Pe 15.05.2009 @ 17:05Raimo Tengvall

Aiheutinko kolarin unelma-autolla?

Uusi superurheiluauto Nissan GT-R oli nyt toukokuun puolivälissä Puskurin ajossa, ensimmäisenä Suomessa. Juttu tulee ulos kevään viimeisessä jaksossa 29.5. Jutun taustalta on pakko kertoa ikävä tarina, jossa kyllä peltiä rytisi.

Tämä maailman nopeimpiin kuuluva autofriikkien uusi päiväuni oli juuri saapunut maahan ja oli ensimmäistä päivää liikenteessä. Istuin sen ratissa Helsingin Sturenkadun liikennevaloissa, kun vastaantulijoiden puolelta takaviistosta kuului rysähdys. Mitä tapahtui? Katsoin peilistä: peräänajohan se siellä. Ja vielä ruuhka-aikaan, toivottavasti he pääsevät nopeasti syrjään, ettei tule suurta sumaa.

Perille päästyämme muut kuvausryhmästä kertoivat, miten he olivat tilanteen nähneet takana tulleesta autostaan. "Näitsä sen kolarin? Se kuski jäi kattomaan GT-R:ää niin pitkään, ettei nähnyt, kun edelläoleva pysähtyi!" Olinko minä aiheuttanut kolarin ajamalla liian kiinnostavaa autoa?

Kummallinen syyllisyydentunne jäi kaivamaan mieltäni. Ellen olisi ajanut siinä, mitään ei olisi tapahtunut. Olisiko pitänyt tajuta siinä tilanteessa, että olin osallisena ja jäädä paikalle pahoittelemaan?

Minä vielä ymmärrän hyvin, miten tilanne on mennyt. Tämä GT-R oli huomaamattoman harmaa, joten sitä ei helposti bongannut kauempaa. Vasta aivan auton kohdalla tämä kuski on nähnyt, että hyvät hyssykät, sehän on Nissan GT-R! Onpas se tosiaan hieno. Ja ihan Suomen kilvissä... kräsh!

Itselleni olisi ihan hyvin voinut käydä samoin.

 

Nissan GT-R (etualalla) on huomaamattoman näköinen autofriikkien uusi unelma. Älä katso sitä liikenteessä liian pitkään!

Ke 06.05.2009 @ 09:28Raimo Tengvall

No tuo Micra nyt ei tule kovaa tuolta...

Oletko kiinnittänyt huomiota, miten ennakoit liikenteessä autoilijoiden toimintaa heidän autojensa perusteella? Vaikket olisikaan, teet sitä kuitenkin.

Ajokortin saatuani ajelin aluksi lähinnä äitini vanhalla punaisella Nissan Sunnylla, joka näytti pieneltä hitaasti matelevalta poloiselta. Ihan jo muiden autoilijoiden käyttäytymisestä päätellen. Toiset autoilijat ajoivat edestäni risteysten yli, kun olin jo hyvin lähellä. He tekivät liikennevaloissa kaistavalintoja sen mukaan, että lähden varmasti hitaasti liikkeelle. Jalankulkijat uskalsivat helposti lähteä ylittämään suojatietä. Tuo mummo-Nissan antaisi kuitenkin tilaa.

Sitten hankin ensimmäisen oman autoni, joka oli suhteellisen ärjyn näköinen musta Saab. Ja kas, nyt jalankulkijoille joutui erikseen vakuuttelemaan, että menkää vain suojatien yli. Liikennevaloissa pakettiautokuskit eivät tulleet viereen, vaan jäivät taakse. Moottoriteillä ohittaessa ohituskaista tyhjeni edestä totuttua nopeammin. Autoni näytti siltä, että sen kuski varmaan menee eikä meinaa.

Sittemmin kaikenlaisia koeajoautoja Smartista Hummeriin ajaneena on tietysti tullut havaittua ilmiötä kirjaimellisesti monista näkökulmista. Ajan suhteellisen samalla tavalla autosta riippumatta, mutta kerropa se sille suojatiellä epäröivälle rouvalle, joka näkee vain Mr. Lordin näköisen kaksi metriä korkean maasturin keulan.

Johtuvatko ajotyyliennakkoluulot enemmän autojen ulkonäöstä vai ihmisten kokemuksista? Keskiverto Hummer-kuski varmasti ajaa eri tavalla kuin normaali nissanmicrailija. Seuraus voi kuitenkin olla myös syy: ihmiset ostavat ajotyylinsä näköisiä autoja.

