Uusi metodi! Jälleen uusi tapa liikkua ja analysoida nettiaudion tilaa, tunnetta. Maanista metodologiaa.
Vuosien takaa mielessäni pyörii lauseita. Kirjoitin vuonna 1997 artikkelissa "Äänten paratiisi" sitten seuraavaa kaikenlaista liittyen virtuaalimaailmoihin, nettiin, ääniin ja radiodokumentteihin. Ajattelen kymmenen vuoden takaisen luovan tarttumapintaa ja tunnelin tulevaankin. Tapahtunut kehitys antanee viitteitä mahdollisuuksista tai sitten niiden vaikeuksista. Eli analysoin vanhaa tekstiä sopiva paloina kaiken tämän muun ohessa.
Sitäpaitsi on kivaa keskustella itsensä kanssa, miettiä oman audiopään liikkeitä ja rakentaa tyynyistä sohvan nurkkaan eräänlainen vartaloa myötäilevä datatuoli. Ja kuunnella kovalla radiokanavaa missä on vähän puhetta ja paljon musiikkia nuoruudesta.
"Virtuaalimaailmat ovat kehittyneet läpitunkevimmin visuaalisuuden puolella ja vähitellen myös tuntemisen alueella. On datahanskoja, datapukuja, tekokäsiä."
"Visuaalisen maailman työntyessä voimaakkaamiin esille olen huomannut äänten jäävän toiseksi, äänistä on tullut taustaa, niin sanottuja mukavia ääniä, jotka siivittävät visuaalisuuden kokemista, luovat tunnelmaa. Ne ovat sidoksissa kuviin jotka siitä piittaamatta vyöryvät ohi."
Tämä kymmenvuotiskausi on tuonut kuuntelemisen puolella paljon. MP3-soittimet, laajakaistat ja prosessoriteho. Sinänsä audio netissä ei ole kehittynyt, kotisivut perustuvat edelleen visuaaliseen kokemukseen ja mahdollinen taustaääni ärsyttää. Nettimainoksissa on tekniikka mahdollistanut äänten käytön, tosin lähinnä herättäjinä ja huomion kiinnittäjinä. Äänet ovat edelleen taustaa, tätä samaa radiotunnelmaa.
Itseasiassa 90-luvun alkupuolella perustimmen osakeyhtiön kollegani Sami Kuuselan kanssa. Liiketoiminnan ytimenä piti olla "internetin äänisuunnittelu" ja firman nimen "Finnish internet audio design" eli FIAD. Päädyimme kuitenkin toiseen nimeen joka sekin tosin liittyi ääneen. Uskoimme vakaasti äänten olevan seuraava suuri trendi netissä, design-äänimaisemat firmojen kotisivuilla. Kuviin ja ääniin perustuvat vahvat tunnelmat. Pelkkään ääneen perustuvaa navigointia.
Ajatuksemme keräsivät paljon kiinnostunutta porukkaa mukaan ja töitäkin riitti. Multivisoiden ääniä, kuunnelmia, elokuvien ääniä ja muutamia nettisivujen taustaääniä. Muutamia, muutamia. Vaivihkaa suuntauduimme yleiseen yhteisöllisyyteen ja suunnitteluun netissä. Designiin ilman ääntä.
Virtuaalimaailmoissakin on edelleen ääniä. Puron solinaa, linnunlaulua, metron kohinaa ja musiikkia. Samaa mitä täälläkin.
Ensimmäiset datalasitkin näkivät valon tuolloin. Mikä niiden vastike onkaan äänimaailmassa? Kuulokkeet.