

– Lähtökohta on se, että sairauksista saa kertoa ja niiden hoitovaihtoehdoista saa kertoa, mutta jos siellä mainitaan jotain yhdestä tuotteesta, täytyy kertoa kaikista tarjolla olevista. Ei saa tehdä sillä tavalla, että siellä sivulla, joka käsittelee jotain sairautta, olisi mainittu vain yksi hoitovaihtoehto ja yksi tuote, Siimes muistuttaa.

Puhutaan niin sanotusta sairauslähtöisestä informaatiosta. Sairauksista voidaan ilmoitella esimerkiksi lehdissä ja internetissä. Voidaan järjestää jopa infotilaisuus yleisölle jostakin sairaudesta.

– Markkinoidaan jotain sairautta ja sitten sitä kautta epäsuorasti jotain tiettyä lääkettä. Varmasti kaikki ovat nähneet esimerkiksi erektiolääkemainoksia tuolla kaduilla ja lehdissä. Ensimmäinen askel on se että potilas pitää saada kokemaan, että hänellä on tarve hoitaa tämä vaiva tai oire ja hakeutua lääkärin vastaanotolle. Toinen askel on se, että lääkeyrityksen pitää yrittää saada potilas kokemaan, että hän tarvitsee juuri tämän lääkeyrityksen lääkettä sairautensa tai oireittensa hoitoon, Lauri Vuorenkoski kuvailee.

Tiedottamisen ja mainostamisen ero on usein veteen piirretty viiva. Sairausilmoittelussa ei kerrota tuotteen nimeä, mutta mainoksissa näkyy lääkeyrityksen nimi ja usein myös jokin nettiosoite, josta saa lisätietoa. Mutkien kautta tiedon etsintä saattaa johtaa tietyn lääkkeen lähteille.

Lääkemainontaa valvoo Lääkelaitos, joka on langettanut markkinointikieltoja viimeksi toissa vuonna. Toinen niistä koski ilman reseptiä saatavaa tulehduskipulääkettä ja toisessa oli kyse lääkäreille suunnatusta markkinoinnista. Kuluttajille suunnattu sairauslähtöinen ilmoittelu on viime vuosina yleistynyt voimakkaasti. Ilmoittelun seuraukset voivat olla ikäviä.

– Se voi johtaa lääkkeiden liialliseen käyttöön semmoisissa tapauksissa, joissa jokin muu hoitomuoto olisi parempi vaihtoehto tai vaiva voi olla myös semmoinen, että se menee ihan itsestäänkin ohi, Lauri Vuorenkoski muistuttaa.

Sairauskampanjointi voi johtaa siihenkin, että potilaan vaivaa ryhdytään hoitamaan lääkkeellä, joka ei olekaan paras mahdollinen teholtaan tai kustannuksiltaan. Yleensä kampanjoilla halutaan houkutella potilaita uusien lääkkeiden luo.

– Uusien lääkkeiden kohdalla on se ongelma, että meillä ei ole vielä niin paljon tietoa harvinaisista mutta vakavista haittavaikutuksista kuin vanhemmista lääkkeistä, Vuorenkoski sanoo.

Lääketeollisuuden oma valvontalautakunta kehotti viime vuonna kuutta yritystä vetämään reseptilääkkeiden kuluttajamainokset pois. Lääketeollisuus uudistaa parhaillaan eettisiä ohjeitaan. Jatkossa myös sairauskampanjoista voidaan määrätä rangaistuksia, mikäli ilmoittelu ei pysy eettisten ohjeiden puitteissa.

– Jos ihan suoraan puhutaan, niin varmaan on niin, että sairauksien ympärillä on, sanotaanko nyt näin, markkinatilanteitten muutoksesta ja tuotteiden voimakkaiden markkinoille tulon takia ollut vähän rajan hakemista sille, että miten sairauksista ja niitten ennaltaehkäisemisestä saa kertoa, Suvi-Anne Siimes muotoilee.

Viranomaiset pohtivat nyt, pitäisikö sairauskampanjoihin saada selvemmät pelisäännöt. Uudistuksia odotellessa kuluttajan on syytä suhtautua sairauksista kertoviin ilmoituksiin kriittisesti.

– Minä sanoisin kyllä, että ei niihin kannattaisi paljon kiinnittää huomiota. Jos tuntuu, että sen mainoksen kautta heräsi epäilys, että minulla saattaa olla tämä sairaus, kannattaa hakeutua lääkärille. Mutta kannattaa muistaa, että mainosten tavoitteena on saada potilaat käyttämään sen yrityksen lääkkeitä mahdollisimman paljon, eikä se ole välttämättä potilaan tai kuluttajan etu, Lauri Vuorenkoski neuvoo.

Toimittaja: SUSANNA EKFORS

Akuutti - TV2 PL 277 90101 OULU | YLE | Asiaohjelmat ©2006