Kaikenlaiset signaalit toisten tielläliikkujien aikeista ovat aina tervetulleita. Ajotyyli itsessään antaa tietysti ne luotettavimmat vinkit, mutta jos niitä ei heti saa, auton perusteella arvioinnissa ei ole mitään väärää. Silloin pitää kuitenkin olla valmis myös virhearvioihin. Tuning-Corollan tummennettujen lasien takana saattaakin olla auton omistajan äiti kevyellä kaasujalallaan.

To 09.04.2009 @ 17:00Raimo Tengvall

Jalankulkija yritti alle!

Valitettavasti liikenteessä voi aina sattua jotain, vaikka kuinka ajaisi itse keskivertoa paremmin. Niinhän me kaikki ajamme... Onnettomuus voi johtua aivan itsensä ulkopuolisista syistä, eikä asialle voi tehdä yhtään mitään.

Sain tästä hyvän muistutuksen viime viikolla, kun joku laitapuolen kulkija yritti itsemurhaa autoni alle. Se oli ehkä pelottavinta, mitä minulle on koskaan tapahtunut. Ajoin rauhallisesti neljääkymppiä kadulla, ja jalkakäytävällä käveli vastaan keski-ikäinen epäsiisti mies. Olin jo melkein hänen kohdallaan, kun hän yhtäkkiä alkoi juosta täysiä autoani kohti!

Jollain refleksillä sain tempaistua ratista terävän väistöliikkeen. Silmäkulmasta näin, että sain väistettyä hänet juuri ja juuri. Auto heilahti vastaohjauksesta takaisin omalle kaistalle. Kaikki oli ohi sekunnissa tai parissa. Pitkän tuntuisissa sekunneissa, jotka muistan varmaan loppuelämäni. En ehtinyt edes jarruttaa. Enkä väistön jälkeen enää halunnutkaan, vaan mieluummin poistuin paikalta. Taustapeilistä näin, miten mies jäi töllistelemään keskelle tietä. Tällä kertaa valot väistivät.

Kyydissä ollut kaverini soitti heti poliisille. Heitä ei voinut vähempää kiinnostaa. Olisiko pitänyt osua, jotta tämän miehen kerääminen pois kadulta olisi ollut vaivan väärti? No, vaikka hän jäi liikkumaan vapaalla jalalla, olen kuitenkin tyytyväinen, etten osunut. Yliajajalle kun kuulemma aina jää syyllinen olo. Vaikkei olisi voinut oikeastikaan yhtään mitään.

Toivottavasti myös tämä mies itse vielä huomaa, miten elämisen arvoinen elämä voi olla. Se ei ehkä tuntunut sen arvoiselta sinä huhtikuisena yönä, mutta varmasti tulee tuntumaan vielä useasti myöhemmin. Älä jätä katsomista kesken.
 

Pe 27.03.2009 @ 17:19Raimo Tengvall

Tuleekohan sieltä joku?

Mitä pitää tehdä, kun liikenteessä ei näe ollenkaan, mihin on menossa? En nyt tarkoita välttämättä sumua tai supersankkaa lumipyryä, joissa sentään voi olla muutaman metrin näkyvyys. Tarkoitan arkisia ahtaita paikkoja, joissa auton keula tai perä on muiden tiellä jo ennen kuin sen itse huomaa olevan muiden tiellä.

Menneenä talvena olin erittäin lähellä aiheuttaa ensimmäisen kolarini. Tein sen virheen, että parkkeerasin autoni tien varteen parimetrisen lumikasan taakse. Lähtiessäni sainkin sitten ihmetellä, että koskahan tästä olisi turvallista liikahtaa. Autoja suhahteli ohi niin, että ne näki ainoastaan puolta sekuntia ennen kuin ne jo olivat kohdalla. Avasin ovea ja kurkotin ulos nähdäkseni lumikasan toiselle puolelle... nyt ei tule ketään, äkkiä liikkeelle!

Pääsin parkista tien puolelle, kun yhtäkkiä silmäkulmassa näin, miten punainen Clio suhahti töötti pohjassa ohitseni. Mistä se tuli!? Sydän pamppaili hetken aikaa. Ja niin varmasti pamppaili poispäin kaasuttelevalla Clion kuljettajallakin. Anteeksi kauheasti, en todellakaan nähnyt...

Miten pitäisi toimia tällaisissa paikoissa, joissa ei vain voi nähdä? Juttelin asiasta Puskurin viime vuodelta tutun liikenneopettajaherran, nykyisen Liikenneturvan koulutuspäällikön, Antero Lammin kanssa. Ja vastaus alkoi yksinkertaisesti: "tärkeintä on liikkua hitaasti." Ei tippaakaan yllättävä kommentti liikenneturvalaiselta, mutta noin se vain on.

Kun kulman takaa näkymättömyydestä hivuttautuu hiljaa esiin, muut saavat ainakin mahdollisuuden ennakoida tilanne. Lammi huomauttaa hitaan vauhdin olevan samalla muille hyvä signaali siitä, että kuljettaja tosiaan ei näe.

Laki on tässä yksiselitteinen ja looginen, liikenteeseen liittyvä on väistämisvelvollinen. Eikä se väistäminen tosiaan ole helppoa, jos painelee "äkkiä, ettei kukaan ehdi tulla" -taktiikalla. Juuri tämä oli oma syntini. Ei pidä luottaa tilastomatematiikkaan; lyhyenkin hetken aikana sieltä voi joku tulla.
 

Pe 20.03.2009 @ 15:24Raimo Tengvall

Hitaasti ja tyylikkäästi

Me nuoret automiehet olemme surullisen kuuluisia onnettomuuksista, joissa ajetaan teini-Bemarilla kahtasataa lepikkoon ilman turvavöitä. Menetetään rakas tyttöystävä sekä paras kaveri ja jäädään itse pyörätuoliin katumaan loppuiäksi. Miten niin hauska ilta voi päättyä niin kamalaan loppuun?

"Käsi ylös jokainen, joka on joskus nuorena kaahannut yleisillä teillä," toimittaja kysyi suomalaisilta autourheilijasankareilta pari viikkoa sitten liikenneturvallisuuskampanjan lehdistötilaisuudessa. Käsiä nousi, muistaakseni vain Häkkinen hymyili vienosti kämmenet pöydällä. Sattuu sitä siis paremmissakin piireissä.

Elämäsi tilaisuus -liikenneturvallisuuskampanjan jännittävänä ideana on ralli- ja formulasankarien avulla kertoa nuorille, että ei kannata ajaa kovaa. Vaikka juuri sen takiahan nämä tähdet ovat menestyneet. No, tämä paradoksi toimii loistavana keskustelunherättäjä, jonka ansiosta kampanja saa näkyvyyttä. Puhumattakaan tunnettujen naamojen automaattisesti herättämästä huomiosta.

Asiaan: miten saisi sitten vyön kiinnitettyä ja vauhdin hillittyä? Näiden asioiden on oltava haluttavia. Pitää näyttää hyvältä ajaessa turvavöissä ja järkevällä nopeudella. "Ei se Ladalla kovaa koheltaminen näytä hyvältä," Mika Salo tokaisi. "Tarvitseeko liikenteessä edes näyttää hyvältä? Se on vain paikasta toiseen liikkumista."

Tarvitsee tai ei, moni haluaa näyttää hyvältä mahdollisimman aina. Salon Mikan mielestä kannattaa sitten hankkia hyvännäköinen auto. Sellainen, jolla on kiva kruisailla rantaraittia luu ulkona. Voin yhtyä tähän ihan täysin. Ja jos joku sanoo, ettei ole varaa riittävän hienoon, niin netti-ilmoituksia selailemaan tai rima realistisemmalle korkeudelle! Käytettyjen autojen hinnat ovat laskeneet sen verran reippaasti, että yhtäkkiä voikin huomata maksukykynsä riittävän ihan muikeaan menopeliin.

Hyvännäköisyys on tietysti vielä katsojan silmässä. Keneen haluat tehdä vaikutuksen? Siihen mimmiin, joka kävelee siinä kadun varressa? Älä lähesty häntä kahdeksaakymppiä sivusladissa.

 

P.S. Onnittelut veronpalautusta saaville käytetyn auton tuoneille! Itsekin muuten saan muutaman satasen, mikä on ihan mukava yllätys. Autoveroasiat tuntuvat kaikin puolin olevan menossa hyvään suuntaan - oikeus voittaa. Kunhan vielä dieselverolle keksisi jotain, ks. Mikko ihmemaassa -blogi.
 

Raimo ratin takana

Puskurin tuottaja-toimittaja liikkuu tien päällä tuntosarvet ojossa. Syntymästään alkaen autoja ja liikennettä harrastanut Raimo ajelee nykyään sekä koeajoautoilla että omalla pikkusportillaan yhteensä kymmeniä tuhansia kilometrejä vuodessa. Blogissaan hän tykittää niitä ajatuksiaan, jotka eivät ohjelmaan mahdu.

Puskuri-ohjelman sivut